Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391712 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1140 skrivet: 30 aug-10 kl 16:16 »

2) I alla fall en av mina dv.kochin tonåringar har börjat värpa! Plockade hennes första ägg nyss ;D
Förhoppningsvis innebär det att de andra två från samma kull också är på G  :)

Åh, va kul! Hur gammal är hon? Jag väntar på mina två tonåringar också... de är födda i början på mars tror jag.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

fauve

• Gäst
« Svar #1141 skrivet: 30 aug-10 kl 16:19 »
Åh, va kul! Hur gammal är hon? Jag väntar på mina två tonåringar också... de är födda i början på mars tror jag.

Åhh.. Låt mig tänka lite *hmmmmm*

De kläcktes runt påsk, dvs nån gång v 14, så de är alltså lite drygt 4 månader (ca 17 veckor) gamla.

hönstokan

• Jämtland
« Svar #1142 skrivet: 02 sep-10 kl 13:14 »
lyst mina skickade appenzeller ägg och 13 av femton är befruktade å ligger under blommehöna nu. hoppas dom håller hela tiden ut, 2 veckor kvar

betsla

• Jämtland
« Svar #1143 skrivet: 02 sep-10 kl 13:25 »
Åhh.. Låt mig tänka lite *hmmmmm*

De kläcktes runt påsk, dvs nån gång v 14, så de är alltså lite drygt 4 månader (ca 17 veckor) gamla.

Då hoppas jag att mina tjejer kommer igång snart också. Va kul!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
Inköpsgudarna ler i sin himmel!
« Svar #1144 skrivet: 02 sep-10 kl 18:46 »
Jag har varit på Granngården och spenderat!  ;D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1145 skrivet: 03 sep-10 kl 08:52 »
Idag har jag ätit 6 ägg till frukost :o Nu var dom inte så stora då det är en liten Chabohönas första ägg. :-* De sex äggen motsvarade viktmässigt ungefär 2 "vanliga" ägg  och jag var tvungen att leta fram en extra liten tesked för att kunna äta dom ur skalet ;) Egentligen ganska fiffigt med miniägg  ::) Det tog bara 2 minuter att koka dem så de blev lagom löskokta. MMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmmm ;D

Jag älskar "hemma gjorda" ägg med orange gula ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
« Svar #1146 skrivet: 04 sep-10 kl 15:30 »
Då hoppas jag att mina tjejer kommer igång snart också. Va kul!!

Nu tror jag minsann att en av mina (6 månaders) dv. kochin har kommit igång. Hittade ett ljusbrunt litet ägg i redet, 32 g vägde det =) Ser ut som ett Hedemora-ägg i miniatyr - borde vara en dv. kochin va? Mina äldsta Hedemora-kyckling är bara 5 mån än så det bör inte vara hon...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1147 skrivet: 04 sep-10 kl 18:18 »
Jag o dottern har byggt klart kyckling huset o gjort det heltätt o råttsäkert  ;D
Såå nice att ha det klart , stort ljust o fint blev det oxå.  ;D

När vi ändå var i gång så byggde vi ett karantän rum så det finns om nya djur köps in  ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Astra

• Uppland
« Svar #1148 skrivet: 05 sep-10 kl 17:31 »
Hurra! Hittade just mitt första hembyggda hönsägg! Någon av mina töser har blivit stor!  :D Vet dock inte om det är orpingtondamen eller någon av sussexarna. Har inte koll på hur äggen från de båda raserna ska se ut, men om jag lägger in en bild kanske någon här kan gissa vem det kan vara? 42g vägde det i alla fall.
(Oj då, vilken konstig bild det blev. Ägget är i alla fall ljusbeigerosa)
« Senast ändrad: 05 sep-10 kl 17:35 av Astra »
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #1149 skrivet: 06 sep-10 kl 14:37 »
här söker man efter höns i hela sverige så finns det 2km ifrån mig ska hämta 2 hönor blandning av svarthöns-hedemora brahma , hur de nu ser ut för 50 kr st  ;D

betsla

• Jämtland
« Svar #1150 skrivet: 06 sep-10 kl 16:46 »
här söker man efter höns i hela sverige så finns det 2km ifrån mig ska hämta 2 hönor blandning av svarthöns-hedemora brahma , hur de nu ser ut för 50 kr st  ;D

Oj, häftig blandning =D
Lova att lägga ut bilder sen!!!!

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #1151 skrivet: 06 sep-10 kl 18:06 »
nu är hönsen hemma hon hadde många hönor bilder kommer ;D :P

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1152 skrivet: 08 sep-10 kl 15:28 »
Jag är så glad över att alla mina kycklinga fortfarande lever. Skaffade 12 stycken för 5 veckor sedan och inte en enda har dött. T.o.m. mina två sebrights lever. Fasade över att de skulle dö eftersom folk skrivit att de är så känsliga. Nu ska jag väl inte ta ut segern i förskott men jag glädjs i alla fall för tillfället.

Alla kycklingar börjar bli mer och mer tama. Har börjat gå in till dem och sätta mig på golvet på en dyna och ha undulatfrön i händerna. Alla hoppar upp och äter. Så söta. Såååå kul att de blir mer och mer tama och även låter mig klappa dem utan att de får panik.  ;D Några av dem har t.o.m. tagit för vana att ta en liten "powernap" i min famn.

27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Therese K

• Skåne
« Svar #1153 skrivet: 09 sep-10 kl 12:35 »
Sollan är tillbaka! :D Eller ja.. hon har varit försvunnen några dagar och sen såg vi henne på gården.. så vi försökte smyga efter för och se var hon håller hus, men nej.. hon ville inte visa och sen..vips så va hon borta.. Ligger väl och ruvar någonstans.. ::) så snart kommer hon väl dragande med ett gäng kycklingar :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1154 skrivet: 10 sep-10 kl 11:23 »
Sollan är tillbaka! :D Eller ja.. hon har varit försvunnen några dagar och sen såg vi henne på gården.. så vi försökte smyga efter för och se var hon håller hus, men nej.. hon ville inte visa och sen..vips så va hon borta.. Ligger väl och ruvar någonstans.. ::) så snart kommer hon väl dragande med ett gäng kycklingar :)
:D
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

betsla

• Jämtland
« Svar #1155 skrivet: 10 sep-10 kl 12:34 »

Tänk att man hela tiden (nästan) ska behöva gå runt med hjärtat i halsgropen för de här rackarns djuren  ;D Kan de inte förstå att vi blir oroliga???

Härligt att höra att hon lever!

PetraL

• Västergötland
« Svar #1156 skrivet: 10 sep-10 kl 15:14 »
Jag är glad för att jag är ny på alternativ och för att jag ska skaffa höns till våren! :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1157 skrivet: 10 sep-10 kl 16:16 »
Jag är glad för att jag är ny på alternativ och för att jag ska skaffa höns till våren! :D
Nu när du är med och läser här kommer du att uppleva din livs längsta vinter ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1158 skrivet: 10 sep-10 kl 16:50 »
Välkommen! :)
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #1159 skrivet: 10 sep-10 kl 17:08 »
Nu när du är med och läser här kommer du att uppleva din livs längsta vinter ;)

Mäh, SÄG inte sådär Azoo-Lina.. jag ska ju inte skaffa förrän till våren HELLER!

*

Och HEJ Petra, och välkommen till alternativ!  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser