Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391650 gånger)

hönstokan

• Jämtland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1060 skrivet: 11 jul-10 kl 09:26 »
Min vackra sussextupp Oskar från Järvsö har adopterat 4 dv kochin kycklingar. Han är så rädd om dessa små, jagar bort katterna som vill fram å titta så nu törs ingen av mina 8 katter närma sej tuppen. Ingen får äta före hans skyddslingar, han står på vakt å väntar så dom får äta i lugn å fred. Han är helt otroligt min vackra Oskar. Jag är så glad för denna tupp , jag kan sitta i gräset och titta hur länge som helst, han småpratar och letar gosaker.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1061 skrivet: 11 jul-10 kl 09:55 »
 :D :-* :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #1062 skrivet: 11 jul-10 kl 11:06 »
Min vackra sussextupp Oskar från Järvsö har adopterat 4 dv kochin kycklingar. Han är så rädd om dessa små, jagar bort katterna som vill fram å titta så nu törs ingen av mina 8 katter närma sej tuppen. Ingen får äta före hans skyddslingar, han står på vakt å väntar så dom får äta i lugn å fred. Han är helt otroligt min vackra Oskar. Jag är så glad för denna tupp , jag kan sitta i gräset och titta hur länge som helst, han småpratar och letar gosaker.

Vad gulligt! (kan du inte lägga in en bild....)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #1063 skrivet: 12 jul-10 kl 00:00 »
Har lagt in 10 ägg till i min suro 5 araucana o 5 dv kochin =)

patrick.

• Gäst
« Svar #1064 skrivet: 13 jul-10 kl 23:15 »
jag är bara så glad över att jag fått tag på världens bästa höns (enligt mig) ett par dvärgkochin, de är sååå söta, kläckta i april.
idag så släppte jag ut dem i stora hönsgården för första gången, så nu ikväll när jag skulle stänga för dem så hade de ju såklart satt sig i ett träd  ;).. då tog jag bara grenen och töjde ner den sen satte jag dem på mina axlar och gick och gjorde de som ja skulle göra (släppa in alla gässen o mata alla andra djuren) med dessa små på mina axlar, sen var det bara att släppa in dem i en egen box,.
och äter ur handen och vill vara nära en ska de vara :),,, jätte kul med denna rasen ;)..

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #1065 skrivet: 14 jul-10 kl 14:25 »
Idag så gal min ena maran tupp för första gången :)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #1066 skrivet: 14 jul-10 kl 15:46 »
Min Åsbohöna som ruvade fram 19 kycklingar har fortfarande 19 kycklingar nu här efter 4 veckor och är en väldigt bra mamma  :D
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Luff

• Västergötland
« Svar #1067 skrivet: 16 jul-10 kl 00:19 »
Det kläcktes dvärgkycklingar idag - och en liten har jag sett kika fram. Hoppas nu att det går bra, är ju hönans första kull och äggen hade legat i sval i någon vecka - men någon till borde det vara. Och sen ska det funka med mat o dylikt, ja håhåjaja det är bara bekymmer m barn - av alla sorter.
Men ack så söt den var som jag såg - gul m strimmor.
//Luff

Krågedal

• Östergötland
« Svar #1068 skrivet: 16 jul-10 kl 06:42 »
Hej och grattis till den lille! Kom på ett enkelt sätt, om det är "liv" i de andra äggen, fyll en bunke med ljumet vatten , så äggen flyter, rör sig äggen är det liv i dem.... så då är det bara och vänta på att de kläcks, men kolla skalet noga så de inte har börjat spricka.... Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1069 skrivet: 16 jul-10 kl 23:11 »
jag är lycklig åt alla mina höns och kycklingar :D ... idag spikade jag golvet till mitt nya hönshus ;D...
Fjäderfän och kaniner

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #1070 skrivet: 16 jul-10 kl 23:18 »
imorgon så kommer min efterlängtade vorwerk tupp, äntligen... :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #1071 skrivet: 16 jul-10 kl 23:20 »
imorgon så kommer min efterlängtade vorwerk tupp, äntligen... :)
då kan jag handla ägg av dig sen ;)
Fjäderfän och kaniner

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #1072 skrivet: 16 jul-10 kl 23:32 »
När han blir större  :P

grimbart

• Västergötland
« Svar #1073 skrivet: 16 jul-10 kl 23:38 »
När han blir större  :P
jasså liten skit som inte skjuter skarpt än... haha grattis ändå...
Fjäderfän och kaniner

osborne96

• Västergötland
    • bråten
« Svar #1074 skrivet: 16 jul-10 kl 23:51 »
jasså liten skit som inte skjuter skarpt än... haha grattis ändå...
Japp precis en sådan lösa skott ;)

Luff

• Västergötland
« Svar #1075 skrivet: 17 jul-10 kl 00:39 »
Tjoho, jag har sett 7 st och alla ägg är kläckta, knashönan har bosatt sig utanför sitt hus m pyllingarna så jag kom åt att raka ur resterna - inga hela ägg kvar. Dom har fått kokt ägg att äta och det är pigga krabater. Leghornen är mycket bekymrade över godiset som småttingarna får så det är tur att buren är hönssäkrad.
Tuppen har dock inte visat något intresse för sina barn utan vaktar sin favvohöna som precis börjat lägga ägg igen. Kan det kanske bli en ruvhöna till om några veckor?
//Luff

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #1076 skrivet: 18 jul-10 kl 18:08 »
Min dv.kochin höna har börjat värpa! Gud vad litet ägg ;D Får se när hon börjar ruva nu då (l...inkoso ;) )

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1077 skrivet: 18 jul-10 kl 18:31 »
Min dv.kochin höna har börjat värpa! Gud vad litet ägg ;D Får se när hon börjar ruva nu då (l...inkoso ;) )

Kul!! Hur gammal är hon? Så jag vet på ett ungefär när jag kan vänta mig ägg här hemma ifrån mina... =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1078 skrivet: 18 jul-10 kl 18:43 »
Mina brukar börja vid runt 5 månader. :) Nu kommer jag inte ihåg när du fick äggen? =O Känns mindre än 5 månader ju. xD *avis då mina Isbar/dv kochinkorsningshönor är flera veckor äldre än din dv kochin utan några ägg ännu* XD
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #1079 skrivet: 18 jul-10 kl 18:47 »
Kul!! Hur gammal är hon? Så jag vet på ett ungefär när jag kan vänta mig ägg här hemma ifrån mina... =)

Hm.. nu ska vi se. hon borde på ett ungefär vara född i början på mars.. Bara 4,5 månad gammal.. Stongt gjort ;D haha jaa!! as tidig var hon. Jag fick ett bra hönsägg  o:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser