Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391630 gånger)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1300 skrivet: 02 dec-10 kl 20:50 »
;D ;D ;D ;D Jaaaaaaaaaaaaaaa ääääääääääääääääääntligen ;D ;D ;D ;D
Nu är alla hönsen inflyttade i det nya hönshuset. Lite trångt är det, speciellt nu när vi har fått så mycket snö att hönsen inte kan/vill gå ut.  Men till helgen blir det slakt och en del hönor kan jag förhoppningsvis sälja.

Klimatet är underbart där inne trots att det är -7och blåser ute håller det 10+ inne utan tilläggsvärme :D Fläkten går på ungefär halvfart och luftfuktigheten håller konstant på ca 65%

I natt kommer jag sova gott ;D

Vad roligt!!!!!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1301 skrivet: 02 dec-10 kl 22:32 »
Är glad för att damerna är så duktiga och ger oss ägg i kalla vinterkylan...;D Lite för mycket ägg, kylskåpet börjar luta åt att svämma över... Men imorgon drar dessa äggisar på bilden iväg till en ny ägare som ska snaska i sig dem. ::) Sedan ska mormor ha en hög också.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #1302 skrivet: 02 dec-10 kl 22:51 »
;D ;D ;D ;D Jaaaaaaaaaaaaaaa ääääääääääääääääääntligen ;D ;D ;D ;D
Nu är alla hönsen inflyttade i det nya hönshuset. Lite trångt är det, speciellt nu när vi har fått så mycket snö att hönsen inte kan/vill gå ut.  Men till helgen blir det slakt och en del hönor kan jag förhoppningsvis sälja.

Klimatet är underbart där inne trots att det är -7och blåser ute håller det 10+ inne utan tilläggsvärme :D Fläkten går på ungefär halvfart och luftfuktigheten håller konstant på ca 65%

I natt kommer jag sova gott ;D

Jaaaaa - de är inne nu alltså!
Gott jobbat! Och vilken bra värme! Jag har isolerat och där är det ändå bara noll..
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1303 skrivet: 02 dec-10 kl 22:57 »
Är glad för att damerna är så duktiga och ger oss ägg i kalla vinterkylan...;D Lite för mycket ägg, kylskåpet börjar luta åt att svämma över... Men imorgon drar dessa äggisar på bilden iväg till en ny ägare som ska snaska i sig dem. ::) Sedan ska mormor ha en hög också.
Du har såna väldigt fina äggfärger Linkoso! Min äggkartong kommer se lite roligare ut om några av mina isbarkycklingar kan tänka sig bli en höna! Alla ser så lika ut och jag tror inte jag vågar tro att alla skulle vara hönor... ::)

SaraD

• Västergötland
« Svar #1304 skrivet: 03 dec-10 kl 10:55 »
Kläckaren är igång för första gången och igår kväll såg jag något som jag tyckte liknade spindlar i de flesta av äggen jag tittade. Hoppas på smått om ett par veckor! ;D
Hos oss finns --> Dvärgkochin, blandrashöns, en dvärgvädur och en Californian.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1305 skrivet: 03 dec-10 kl 12:01 »
kollade högen ägg för november månad här hemma...15st gånger 30dagar..många ägg blir det ;D
Fjäderfän och kaniner

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1306 skrivet: 05 dec-10 kl 10:02 »
kollade högen ägg för november månad här hemma...15st gånger 30dagar..många ägg blir det ;D

Undrar: mina unghöns och även några gamla (orpington, dvärghöns mm) började värpa på igen i oktober efter uppehåll men nu är det i stort sett inga ägg alls  :(. Vill ju att de ska få vila och rugga men ni verkar få en hel del. Hur mycket ljus ger ni? Mina får minst 10 timmar om dagen - lampan är inte på när det är dagsljus ute - kanske borde ha lampan på på dagen med då det inte blir så jätteljust inne då det är så mkt snö/is på fönstren? Har innan varit rädd för att 10 timmar är för drivande...

De får också spannmål/foderärtor/majs/hampa och solrosfrö samt lusern pellets och lite matrester. Plus sand och snäckskal. Och har bra reden som funkat för tidigare höns. Nu håller unghönsen på att lära sig att använda dem då de inte vill gå ut längre (innan la de ute).
Är det ljuset det hänger på? Vilken nivå är okej?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1307 skrivet: 06 dec-10 kl 07:30 »
Nånting jag har lärty mej är att vill jag ha ägg vintertid så måste jag ge värpfoder .
Vet inte vad det är som funkar i det fodret men utan värpen inga ägg på vintern här .
Har endast värmelampa på inget annat extra ljus .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #1308 skrivet: 06 dec-10 kl 12:58 »
Här är det 3 sorters ägg från dagens skörd.

Det bruna är Lohman
Det superstora vita är hör och häpna Ölandshönsen (vägde 74g) Helt ofattbart.....
Och det lilla är ett av våra kochinägg
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #1309 skrivet: 06 dec-10 kl 23:13 »
Nånting jag har lärty mej är att vill jag ha ägg vintertid så måste jag ge värpfoder .
Vet inte vad det är som funkar i det fodret men utan värpen inga ägg på vintern här .
Har endast värmelampa på inget annat extra ljus .
Hmm trodde ju att mitt egenblandade som jag lagt ned så mkt tid på skulle räcka bra. Tänker - kan även temperaturen påverka? Har haft som minst -1. Min före detta skånska blommehöna la iofs bra med ägg även i minusgrader... men kanske olika för olika raser. Förresten ursäkta om jag "bryter" glädjetråden. Annars är jag jätteglad över att hönsen är friska och äntligen lärt sig äta uppblött lusern pellets  :D

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1310 skrivet: 08 dec-10 kl 09:37 »
Är så glad över att min första kläckning i maskin fungerade trots att jag inte följde konstens alla regler. 16 av 25 ägg är skapligt med tanke på att jag inte vet vilka som var befruktade eller inte. Så nu har jag massa blandis-kycklingar. Ska bli spännande att se hur de kommer se ut när de blir större. Plus att sambon verkar inte ha så mycket emot att de bor inne i huset för tillfället. :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

fauve

• Gäst
« Svar #1311 skrivet: 08 dec-10 kl 10:00 »
Jag är glad att mina dv.kochin som jag var nödd att avyttra blev sålda till en bra hönsägare som i höstas köpte kycklingar här. Mkt bättre än att de hamnade i grytan

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #1312 skrivet: 08 dec-10 kl 10:05 »
Jag är glad för att vi fick hem våra blå, vita och svarta jersey jätte från Azoo-lina, tack så mycket för jätte fin höns ;D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #1313 skrivet: 08 dec-10 kl 18:57 »
Jag är redo att åka ner till Herning och BARA prata höns i fyyyra dagar  ;D
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #1314 skrivet: 08 dec-10 kl 19:35 »
Är glad för att vi har fått en liten vinterpycklis!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #1315 skrivet: 09 dec-10 kl 14:59 »
¨Jag är glad för jag hittade ett brunt ägg i hönsens matskål, väldigt länge sen nån la ett ägg, måste vara en hönas första, den var mjuk, men blev endå gla ;)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1316 skrivet: 14 dec-10 kl 22:41 »
Jag är så glad att några hönor har kommit igång att värpa igen precis innan dom hemvärpta äggen i kylskåpet tog slut ;D När man har bortåt 100 höns och tuppar är det inte kul om man skulle behöva köpa ägg  :-\ Nu slapp jag det och kan fortsätta att njuta av hemägg i flera fina färger och storlekar.

Sedan är jag lite extra glad då jag fick mitt första Jersey Jätte ägg igår  ;D Avelsgruppen är avskild så snart kan jag börja samla ägg till årets första kläck. ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #1317 skrivet: 14 dec-10 kl 22:56 »
Jag är så glad att några hönor har kommit igång att värpa igen precis innan dom hemvärpta äggen i kylskåpet tog slut ;D När man har bortåt 100 höns och tuppar är det inte kul om man skulle behöva köpa ägg  :-\ Nu slapp jag det och kan fortsätta att njuta av hemägg i flera fina färger och storlekar.

Sedan är jag lite extra glad då jag fick mitt första Jersey Jätte ägg igår  ;D Avelsgruppen är avskild så snart kan jag börja samla ägg till årets första kläck. ;D ;D ;D
    Grattis till jätte äggen jag väntar här oxå på mina  ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Hönz

• Skåne
« Svar #1318 skrivet: 20 dec-10 kl 10:01 »
Äntligen har jag börjat få ägg!

Har knappt fått några sedan i maj men nu jäklar gör värmelampan och värpfoder susen :-). Tre ägg om dagen från 16 höns (tre två-åringar och 13 kläckta i somras) är iaf en början. Nu kan jag förhoppningsvis sluta köpa ägg
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1319 skrivet: 20 dec-10 kl 12:35 »
Här börjar äggen också ramla in! Igår fick vi nio ägg av de, ja vad blir det... trettionåt hönorna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser