Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391708 gånger)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1120 skrivet: 13 aug-10 kl 14:02 »
Är glad för att mina Croad Langshan växer och mår bra - 7 veckor är de nu.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Katharina K

• Västergötland
« Svar #1121 skrivet: 14 aug-10 kl 00:11 »
Min lilla blå Isbarhöna som det varit något fel på börjar bli bättre. Fortfarande pytteliten jämfört med de andra, men nu pigg och inte burrig längre. Vi var nära att nacka henne i början av veckan, men så tänkte jag att hon ju blev bättre av antibiotikakuren för en månad sedan och sedan sämre igen. Så eftersom jag fått massor av antibiotika så gav jag henne en kur på 3 dagar + B-vitamin i dricksvattnet och tänkte att det får bära eller brista och nu har hon pigg blick och "åtsittande" fjäderdräkt igen + en "hönsmamma" som vakar över henne=jag. På kuppen har hon blivit jättetam <3
Nu är det bara att hålla tummarna att det håller i sig!

Göran på Mon

• Västergötland
    • Bloggen Höns & Blommor
« Svar #1122 skrivet: 16 aug-10 kl 20:49 »
Jag är så glad för att mina höns visar så fina skådespelartalanger. ;D
http://blogg.osterang.com/#category1.

När jag inte sitter på pallen i hönshuset och lyss till hönsens kackel, kanske jag kryper omkring under en ek och fotar löv.
Resultatet av båda dessa verksamheter kan Ni se och läsa om på mina sidor.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #1123 skrivet: 16 aug-10 kl 21:24 »
O jag är så glad att mina Åsbo hönor är så bra på att ruva. Eller..... jo det är jag men nu ligger en för tredje gången i år o en till för annan gång i år. Har fått 50 kycklingar tills nu o tre hönor som ligger..... Som tur är har dom inte så många ägg. Bara tre den ena o den andra har nog bara fyra men hon som ligger för tredje gången kan ha ? 8 ägg tror jag. Hon hade faktisk 19 kycklingar i andra kullen  ;D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #1124 skrivet: 17 aug-10 kl 14:09 »
Satt och läste den allmänna höns-ledsentråden och kom fram till att jag är riktigt glad över att inte ha det som dem.
Har inte varit några dödsfall bland hönsen på säkert en månad och det är jag väldigt glad över. I början dog det någon i veckan. Börjar bli mer och mer glad över att komma ut till hönshuset och hitta alla levande. :) Men än har jag inte riktigt vant mig vid denna glädje.
Är även glad över att mina små kycklingar jag tog hem förra söndagen fortfarande mår bra. De har så smått börjat vänja sig vid att jag kommer och sitter hos dem (utanför buren) och de har t.o.m. börjat äta ur handen på mig. Idag var det även en som försökte klättra ur men fick tag på den när den satt på mitt ben.  ;D
De är så roliga att se på att jag bara kan sitta still i flera timmar och prata "med" dem.

//juppepinne
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

flax

• Halland
« Svar #1125 skrivet: 18 aug-10 kl 17:40 »
Är också glad!
Har storstädat hönshuset och allt är så rent och fint och decinficerat!
Alla mina dv.kochins mår så bra, tupp, hönor och kycklingar.

Tänk att det var så kul att "bli med höns", har haft dom ett år nu! ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1126 skrivet: 18 aug-10 kl 22:24 »
har ägg under min systers höna, för mina bushönor vill inte ruva just nu o jag e såååååååå nyfiken på mina första svarthönebebisar, :-*

En blev det bara, men ack så fin
« Senast ändrad: 04 sep-10 kl 12:24 av Spindel »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1127 skrivet: 18 aug-10 kl 22:33 »
Har idag skolkat" lite från jobbet och istället byggt en jättefin och (hoppas jag) väldigt säker och lättmanövrerad lucka till mitt hönshus!  ;D väldigt stolt över mig själv är jag! Ha!  ;D

Nu slipper jag skruva fast luckan varje kväll.  ;).

Tänk på allt annat arbete man gör varje dag; tvätt, mat, disk etc. Det blir bara ogjort igen 4 timmar senare. Denna lucka kommer att leva lika länge som mitt hönshus! DET ger tillfredställelse!
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1128 skrivet: 19 aug-10 kl 02:04 »
Vi har fått ett grönt ägg idag för första gången ever!!!  ;D

OCH en kyckling, som jag hittade pipande hjärtskärandes på golvet nedanför redet. Tilläggas bör att vi kom hem från semestern ikväll. Härligt att komma hem!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1129 skrivet: 26 aug-10 kl 16:49 »
Nu är jag verkligen sketglad här! ;D Det är verkligen sant! Hela 2st appenzellerägg är befruktade!!

Jaha... ? Tänker ni kanske. Men nu är det så att jag inte har fått ett endaste befruktat ägg på heeeela vår och sommaren! Inte ett enda!  :o Men NU mot hösten... Öh... Hallå, tuppen? ::) Tycker du det är dags att göra bebbar nu? Det underliga är att han blivit pappa till en rad massa andra kycklingar, men inga appenzellers. De äggen har varit blanka. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lundahund

• Uppland
« Svar #1130 skrivet: 26 aug-10 kl 23:30 »
Jag är bara glad att ha höns!
De är så trevliga och vackra och bidrar till mitt och mina barns liv på ett så härligt sätt. :)
Enda problemet är att vi har 21 st och ett hönshus på 5 kvm. Vi behöver alltså omplacera 11 st... Vilka av våra älsklingar skall få flytta? :'(
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1131 skrivet: 27 aug-10 kl 06:15 »
Jag är bara glad att ha höns!
De är så trevliga och vackra och bidrar till mitt och mina barns liv på ett så härligt sätt. :)
Enda problemet är att vi har 21 st och ett hönshus på 5 kvm. Vi behöver alltså omplacera 11 st... Vilka av våra älsklingar skall få flytta? :'(
Enligt lag får du ha 28 höns där inne  ::) men det är inte snällt :P så omplacera 11, det är bättre...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1132 skrivet: 27 aug-10 kl 08:31 »
Fast om de har tillgång till att skutta runt på gården eller en utegård så ska det väll inte vara några problem.... =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lundahund

• Uppland
« Svar #1133 skrivet: 27 aug-10 kl 12:56 »
De har ju rastgård på ca 50 kvm med både nättak och nedgrävt staket samt får vara fria när vi kan ha uppsikt över dem... en liten hackkyckling-höna skall få flytta till "Travelershorses" och ca 6 st av dem är tuppar så 4-5 av dem får ju "omplaceras" i vilket fall som helst. Det blir ca 15 kvar... på 5 kvm...  ::) De har 4,5 m sittpinnar att sitta på i hönshuset och där spenderar de ju mycket tid - räcker det med sittpinnar för 15 höns av "medelstorlek"?  ???
De har en våning med "sovloft", alltså sittpinnar med bajsbräda och under den både golvyta, reden och sandbad.
Tacksam för ert "tyckande"  :) !

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #1134 skrivet: 27 aug-10 kl 23:16 »
min dvärg kochin har börjat värpa igen efter hon haft sina kycklingar jag är över lycklig. vilken gula de var på ägget ;D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #1135 skrivet: 29 aug-10 kl 09:07 »
Lyckan blev total igår. skulle hämta några svarthönor på Nordens Ark och fick då frågan om jag ville köpa en Höna med 3 st 6 dagars kycklingar oxå JAAAAA, GUD va roligt vi har ju varit bebissugna länge. men inga utav mina bushönor har visat vilja att surna till,, å då får jag en överraskning till när jag kommer hem då har en höna surnat till fort som attan hon låg på morran å lät väldigt platt som en svart mössa på 3 ägg så jag petade under några ägg till och hon ligger platt ännu. Så allt på en gång  :D

Idag lördag 4 sep lös jag äggen o kan ni tänka er utav 11 st sprattlade det i 10 st.. oj får snart bygga ut.. ;D
« Senast ändrad: 04 sep-10 kl 12:27 av Spindel »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1136 skrivet: 29 aug-10 kl 11:41 »
Lyckan blev total igår. skulle hämta några svarthönor på Nordens Ark och fick då frågan om jag ville köpa en Höna med 3 st 6 dagars kycklingar oxå JAAAAA, GUD va roligt vi har ju varit bebissugna länge. men inga utav mina bushönor har visat vilja att surna till,, å då får jag en överraskning till när jag kommer hem då har en höna surnat till fort som attan hon låg på morran å lät väldigt platt som en svart mössa på 3 ägg så jag petade under några ägg till och hon ligger platt ännu. Så allt på en gång  :D
Vad roligt :DD :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Astra

• Uppland
« Svar #1137 skrivet: 30 aug-10 kl 09:46 »
Hihi, är glad för att unge herr tupp verkar ha kommit på vad han ska göra med hönsen!  :-[ Han klev helt ogenerat på ena hönan mitt framför benen på mig när jag släppte ut dem i morse. Är första gången jag hunnit se det i alla fall men förmodligen har han "tränat" för det såg rutinerat ut. Nu är det bara hönorna som ska bli värpvuxna. Ååå, vad jag väntar!
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #1138 skrivet: 30 aug-10 kl 09:56 »
Kan man ha sådan himla tur?? Jag köpte sex Hedemora kycklingar i juli, det är ganska säkert fem hönor och en tupp ;D dessutom så köpte jag en grönvärpar kyckling i hopp om att det skulle vara en tupp, och det blev det. Av mina tre egenuppfödda kycklingar så blev det tre snygga unga damer, snacka om flyt :o
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

fauve

• Gäst
« Svar #1139 skrivet: 30 aug-10 kl 10:39 »
Här har det hänt 2 roliga händelser i dag.

1) Häxan surtant ruvar igen  :-* Denna gång på 5 av sina egna ägg + 5 bruna lohmanägg. Pappa till de som kläcks under henne denna gång är min fina isbartupp.

2) I alla fall en av mina dv.kochin tonåringar har börjat värpa! Plockade hennes första ägg nyss ;D
Förhoppningsvis innebär det att de andra två från samma kull också är på G  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser