Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391585 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1080 skrivet: 18 jul-10 kl 18:57 »
Hm.. nu ska vi se. hon borde på ett ungefär vara född i början på mars.. Bara 4,5 månad gammal.. Stongt gjort ;D haha jaa!! as tidig var hon. Jag fick ett bra hönsägg  o:)
;D

Då måste jag börja fundera på hur gamla mina kan vara... hu... va jobbigt det blev!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #1081 skrivet: 18 jul-10 kl 19:04 »
Har fått GLADA hönspassare under semestern. Samvetsgranna och lugna och fullkomligt överlyckliga över att få lön i ägg. :) Dessutom med en förmåga att alltid laga lite för mycket mat, så dessutom glada över att inte behöva slänga sina matrester under en veckas tid. ;)
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

betsla

• Jämtland
« Svar #1082 skrivet: 18 jul-10 kl 21:50 »
Kolla de här knashönsen!!  ;D

DT-75
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #1083 skrivet: 18 jul-10 kl 23:23 »
Kolla de här knashönsen!!  ;D
Höns ÄR smarta. Nyuppgrävd mask utan minsta ansträngning... ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1084 skrivet: 19 jul-10 kl 18:42 »
 :) Glad för att en guld blåbandad Brahmahöna som kläcktes förra året vuxit till sig och blivit riktigt fin!

:) Glad för att mina Croad Langshan-kycklingar blivit 4 veckor och alla ser friska och fina ut - och är så söta med sina rumpkvastar ;)!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

betsla

• Jämtland
« Svar #1085 skrivet: 19 jul-10 kl 21:04 »
:) Glad för att en guld blåbandad Brahmahöna som kläcktes förra året vuxit till sig och blivit riktigt fin!

:) Glad för att mina Croad Langshan-kycklingar blivit 4 veckor och alla ser friska och fina ut - och är så söta med sina rumpkvastar ;)!

Haha, en pudel!!! *pekar på crodden*
 ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1086 skrivet: 19 jul-10 kl 23:54 »
 ;D
;D
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Therese K

• Skåne
« Svar #1087 skrivet: 20 jul-10 kl 08:54 »
 ;D

;D ;D ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

betsla

• Jämtland
« Svar #1088 skrivet: 26 jul-10 kl 16:54 »
Nu kläcks det grönläggare för fullt i kläckaren! La dit 10 ägg, plockade bort de 2 som var helt tomma och nu har än så länge 2 kycklingar kommit ut.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #1089 skrivet: 26 jul-10 kl 22:03 »
Idag har det byggts en ny hönsgård på Västrabo. MEN det ska bli den sista     :-[   Lovade jag "gubben" i alla fall   :-X

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1090 skrivet: 26 jul-10 kl 22:04 »
Idag har det byggts en ny hönsgård på Västrabo. MEN det ska bli den sista     :-[   Lovade jag "gubben" i alla fall   :-X
Löften är till för att brytas ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1091 skrivet: 28 jul-10 kl 21:58 »
idag fick jag beröm för mina tuppars galande av en granne ;D har i nuläget 3vuxna tuppar och ca 10ungtuppar som skriker på kapp,tillsammans med skrikande gäss och snattrande ankor... grannen var så glad att höra tupparna gala varje morgon när hon gick till bussen... det är trevliga grannar det :D
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #1092 skrivet: 28 jul-10 kl 22:25 »
idag fick jag beröm för mina tuppars galande av en granne ;D har i nuläget 3vuxna tuppar och ca 10ungtuppar som skriker på kapp,tillsammans med skrikande gäss och snattrande ankor... grannen var så glad att höra tupparna gala varje morgon när hon gick till bussen... det är trevliga grannar det :D
Så ska det vara överallt! :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Luff

• Västergötland
« Svar #1093 skrivet: 28 jul-10 kl 23:50 »
Mina 10 små börjar bli stora och få befjädring. Kön kan jag inte se än. Mor deras har fullt upp med dom - pigga kräk som glatt åker på mammas rygg.
Andra hönan har samlat på sig 8 ägg - hon tror hon har gömt dom och jag väntar på att hon skall lägga sig...
//Luff

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #1094 skrivet: 29 jul-10 kl 01:06 »
Var upp till Börje i Norrtälje i går ..
Jösses va mkt vackra fåglar överallt!!
Jag kom hem med dv kochin o isbar + massa avelsägg och en Pärlhöna ;D som dessutom la ett ägg åt mej i dag !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #1095 skrivet: 29 jul-10 kl 09:19 »
Från att aldrig haft några ruvande hönor har jag nu 3 stycken liggandes på några ägg var  :D

Therese K

• Skåne
« Svar #1096 skrivet: 29 jul-10 kl 18:22 »
Nu ska vi bygga ut hönshuset :D Det börjar ju bli trångt där inne :-[
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
räddad kyckling
« Svar #1097 skrivet: 29 jul-10 kl 18:59 »
Jag är så lycklig idag.
Köpte ju 3 ölandskycklingarhönor och 1 tupp för 3 veckor sedan.
I måndags låg den ena fina hönan på golvet och kunde inte röra sig.
Jag tog in henne i en katt transportbur och tvångsmatade henne med lite pencillin, yoghurt, vitaminer och kli.
Hon kunde inte ens hålla huvudet uppe själv utan jag var tvungen hjälpa henne hela tiden.
När hon blev piggare fick hon bo i vår rottis hundbur i hallen.

Jag matade och matade och kämpade och kämpade.
Hon var så svag. Hade tanken nära att hjälpa henne sluta lida.
MEN
Jag försökte rädda henne.
Idag går hon åter i hönshuset och verkar hur frisk som helst igen.
Hurra Hurra så lycklig jag är. Med mat, värme och kärlek klarade jag min fina höna.

Ibland lyckas man
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Granbackstove

• Uppland
SV: räddad kyckling
« Svar #1098 skrivet: 29 jul-10 kl 20:59 »
Idag går hon åter i hönshuset och verkar hur frisk som helst igen.
Ibland lyckas man
Härligt!

Traveleralex

• Uppland
« Svar #1099 skrivet: 29 jul-10 kl 21:15 »
Jag har nyligen fått en höna svart med vita prickar :D och det glädjer jag mig för !! Men det är en DV Kochin hon hetter Latias som pokémonen ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser