Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391641 gånger)

Hönz

• Skåne
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #1000 skrivet: 07 jun-10 kl 14:57 »
En av våra hönor förra året gick inte gärna upp och åt den sista veckan så jag ställde en liten skål med mat och en med vatten hos henne, hon fick för sig att det var ägg som hamnat utanför och petade in dem under sig...

Haha va komiskt! (Och jag blev 1000:e inlägget ;D)
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #1001 skrivet: 07 jun-10 kl 20:01 »
Har nu från denna kläck 4 guldsvartkantade (stor) Orp och 4 svarta (dvärg) Orp och 2-3 blå (stor/dvärg vet ej) Orp och 2 guld sebright kycklingar och 3 maran kycklingar.

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Pelargon

• Närke
« Svar #1002 skrivet: 09 jun-10 kl 13:56 »
Har fått 4 st silkeskycklingar. NU ligger det en höna till, hoppas på ännu mera tillökning. : :)
 :'( Men det låg 4st döda också.
« Senast ändrad: 10 jun-10 kl 12:01 av Pelargon »
Tycker om att laga mat i min vedspis.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #1003 skrivet: 09 jun-10 kl 21:29 »
Måste bara visa mina underbara Orpington.    :-[

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1004 skrivet: 09 jun-10 kl 22:44 »
Jag är glad ikväll för att:

När jag kom ut till hönshuset för att titta till alla så hittar jag dvärgtupp, dvärghöna och "hennes" kyckling sittandes på en pinne. Kycklingen är runt 5 veckor gammal och måste uppenbarligen kunna flyga bättre än jag trodde eftersom pinnen sitter på dryga 1 meters höjd  :D

Dvärghönan (som alltså har ruvat ett "stor-ägg") satt med ena vingen lite över kycklingen och de var så himla bedårande! Såååå typiskt att kameran på mobilen har gått sönder..
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

rutan1

• Östergötland
« Svar #1005 skrivet: 09 jun-10 kl 22:52 »
Jag är glad för att hönsgårdsbygget är halvklart å resten är på g till helgen!

50 kvm rastgårt med egen syrenbuske, byggd av timmer! Inte busken alltså.. Den har vuxit av sig själv!!    :P
det är som Östersjön... Valfritt
Å jag är inte dum,har bara otur när jag tänker!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #1006 skrivet: 10 jun-10 kl 15:27 »
Måste bara visa mina underbara Orpington.    :-[

Fina, mina dog.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1007 skrivet: 10 jun-10 kl 22:25 »
Jag är glad över att en av mina små guldsebrightkycklingar lever än!  :o Wow... Hela 6 veckor har den blivit! Den är så liten än ju så man kan inte tro det! Men snart heltäckande fjäderdräkt har den fått! :D *peppar peppar att den klarar sig* >-<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1008 skrivet: 11 jun-10 kl 23:33 »
jag e glad för idag pep det under min ruvhöna och en kyckling var på väg ut ;D... måste inspekteras noga imorrn bitti...
Fjäderfän och kaniner

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #1009 skrivet: 13 jun-10 kl 23:18 »
Är glad.
Ska byta en Sebright höna mot en svart dv Orpington höna om några veckor.
Kläckt förra året så värper bra tror jag.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #1010 skrivet: 17 jun-10 kl 09:20 »
 :D Är så glad för min nya ras Craod Langshan! De första kycklingarna är kläckta och det kommer förhoppningsvis några fler under dagen. Jättesöta! Bilder och info om rasen finns här för den som är nyfiken!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Lina W

• Ångermanland
« Svar #1011 skrivet: 17 jun-10 kl 09:30 »
Jag har en helt fantastisk dv kochin höna som bara älskar kycklingar. Hon la sig för att ruva förra veckan men jag gjorde en deal med henne att hon skulle få nykläckta kycklingar istället ur äggkläckaren.

Hon är så galen i små kycklingar så hon tog emot allihopa, hela 27 st!! De ni  ;D
Hon pysslar med alla och lär de allt men de har värmelampa eftersom hon inte kan värma alla samtidigt.

Har aldrig sett en nöjdare höna där hon ligger tillsammans med alla kycklingar och myser.
Det är tredje året hon är fostermamma till en massa kycklingar.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #1012 skrivet: 17 jun-10 kl 09:57 »
Jag har en helt fantastisk dv kochin höna som bara älskar kycklingar. Hon la sig för att ruva förra veckan men jag gjorde en deal med henne att hon skulle få nykläckta kycklingar istället ur äggkläckaren.

Hon är så galen i små kycklingar så hon tog emot allihopa, hela 27 st!! De ni  ;D
Hon pysslar med alla och lär de allt men de har värmelampa eftersom hon inte kan värma alla samtidigt.

Har aldrig sett en nöjdare höna där hon ligger tillsammans med alla kycklingar och myser.
Det är tredje året hon är fostermamma till en massa kycklingar.

Åh, gu så mysigt! Jag hoppas att mina 2 dvkochin också "lever" upp till förväntningarna och blir bra mammor. Liksom lite därför jag skaffade dem, kunde inte tro att de var sååå söta som de är =D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #1013 skrivet: 17 jun-10 kl 10:02 »
Haha, låter som Emils Chabos (3 hönor och 1 tupp). ;D De är ena riktiga barnälskare och alla hjälps åt! Tuppen med. De har just nu 18st kycklingar. De äldsta är väll ca 4 veckor gamla och den yngsta är knappt 2 veckor gammal. 4 av dessa 18 "joinade" gruppen igår (ca 5-6 veckor gamla) efter att deras mamma ledsnat på dem.... Men inte chabona tyckte att de var för stora utan de tog emot även dessa med glädje. ;D

Förra året turades gruppen om att ta hand om de små som var kläckta medan hela tiden en utav de låg och ruvade fram flera kycklingar! Sedan bytte de av så en annan låg och ruvade och den andra gick upp och uppfostrade. ;P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #1014 skrivet: 19 jun-10 kl 09:07 »
jag är GLAD åt mina nykomlingar... 4 PLYMOUTH ROCK HÖNOR!!! så snygga ;D
Fjäderfän och kaniner

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #1015 skrivet: 19 jun-10 kl 10:06 »
Är så glad för jag är på väg hem till min fru och alla våra hönor. Har varit jobbibt att vara borta när man har småkycklingar och få höra att räven varit i farten och norpat hönor.
Dom gör som dom vill och vi mé

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #1016 skrivet: 19 jun-10 kl 13:47 »
Glad att mina kycklingar verkar kunna leva med varandra trots veckor i åldersskillnad. Men jag giver dem sysselsättning så de ska ha något att göra istället för att ha tid att bli osams..

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #1017 skrivet: 21 jun-10 kl 09:30 »
Efter lång tids väntan fick vi tillökningen. 19 små Åsbokycklingar :D Hoppas mamma höna hinner med alla.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #1018 skrivet: 24 jun-10 kl 11:55 »
På söndag åker vi till Tygelsjö och hämtar dv Orpington och lämnar Sebright och i Ystad ska vi hämta Chabo.
Mvh Oskar
 ;D

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #1019 skrivet: 24 jun-10 kl 22:04 »
På söndag åker vi till Tygelsjö och hämtar dv Orpington och lämnar Sebright och i Ystad ska vi hämta Chabo.
Mvh Oskar
 ;D
Hälsa Lasse och Kent från "Husebygänget" som var där i lördags.   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser