Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391692 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1280 skrivet: 18 nov-10 kl 22:08 »
Jag googlade och fann detta :)
Citera
Kort svar: Under fastan fick man inte äta ägg. Under perioden värpte hönorna många ägg. När fastan tog slut (påskafton) fanns många ägg att äta.

Finns längre text på http://hogtider.wordpress.com/2007/04/08/varfor-ater-vi-agg-till-pask/
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Turnit

• Västergötland
« Svar #1281 skrivet: 19 nov-10 kl 06:00 »
Så glad att mina hönor nu är friska och välmående.....trist att så många skulle stryka med, men nu har det varit lugnt i en vecka.....De som är kvar ser alla pigga ut!

Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Misonten

• Västergötland
« Svar #1282 skrivet: 19 nov-10 kl 12:38 »
Herregud de ploppar ut massa ägg ur mina små, jag var inställd på att inte få så mycke mer nu i vinter  :P
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

PetraL

• Västergötland
« Svar #1283 skrivet: 20 nov-10 kl 13:22 »
Solt ägare till tre holländska dvärgar =)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1284 skrivet: 20 nov-10 kl 17:44 »
Så glad att mina hönor nu är friska och välmående.....trist att så många skulle stryka med, men nu har det varit lugnt i en vecka.....De som är kvar ser alla pigga ut!
:D
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Turnit

• Västergötland
« Svar #1285 skrivet: 21 nov-10 kl 06:32 »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1286 skrivet: 21 nov-10 kl 16:34 »
lycklig att mina höns fått flytta in i nya hönshuset nu i helgen ;D
Fjäderfän och kaniner

Turnit

• Västergötland
« Svar #1287 skrivet: 22 nov-10 kl 05:00 »
lycklig att mina höns fått flytta in i nya hönshuset nu i helgen ;D

Lyckost dem!! Lyckost dig!! Själv har jag en bit kvar på mitt hönshusbygge....verkar ta längre tid än tänkt då min man inte är kry.....men men....nån gång så.....

PetraL

• Västergötland
« Svar #1288 skrivet: 26 nov-10 kl 18:04 »
Fått ett ägg utav min nyinflyttade höna, pyttelitet, men ack så stolt jag är!  :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1289 skrivet: 26 nov-10 kl 18:46 »
Jag är glad för att vi ska isolera blandgruppens del! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Aklejan

• -
« Svar #1290 skrivet: 26 nov-10 kl 23:20 »
Jag är så himla glad för att det fullkomligt ploppar fram kycklingar
i min superkläckare nu  ;D ;D
Appenzeller, Araucana , Brahma och Vaktlar...så himla fiiina!!! :-*
Jag är också glad för att jag precis blir klar med en ny , perfekt kycklingbur
som dom ska bo i första dagarna innan jag tar ut dom till mina *Surhönor*
Glad för att jag har surhönor!  ;D

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #1291 skrivet: 29 nov-10 kl 12:41 »
Jag är så himla glad att jag lyckades att förvandla några av årets överskottstuppar till en mycket läcker Coq au vin  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1292 skrivet: 01 dec-10 kl 15:13 »
Nu har en liten kyckling tagit sig ut ur ägget. Köpte en äggkläckningsmaskin och ville testa om det fungerade.. Jag la i 25 ägg men är inte säker på att alla var befruktade, men det ägget som den kom ut ut var ett av de osäkra.. Kanske blir 25 kycklingar inom de närmsta dagarna. Synd bara att det blev -20 grader helt plötsligt.  :-[
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

PetraL

• Västergötland
« Svar #1293 skrivet: 01 dec-10 kl 17:46 »
Nu har en liten kyckling tagit sig ut ur ägget. Köpte en äggkläckningsmaskin och ville testa om det fungerade.. Jag la i 25 ägg men är inte säker på att alla var befruktade, men det ägget som den kom ut ut var ett av de osäkra.. Kanske blir 25 kycklingar inom de närmsta dagarna. Synd bara att det blev -20 grader helt plötsligt.  :-[

åå va spännande, du får ha dem i köket för att kompensera  ;)

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1294 skrivet: 01 dec-10 kl 18:05 »
åå va spännande, du får ha dem i köket för att kompensera  ;)

Sambon blir nog inte så glad över det.. men jag har en plan.  ;D Just nu står äggkläckaren uppe på vinden i ett skapligt isolerat rum. Vårat gästrum på sommaren men nu är det nästan lite för kallt att sova där. (ca 18 grader, vilket jag tycker är för kallt). Där ska de få bo ett litet tag tills jag har bestämt mig för om jag vågar släppa dem i hönshuset (i separat bur så klart med värmelampa).
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Aklejan

• -
« Svar #1295 skrivet: 01 dec-10 kl 18:19 »
Sambon blir nog inte så glad över det.. men jag har en plan.  ;D Just nu står äggkläckaren uppe på vinden i ett skapligt isolerat rum. Vårat gästrum på sommaren men nu är det nästan lite för kallt att sova där. (ca 18 grader, vilket jag tycker är för kallt). Där ska de få bo ett litet tag tills jag har bestämt mig för om jag vågar släppa dem i hönshuset (i separat bur så klart med värmelampa).

Grattis! ;D

Vet hur spännande det är när det börjar kläckas...
Jag har mina kycklingar i ungarnas rum första dagarna..
Dom älskar det... ;D
Men nu ska dom flytta ut i hönshuset i morgon, till en stor bur med värmelampa..
Å så har jag en surhöna som ska få gosa till dom..
I morgon är mina kycklingar nästan 1 vecka...å supersöta!  :-*

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #1296 skrivet: 01 dec-10 kl 22:02 »
är superglad för imorgon kommer mina ägg som jag ska stoppa i äggkläckaren  :D 20st wyandotteägg :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #1297 skrivet: 01 dec-10 kl 22:30 »
Har varit hos J.Palmgren och hämtat  1st tupp och 6 höns kyklingar :) trevligt  ;D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Misonten

• Västergötland
« Svar #1298 skrivet: 02 dec-10 kl 20:09 »
Var precis ute i hönshuset o möttes där av en liten hasselmus, gullig så  :D Hönorna bara klukkade o kolla konstigt på den när den satt där o åt av deras mat :P
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1299 skrivet: 02 dec-10 kl 20:24 »
 ;D ;D ;D ;D Jaaaaaaaaaaaaaaa ääääääääääääääääääntligen ;D ;D ;D ;D
Nu är alla hönsen inflyttade i det nya hönshuset. Lite trångt är det, speciellt nu när vi har fått så mycket snö att hönsen inte kan/vill gå ut.  Men till helgen blir det slakt och en del hönor kan jag förhoppningsvis sälja.

Klimatet är underbart där inne trots att det är -7och blåser ute håller det 10+ inne utan tilläggsvärme :D Fläkten går på ungefär halvfart och luftfuktigheten håller konstant på ca 65%

I natt kommer jag sova gott ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser