Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391670 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #980 skrivet: 28 maj-10 kl 22:21 »
Fauve: De två översta ser ut att vara hönor och de sista tre ser ut att vara tuppar. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

fauve

• Gäst
« Svar #981 skrivet: 28 maj-10 kl 22:22 »
Då är jag inte helt fel ute, även om den mittersta inte har lika stor och tjock kam som de andra två  :)

Träsktrollet

• -
« Svar #982 skrivet: 28 maj-10 kl 23:13 »
Det har hittills kommit 7 Svarthöns och 11 Faverolle. Det tycker jag är ett strålande resultat efter att som hänt. Dessutom så har Svartkycklingarna adopteras av en ruvhöna ;D Jag är väldigt glad just nu  :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #983 skrivet: 29 maj-10 kl 20:14 »
Glädje mitt i alla bekymmer .... det kläcks små indiska stridshöns idag i kläckaren som jag trodde åskan hade spoilierat och det gör mig glad iallafall... de är så söta ...
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #984 skrivet: 30 maj-10 kl 21:33 »
Idag kunde jag släppa ut hönsen i trädgården och det är ju bara så härligt att se dem gå omkring och krafsa i gräset. Man kan ju bara sitta och titta på dem i timmar och njuta av lugnet som infinner sig. Älskar höns
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #985 skrivet: 30 maj-10 kl 22:51 »
Idag har 6 st Faverollekycklingar kläckts här hemma, de är så söta så... En ägg till har en näbb som tittar ut så i morgon är det nog 7 kycklingar. Är så spännande.  ;D

De övriga 14 äggen visar inga tecken ännu, men hoppet är väl kanske inte ute riktigt än.

7/21 är väl kanske inte den bästa kläck%en men jag är nöjd att det blev något alls av äggen jag fick skickade till mig för snart en månad sedan.
« Senast ändrad: 31 maj-10 kl 08:47 av Marleéne »
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Träsktrollet

• -
« Svar #986 skrivet: 30 maj-10 kl 23:45 »
Jag är överlycklig  :D
Det kom 14 Faverolle och 12 Svarthöns av kläckarna  :)
Och dessutom så har mina 2 ruvande Svarthönor kläckt fram 5 kycklingar.
Sen så har de även adopterat de 12 maskinkläckta Svarthönskycklingarna  :-*
Det kunde inte ha löst sig på bättre vis  :D
Har hönsraserna:

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #987 skrivet: 31 maj-10 kl 18:19 »
Jag är överlycklig  :D
Det kom 14 Faverolle och 12 Svarthöns av kläckarna  :)
Och dessutom så har mina 2 ruvande Svarthönor kläckt fram 5 kycklingar.
Sen så har de även adopterat de 12 maskinkläckta Svarthönskycklingarna  :-*
Det kunde inte ha löst sig på bättre vis  :D

Lycklig saga! =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Träsktrollet

• -
« Svar #988 skrivet: 31 maj-10 kl 22:51 »
Lycklig saga! =)

Ja jag hade aldrig kunnat tro att det skulle bli så många kycklingar :D
Har hönsraserna:

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #989 skrivet: 01 jun-10 kl 10:37 »
Nu tror jag kläckningen är klar här. Blev 9 små söta småttingar.

Är nöjd trots att det är 12 ägg kvar som inte verkar kläckas.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

äppelpaj

• Småland
« Svar #990 skrivet: 01 jun-10 kl 11:06 »
Kul att några tittade ut =)

Träsktrollet

• -
« Svar #991 skrivet: 01 jun-10 kl 11:54 »
Nu har jag precis sett att mina ruvande Holländare har fått 2 små söta kycklingar  :-*  Jösses så små de är när man är van Faverollekycklingar  :o  ::)
Har hönsraserna:

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #992 skrivet: 01 jun-10 kl 17:33 »
Idag har jag fått ett 9 gramm ägg från en Sebright höna på 1 år.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #993 skrivet: 05 jun-10 kl 19:55 »
Var idag och tittade till hönsen och en ruvhöna har ruvat fram 1 guldsvartkantad orp och 1 svart dv orp och 2 gulvitsömmade Sebright.
Ifrån kläckaren har det komigt 1 blå och 1 svart dv Orp.

Mvh Oskar

patrick.

• Gäst
« Svar #994 skrivet: 06 jun-10 kl 12:34 »
nu e jag glad, För att nya hönsgården är närstan helt klar :D!!!..
efter rävbesöket gjorde vi om och stängslade istället med hjortnät som är 200cm, och med små maskor nedtill, men vi kompleterade endå med småmaskigt hönsnät nertill och skall även sätta eltråd där.
allt stängslet har vi grävt ner i marken (ca 70 meter nät) och de var ganska jobbigt i stenig och rotig mark,, men de gick ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #995 skrivet: 07 jun-10 kl 07:20 »
Var igår hos min mamma och fick bra och dåliga nyheter.
Det som var dåligt var att ruvhönan som fick 4 kycklingar fick en till och sen gick hon av redet och 2 kycklingar följde efter hon och 3 döda i redet för det var kallt ute, Sen var det fullt av loppor i redet hos hon.
Bra var att höna fick en kyckling till och hon tar nu hand om 5 kycklingar från kläckaren.
4 pågång i kläckaren och under en annan höna har det kommigt 1 maran kyckling och en pågång.

Mvh Oskar.

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #996 skrivet: 07 jun-10 kl 09:29 »
4 Araucana kycklingar kläcktes igår ur ägg jag dömt ut efter en postgång och sedan fick dom vänta i ca 12 dagar utan att vändas innan jag kunde lägga in dom i kläckaren. Från början var det 8ägg så 50% är väldigt bra. 5e är på väg ut nu.  ;D
Dom gör som dom vill och vi mé

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #997 skrivet: 07 jun-10 kl 10:07 »
Var igår hos min mamma och fick bra och dåliga nyheter.
Det som var dåligt var att ruvhönan som fick 4 kycklingar fick en till och sen gick hon av redet och 2 kycklingar följde efter hon och 3 döda i redet för det var kallt ute,

Är det ofta sånt händer med ruvhönor? Verkar lite knepigt... precis som att jag skulle ta med 1 barn från bilen men lämna 1 kvar...?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Hönz

• Skåne
« Svar #998 skrivet: 07 jun-10 kl 14:24 »
Är det ofta sånt händer med ruvhönor? Verkar lite knepigt... precis som att jag skulle ta med 1 barn från bilen men lämna 1 kvar...?

På morgonen när mina kycklingar var tre dagar låg hönan bredvid redet, under sig hade hon tre kycklingar. Kvar i redet låg de andra fem. Ingen hade dött och vet inte hur länge de hade varit själva i redet  :-\
Annars är hon en väldigt bra mamma (första gången dessutom)
För övrigt ligger hon (och de andra två kycklingmammorna) så ofta och värmer sina kycklingar att man lätt hade kunnat kläcka fram ägg minst en vecka till efter de första kycklingarna kläcktes. En av dem har varit väldigt nogrann att peta in ett kläckt ägg under sig och värma det, ser väldigt roligt ut  ;D
« Senast ändrad: 07 jun-10 kl 14:26 av Hönz »
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #999 skrivet: 07 jun-10 kl 14:47 »
En av våra hönor förra året gick inte gärna upp och åt den sista veckan så jag ställde en liten skål med mat och en med vatten hos henne, hon fick för sig att det var ägg som hamnat utanför och petade in dem under sig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser