Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391595 gånger)

Iian

• Uppland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1040 skrivet: 03 jul-10 kl 22:28 »
Jag är glad för att alla mina kycklingar lever (än så länge peppar, peppar ta i trä) och för att deras hönsmamma är en sån bra och beskyddande mamma.  ;D
// Iian

torparen

• Västergötland
« Svar #1041 skrivet: 03 jul-10 kl 22:57 »
Härligt!

Markim

• Gäst
« Svar #1042 skrivet: 04 jul-10 kl 00:57 »
Efter att ha legat på en solstol ute i hönsgården på nätterna medans jag renoverar det på dagarna så börjar jag äntligen se mål linjen.
Dom börjar få tillbaka fjädrarna på ryggen och har nästan så gott som slutat att klia sig.
I hönshuset finns det inte mycket ställen för krypen att gömma sig i när jag blir klar.
När folket här i byn skrattar åt mej som sitter nattvakt(dom anser att det inte kan komma in något otäckt i min innegård ,men jag vågar inte chansa endå)
har jag fått min utdelning efter att ha hörtt 2 rävar i hagen brevid.
Som sagt en vecka till och krypen är borta och ja kan äntligen få sova i mitt eget hus.
och mina älskade hönor får ett nyrenoverat hönshus utan kvalster
mvh
Majsan i ottan

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1043 skrivet: 05 jul-10 kl 10:03 »
Jag har äntligen fått köpa mina efterlängtade Brahmor, 2 st guldsvartbandade unghöns bor nu hos oss. Men skulle hemskt gärna vilja ha en guldblåbandad också...

Hur ser man skillnad på kön på de guldblåbandade när de är bara några veckor? Nåt tydligt man ska leta efter?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

@nkmamma

• Medelpad
« Svar #1044 skrivet: 05 jul-10 kl 18:06 »
Av 10 skickade brahmaägg så blev det full pott. 10 små bedårande kycklingar!!! Nu väntar jag bara på en omgång ankor till, sedan är kläckandet klart för i år.
3 Hästar, 2 hundar,höns (blomme, hedemora o blandraser) ankor (cayuga) , kaniner (teddydvärgvädur o löwen),katt, kakadua, undelater och naturligtvis mina 5 barn :)

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1045 skrivet: 05 jul-10 kl 23:08 »
Är nu, sedan ett dygn tillbaka, Hönsmamma!

2 vackra och vänliga blandrashönor med sammanlagt 18 små (1-3 v gamla) samt 2 lite större kycklingar (2 mån) från maskin. Vilken lycka, vilken oro, vilket pyssel!

Först inse att det finns både benkvalster och röda löss på gården som skall sälja dem = Frontline behandla hela bunten 4 dagar innan "leverans". Oro: mår de bra av detta?

Sen: transportera hem dem, 50 mil i bil, i flyttkaronger, i 28 graders värme... Oro: hur skall det gå? Kommer de att förgås av hetta? Kommer mammorna att trampa ihjäl sina små?

Så: hur skall de klara första natten i det nya hemmet? Hur skall det gå för de två små 1 vecka gamla påsk-gula dvärgarna som kläckts i maskin och först samma dag anslöt sig till familjegruppen?

Sist: hur går det första dagen? Kommer de att klara all uppmärksamhet från egna och andras barn, grannar etc? Kommer de att äta, dricka, bajsa och ta hand om varandra som de skall?

Svar: det har gått bra! Alla mår bra! Inte en enda av de små har vi förlorat även om vi fick hjälpa de små gula lite innan de förstod att de måste in under mammorna för att få värme.

Lite oro kvar så klart: har vi tagit ut segern i förskott - what's the catch?

Men underbart! T.o.m min kära make (som inte var överförtjust vid tanken på höns) har idag givit ovärderlig hjälp för färdigställandet av hönsgården.

Det är vackert med hönor!

// Lundahund
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1046 skrivet: 07 jul-10 kl 15:24 »
På hönsträffen vi hade så glömdes 10 gröna ägg... fick godkänt av ägarinnan att lägga dem i kläckaren  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Katharina K

• Västergötland
« Svar #1047 skrivet: 07 jul-10 kl 19:43 »
Fick igår 5 små välskapta Appenzellerkycklingar i min lilla kläckare där det bara ryms 7 ägg. Den hade jag för mer än 5 år sedan när jag bodde i mitt torp, sedan har den bara stått i garderoben och jag trodde aldrig jag skulle få hönor igen. Nu har jag 6 Isbarkycklingar och dessa 5 Appenzeller.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #1048 skrivet: 08 jul-10 kl 09:30 »
Nya hönsen från helle-marie är präktiga och kloka. Och produktiva trots flytten. 
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1049 skrivet: 08 jul-10 kl 11:52 »
igår kläcktes 3kycklingar under en av mina ruvhönor ;D
Fjäderfän och kaniner

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #1050 skrivet: 08 jul-10 kl 19:41 »
Min lilla favorithöna som var borta i går kväll (hon smiter regelbundet från hägnet) har kommit tillbaka! Lilla sötnäbben, undrar var hon tillbringade natten?
Höns, stickning och pelargoner

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #1051 skrivet: 08 jul-10 kl 22:43 »
Fick världens överaskning av en vän idag. 8 fantastiskt vackra Sultaner   och en trio Dvärg Cochin.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1052 skrivet: 08 jul-10 kl 23:18 »
 :D Sultanerna var bara för fina!!!

Här kommer några av mina kycklingar som jag är så glad för - Brahma och Croad Langshan.
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

tinna.m

• Skåne
« Svar #1053 skrivet: 08 jul-10 kl 23:33 »
Sicken snygg bild, den sista Brandkårsskogen,
har du tränat dem eller limmat dem? ;D ;D ;D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1054 skrivet: 08 jul-10 kl 23:38 »
Sicken snygg bild, den sista Brandkårsskogen,
har du tränat dem eller limmat dem? ;D ;D ;D

8) Stelopererat dem... :P
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #1055 skrivet: 09 jul-10 kl 11:54 »
 ;D ;D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #1056 skrivet: 09 jul-10 kl 15:49 »
Jag är väldigt glad över att jag fick plats med mina sju ägg i en kläckare. Jag har letat kläckare, funderat på bästa sättet att göra om det provisoriska bygget så det blir säkrare, ringt på alla annonser på blocket osm passar min ekonomi. Fick löfte om att en kläckare skulle skickas till mig förra veckan för att sen få veta att det skulle dröja några dagar till och så tillslut inse att o m jag väntar på den kläckaren så får jag antagligen vänta till efter jul.
Efter att nästan tappat hoppet om de äggen så fick jag ett underbart erbjudande av den underbara kvinnan Azoo-Lina om att lägga de i hennes kläckare. Visst vill jag ha sju fina levande dunisar men just nu är det viktigaste att de faktiskt får en chans till att bli kycklingar det som gör mig lycklig. blir det inga dunbollar pga att de var för gamla,blivit sönder skakade under bilfärden, obefruktade (vilket jag tvivlar på då ena lilla damen här hemma har trillat med ägg och de trasiga äggen har det varit 100% befruktning på), de dör någonstans under tiden i kläckare eller något anat som gör att det inget blir är något som jag får bli lessen för då. Just nu så är jag bara så glad och tacksam att de får en chans på riktigt.

Tack Azoo-Lina.
Något annat som gjorde mig väldigt glad igår var alla underbara höns och andra fjädefän som vi tittade på när vi lämnade äggen. Väldigt fian fåglar bor det på det skånsa landet. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #1057 skrivet: 09 jul-10 kl 16:40 »
Tack  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Träsktrollet

• -
« Svar #1058 skrivet: 09 jul-10 kl 23:37 »
Idag drog en av mina Dv Kochin tuppkyckling till och gol! Endast 9 veckor gammal  :o
Oj vad förvånad matte blev  :-[  ::)
Jag tycker att det är lite tidigt, vad säger ni andra?
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Lundahund

• Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
« Svar #1059 skrivet: 09 jul-10 kl 23:56 »
Efter att ha legat på en solstol ute i hönsgården på nätterna ...osv

Majsan i ottan

Grattis Majsan! Har tänkt på dig - hoppas att det blir super super bra nu; för både dig och hönsen! :D
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser