Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391719 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #940 skrivet: 24 maj-10 kl 18:02 »
Nina K: Vad är det för vattenflaska med svart lock som står i mitten på den sista bilden? Nåt smart hemmabygge eller? =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Nina K

• Skåne
« Svar #941 skrivet: 24 maj-10 kl 18:11 »
 :P heheh. glömde ta vattenflaska när jag gick såg på fotot senare. Gick ut och hämtade den. Har vatten i sport vattenflaska när jag fyller på vatten till dem. Vattenkanna är stor och klumpig att fylla trågen med och mina är inte skygga så de kan bli mosade av den. Den blåa är vattenautomat till duvor som funkar till kycklingar med.  ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #942 skrivet: 24 maj-10 kl 20:24 »
Har fått en svart o en spättad Isbar kyckling som är jätte söta !!
Och alla äggen jag köpte av Linkoso har liv i sej ! Det kanske blir väldigt många dv kocking kycklingar här om två v *omg*
 ;D :o ::)
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Therese K

• Skåne
« Svar #943 skrivet: 24 maj-10 kl 21:55 »
i kväll när jag stängde för hönsen och sa godnatt och tack för äggen, så reste sig Sivan och fes! ;D ;D ;D pfjuuuut! :-[ lät för roligt!
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

trallallaa

• Gäst
« Svar #944 skrivet: 24 maj-10 kl 22:04 »
Citera
kväll när jag stängde för hönsen och sa godnatt och tack för äggen, så reste sig Sivan och fes!    pfjuuuut!  lät för roligt!
;D ;D vad otroligt okvinnligt ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #945 skrivet: 25 maj-10 kl 00:03 »
Har rengjort åt mina fina kycklisar och vad tiden går fort :)
De växer så det knakar och äter som små hästar ;)
Men det ser ut att bli några tuppar :P Fast de är så underbart söta  :-*
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Therese K

• Skåne
« Svar #946 skrivet: 25 maj-10 kl 12:55 »
;D ;D vad otroligt okvinnligt ;D

Ja, jag tror hon ville imponera på den nya tuppen ;) kolla, jag kan me ;)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #947 skrivet: 25 maj-10 kl 13:46 »
I morse hade det kommit tre kycklingar under min Susse (sussexhöna), en ljusgul, en guldbrun och en svart, kanske var det fler, jag ville inte pilla för mycket med henne heller. Hon gillade det inte, det märktes.

Helst hade jag velat ta undan de trasiga äggskalen så inte kycklingarna gör sig illa, men å andra sidan gör ju ingen det i naturen så det går kanske... nu sitter jag på jobbet och längtar bara hem för att se om övriga sju ägg har kläckts!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

fauve

• Gäst
« Svar #948 skrivet: 25 maj-10 kl 20:28 »
Lyste äggen i kläckaren idag och av 18 skickade var 2 obefruktade, 2 är jag lite osäker på (mörka, prickiga skal gjorde det svårt att se) och resten är befruktade och på gång + att alla 7 dv.kochinägg också var befruktade och på gång, så nu är det bara att hålla tummarna för att de överlever resten av "resan" och blir fullgångna kycklingar som kläcks  :)

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #949 skrivet: 26 maj-10 kl 08:25 »
 :D Varit och hämtat ägg av rasen Croad Langshan som jag förälskade mig i på Nationalen förra året! Så nu hoppas jag på svarta kycklingar om sisådär 3 veckor - hur spännande som helst! Här är en bra sida om rasen: http://www.clarescroads.co.uk/ Och en rasklubb i england: http://homepage.virgin.net/mike.kellaway/croadlangshanclub/

« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 09:07 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #950 skrivet: 26 maj-10 kl 16:12 »
:D Varit och hämtat ägg av rasen Croad Langshan som jag förälskade mig i på Nationalen förra året! Så nu hoppas jag på svarta kycklingar om sisådär 3 veckor - hur spännande som helst! Här är en bra sida om rasen: http://www.clarescroads.co.uk/ Och en rasklubb i england: http://homepage.virgin.net/mike.kellaway/croadlangshanclub/

ÅH! dem är så snygga, letade efter såna förut, men var omöjligt att hitta..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #951 skrivet: 26 maj-10 kl 17:42 »
Jag är JÄTTEGLAD över att min araucana slutade lägga gröna ägg. ;D Det var bara de första 2-3 äggen som blev gröna, nu är de blå/turkosa (beror också på vilket ljus man står i, utomhus ser de turkosa ut och inomhus är de helt blå)! ;D

Finfina, duktiga hönan på bilden underst...  :-* ... Hon bajsar.  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #952 skrivet: 26 maj-10 kl 19:10 »
Vilka underbara ägg! Otrolig färg!

Hur stora är de ungefär? Och hur stor är hönan, om du jämför med andra hönor? Är det alltså en araucana med stjärt och utan örontofsar? Det var svårt att se om det kanske fanns tofsar på bilden. Jag skulle vilja ha såna ägg men vill inte ha hönor utan stjärt...

Har du tupp till henne så äggen blir befruktade? Vill ha såna hönor...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #953 skrivet: 26 maj-10 kl 19:24 »
Jaaa, de är så fina!  :-* Synd att färgen kommer att blekna senare (tappar färgen ju mer hönorna värper men färgen kommer tillbaka sedan efter hönan vilat ett tag från att värpa, t.ex. efter vintervilan så lägger de färgsprakande ägg mot våren igen) i säsongen bara.

De väger väll ca 55-60g skulle jag tro.. Måste ta in och väga ett tror jag. :P Hönan väger väll runt 2kg. Och ja, det är en stjärtad araucana utan kvastar. Hon går ihop med en stjärtad likadan araucanatupp, han har dock liiite hätta men inget fel med det då dessa är av den engelska varianten och i deras standard så ser inte araucanorna ut som i våran (ni kan läsa mera här om deras standard och grejor: http://www.araucana.org.uk/breed_standards.html )

I gruppen går det även 2st viltfärgade rumplösa. Så det som kommer kunna bli är pärlgrå stjärtade, svarta stjärtade med anlag för pärlgrått och svarta rumplösa (antagligen inte allt för många eftersom stjärten dominerar mycket och tuppen har ju stjärt) med anlag för pärlgrått.

Eftersom detta paret har kostat mig runt 1000kr så kommer jag till i början när jag säljer ägg ta 20kr/ägget, dels för att försöka tjäna tillbaka pengarna de kostat mig och dels för att inte få en mil lång kö.  :-X  :-\

Har lagt under ett rejält gäng under en höna nu och alla äggen från den pärlgrå hönan har varit befruktade. Ska samla ytterligare till min kläckare jag väntar på sedan kommer jag kunna avvara lite ägg under tiden jag inte kan kläcka själv.

Mitt mål är att försöka avla på höns med så blå äggfärg som möjligt! =)
Här är en bild på tuppen förresten.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #954 skrivet: 26 maj-10 kl 19:38 »
Nu har jag ju precis haft en ruvhöna som fått kycklingar, har väl inte turen att få en ruvhöna till inom det snarast och vet inte om jag vågar mig på kombinationen äggkläckare+postade ägg... sist gick det ju inget vidare. Annars är jag helt klart intresserad. Och det är klart att du ska ta rejält betalt för äggen när föräldrarna kostat dig så mycket! 20 kronor ägget är väl det minsta...

De ägg  Susse har kläckt nu hämtade vi med bil några mil bort, det går väl knappt jämföra med post antar jag. Av tio har fem eller sex kläckts och det är de sötaste kycklingar jag någonsin sett! (Det tycker man säkert varje gång...) bland annat en liten guldbrun (som kan vara en rir eller en orpington eller en brun leghorn, jag hade ägg av de sorterna men vet inte hur de ser ut som små...)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #955 skrivet: 26 maj-10 kl 20:01 »
Vad har ni för kläckare? =)

Här är mina senaste resultat jag fått höra från köpare jag skickat ägg till:

10/12 - Dv kochin (maskinkläckta)
11/12 - Dv kochin (maskinkläckta)
12/12 - Grönvärpare (maskinkläckta)
3/6 - Grönvärpare (naturruvade)
3/6 - Dv kochin (maskinkläckta)
7/7 - Grönvärpare (naturruvade)

Fick ett mejl idag där 6st har tagit sig ut utav 13st ägg och fler är påväg. =) :D

... Så det verkar tydligen gå bra i maskin också. =)

Detta är jag för övrigt också väldigt glad över att så många har fått sådana bra resultat på ägg som man skickat genom posten. :D

« Senast ändrad: 26 maj-10 kl 20:17 av Linkoso »

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #956 skrivet: 26 maj-10 kl 20:32 »
Underbar äggfärg. Hoppas mina söta araucanor sätter igång och äggar igen snart.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #957 skrivet: 26 maj-10 kl 20:37 »
Jag har en sån där blå från LG och har bara kläckt två omgångar i den. Första var mina, tjugo stycken där kanske sex sju var tomma och tio blev det kycklingar av så jag var nöjd och skickade efter tjugo ägg, där fyra kläcktes, två med insidan på utsidan och en som dog efter två dagar, den sista levde ett år, hon dog häromdagen, så jag känner mig ambivalent...

Men när det gäller dina ägg Linkoso verkar det inte som något kan gå fel, kanske skulle våga... skulle nog vilja ha några fler kycklingar och visst har du väl isbar också?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #958 skrivet: 26 maj-10 kl 20:39 »
Vad har ni för kläckare? =)

Här är mina senaste resultat jag fått höra från köpare jag skickat ägg till:

10/12 - Dv kochin (maskinkläckta)
11/12 - Dv kochin (maskinkläckta)
12/12 - Grönvärpare (maskinkläckta)
3/6 - Grönvärpare (naturruvade)
3/6 - Dv kochin (maskinkläckta)
7/7 - Grönvärpare (naturruvade)

Fick ett mejl idag där 6st har tagit sig ut utav 13st ägg och fler är påväg. =) :D

... Så det verkar tydligen gå bra i maskin också. =)

Detta är jag för övrigt också väldigt glad över att så många har fått sådana bra resultat på ägg som man skickat genom posten. :D

verkar gå bättre med maskin :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #959 skrivet: 26 maj-10 kl 22:05 »
Två ute och sju till med knäck kvar i kläckaren. Pip pip. Lycka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser