Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391629 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #960 skrivet: 26 maj-10 kl 22:51 »
Jag har en sån där blå från LG och har bara kläckt två omgångar i den. Första var mina, tjugo stycken där kanske sex sju var tomma och tio blev det kycklingar av så jag var nöjd och skickade efter tjugo ägg, där fyra kläcktes, två med insidan på utsidan och en som dog efter två dagar, den sista levde ett år, hon dog häromdagen, så jag känner mig ambivalent...

Men när det gäller dina ägg Linkoso verkar det inte som något kan gå fel, kanske skulle våga... skulle nog vilja ha några fler kycklingar och visst har du väl isbar också?

Aha. Är det inte de där kläckarna man hört flera som fått dåliga resultat i?  ??? De ser ut som hamsterburar va?
Angående Isbar så har jag bara en ensam höna som går ihop med en appenzellertupp och en dv kochintupp då och då. Så blir korsningar där.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #961 skrivet: 26 maj-10 kl 22:52 »
verkar gå bättre med maskin :P

Nä, det blev ju 7/7 i naturruvat om du missade det. Bara för att det står att fler har kläckt i maskin så kan du inte säga att det verkar gå bättre när inte flera än 2 har testat under höna. ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #962 skrivet: 26 maj-10 kl 23:28 »
Var ikväll och skulle kolla till min ruvande Svarthöna och kände då en död kyckling... Men så hörde jag en hel kör av pip :D Så om nu allt går bra finns det kanske 6 små söta kycklingar under henne imorgon  ;D

Dessutom så har jag sålt 5 Faverolleunghönor och de kom till ett jätte fint hem :D Jag blir så glad när man träffar så snälla och ordentliga människor  :-*  Så jag är inte ett dugg orolig, för de kommer att bli sååå bortskämda  ::)  ;D
« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 23:35 av Träsktrollet »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #963 skrivet: 27 maj-10 kl 07:01 »
YES, nu ligger de sista äggen i kläckaren för i år och legbartuppen (Orpington)har gjort sitt jobb trots han kom in sent i gruppen.  ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #964 skrivet: 27 maj-10 kl 07:04 »
YES, nu ligger de sista äggen i kläckaren för i år och legbartuppen (Orpington)har gjort sitt jobb trots han kom in sent i gruppen.  ;D
Min lebgar orpington tupp gick bort i tisdags.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #965 skrivet: 27 maj-10 kl 07:17 »
Min lebgar orpington tupp gick bort i tisdags.

Nej vad tråkigt, vad hände?  :( Han som var så fin!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #966 skrivet: 27 maj-10 kl 17:10 »
Nej vad tråkigt, vad hände?  :( Han som var så fin!
Vet ej. :'( :'( :'(

Träsktrollet

• -
« Svar #967 skrivet: 27 maj-10 kl 20:52 »
Nu har jag upptäckt att det ligger 4 eller 5 kycklingar under Svarthönan :D Men Fy F*N vad hon HACKAR! Jag har blodiga märken på min hand efter att jag skulle kolla hur många ägg som fanns kvar  ::) Trodde i min enfald att jag lätt skulle kunna hålla koll på kycklingarna och äggen... Tji fick matte  :(  Men ont har jag, så jag har nog lärt mig nu  ;)
Har hönsraserna:

fauve

• Gäst
« Svar #968 skrivet: 27 maj-10 kl 22:14 »
Idag är jag glad för att jag fått hem en isbarhöna och 5 isbarkycklingar och om ytterligare nån dag kommer det 10 stycken till isbarkycklingar och sedan hoppas jag att den flocken är komplett  ;D

Av de kycklingar som kom idag tror jag det är 2 + 3 och eftersom jag behöver i af en isbartupp till, så är jag nöjd  :)

Träsktrollet

• -
« Svar #969 skrivet: 27 maj-10 kl 23:00 »
Nu ligger det en Faverolle i kläckaren!!!  :o  :o  :o  Och det är hål i tre ägg till!  :o
Det hade jag inte förväntat mig  ::)  Men glad är jag  :-*
Har hönsraserna:

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #970 skrivet: 28 maj-10 kl 07:08 »
I morgon åker hela föreningen på hönsresa till Skaraborg. Bussen är full med glada och nyfikna hönsresenärer!!! Syns i morgon GUGU och kompani.   :)

fauve

• Gäst
« Svar #971 skrivet: 28 maj-10 kl 08:41 »
Min nya isbarhöna

Även hon inhandlad hos earthangel och obesläktad med tuppen som jag köpte från honom tidigare. Kycklingarna är även de grå  :-[

Jag är jätteglad i alla fall att jag fått köpa en vuxen tupp och en vuxen höna av earthangel, då det är hopplöst svårt att få ta på vuxna djur här i krokarna  :)

Rättar mig på det jag tidigare skrev att jag trodde det var 2 T + 3 H. Misstänker efter en närmare titt att det är 3 T + 2 H, eller vad tror ni?

Höna?

Höna?

Tveksam på, men misstänker tupp?

Tupp?

Tupp?
« Senast ändrad: 28 maj-10 kl 14:21 av fauve »

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #972 skrivet: 28 maj-10 kl 09:49 »
Min sussexhöna Susse har elva underbara små kycklingar och hon är en underbar hönsmamma!

Det lustiga (om ni vill hjälpa mig med lite huvudräkning/huvudbry) är att jag från första början köpte tio ägg, plussade på med ett av våra egna för att få ojämt antal (skrock säger ju att det ska vara så), alltså elva ägg.

Vi hade inte avdelat henne då, det fungerade ju förra sommaren med Sara och Klara att de låg och ruvade tillsammans med de andra. Men det gick inte så bra den här gången, när Susse var nere och åt och sket tog en annan höna hennes rede, när vi fick syn på det, Susse var jätteupprörd, fick hon på något sätt med sig ett av de inköpta äggen till det rede dit vi lyfte henne.

Dagen efter hittade vi en annan höna ovanpå/intill Susse och då bestämde vi oss för att stänga in henne så hon fick vara ifred för de andra. Min yngste son hittade ett ägg i hennes rede dagen efter som det var ett hål i, som efter en näbb, det var inget av de vi köpte eller det udda vi la dit så vi tänkte att det nog var det som hönan lagt ovanpå henne dagen innan, och att Susse inte gillade det.

I alla fall, när kycklingarna kom och Susse gick upp ur redet med dem låg fyra ägg kvar okläckta. Ok, då är det väl sex kycklingar då tänkte jag och räknade snabbt och fick dem till sju, nej åtta! Sen räknade jag över äggskalen och fick det till nio! Räknade kycklingarna igen och då var de TIO!

Jag tog in de fyra ägg som var kvar och tänkte slänga dem, men lyste dem först. Ett var tomt, två var det något i och ett var omöjligt att se alls. Då såg jag ett litet urslag i ett och det PEP! Fort tillbaka med det (och de två som inte var tomma för säkerhets skull..) till Susse, men hon låg ju inte still längre. Hela dagen flyttade vi runt äggen till henne, det fortsatte pipa men jag trodde inte det skulle gå.

Men i morse låg där ett tomt äggskal och det var elva kycklingar! Nu hoppas jag bara att det är många hönor!!

Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
« Svar #973 skrivet: 28 maj-10 kl 15:23 »
Nu sprutar det ut kycklingar.
Titta i hönsbildtråden om några minuter så finns det bilder.
Mvh Oskar

fauve

• Gäst
« Svar #974 skrivet: 28 maj-10 kl 16:08 »
 ;D

Första isbarägget har anlänt..

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #975 skrivet: 28 maj-10 kl 16:25 »
;D

Första isbarägget har anlänt..

Åh, jag vill också ha gröna ägg... när brukar Araucana-korsisar börja värpa?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Sano

• Bohuslän
« Svar #976 skrivet: 28 maj-10 kl 20:03 »
Hittade en livlös, platt och iskall nykläckt kyckling i redet. Skulle ta bort den - men då rörde den lite, lite på sig. Jag tänkte att det är väl lönlöst, men tog in den, värme och fuktade den och så fick den bo mellan brösten. Nu har den piggnat till och piper ivrigt och sprattlar!  :D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #977 skrivet: 28 maj-10 kl 21:39 »
Hittade en livlös, platt och iskall nykläckt kyckling i redet. Skulle ta bort den - men då rörde den lite, lite på sig. Jag tänkte att det är väl lönlöst, men tog in den, värme och fuktade den och så fick den bo mellan brösten. Nu har den piggnat till och piper ivrigt och sprattlar!  :D

Åh, var trevligt, fler än jag som leker behå-kuvös! Jag har ett ägg med lufthål mellan mina bröst. Han piper och krafsar så duktigt, men jag tänkte faktiskt lägga ut ägget till mamman så fort det blir mörkt. Hon har gått och lagt sig med de elva små barnen, hon kan lika gärna ligga på ägget också, kläcks det under henne är väl chansen större att hon gillar den än att jag kläcker den i behån och lägger ut den till henne sen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #978 skrivet: 28 maj-10 kl 21:44 »
mellan pattarna kan den döaste varelse vakna till liv.. haha ;D
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #979 skrivet: 28 maj-10 kl 22:12 »
Jag är glad över att min Rcom har kommit och att det har börjat kläckas Chabos! ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser