Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391575 gånger)

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #800 skrivet: 17 apr-10 kl 23:53 »
Äntligen äntligen efter 12 timmars knystande och tryckande så kom äntlige ägget ut. <vi har kört med varma bad och vändande av ägg. Pust pust stånk åh en del stön.....

Så nu har båda mina Sebright lagt var sitt ägg efter en vecka hemma hos oss. Hoppas bara att det var av stress som den ena hönans ägg var felvänt.

Nu ska jag sova gott.....
Dom gör som dom vill och vi mé

trallallaa

• Gäst
« Svar #801 skrivet: 18 apr-10 kl 06:53 »
Citera
Äntligen äntligen efter 12 timmars knystande och tryckande så kom äntlige ägget ut. <vi har kört med varma bad och vändande av ägg. Pust pust stånk åh en del stön.....

Så nu har båda mina Sebright lagt var sitt ägg efter en vecka hemma hos oss. Hoppas bara att det var av stress som den ena hönans ägg var felvänt.

Nu ska jag sova gott.....

Härligt att höra  ;D Bra kämpat!!

Träsktrollet

• -
« Svar #802 skrivet: 18 apr-10 kl 09:49 »
Nu äntligen ligger det ägg i kläckaren ;D
Millefleur, Dv Kochin och Faverolle :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Torry

« Svar #803 skrivet: 18 apr-10 kl 16:58 »
Fyra nyfödda små snuttar sover i en låda i köket  :-*  :-*  :-*
//Torry
Nu är dom sju  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #804 skrivet: 19 apr-10 kl 16:11 »
Jag är glad för att en av mina appenzellers har börjat värpa nu! ;D ca 11 månader tog det innan de satte igång. Men nu ska vi se om de gör rätt i sig som "bra" värphöns vad man läst och hört. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #805 skrivet: 20 apr-10 kl 19:31 »
Det är riktig lycka här nu! ;D ;D Mina appenzellers har satt igång att värpa igår, min maran la sitt första ägg igår kväll och nu när jag kom hem låg något som såg ut att vara ett araucanaägg på golvet också (en av mina viltfärgade)! ;D

Dessutom har en liten kyckling kläckts under en av mina hönor nu! ;D

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #806 skrivet: 20 apr-10 kl 19:44 »
Här har nu kommigt 3 stor svart Orpington och en svart dv Orpington och 2 guld Sebright och 3 gulvitsömmade Sebright ifrån kläckaren.
Ska komma ca 70 st nu i morgon och på torsdag.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

SannaF

• -
« Svar #807 skrivet: 20 apr-10 kl 20:58 »
Nu har jag inte orkat läsa alla 41 sidorna men jag tyckte att det jag ska skriva passar vad trådskaparen ville  ;D

Vi har precis flyttat och har avvecklat myskänderna men har kvar våra ölandshöns - dessa får tillfälligt gå löst på gården - tills vi hunnit bygga hönsgård.
Och det är så fantastiskt roligt och härligt och rogivande att se dem gå runt och klucka med varandra!
De är överallt på gården - än här och än där är de och pickar o tupparna tar så väl hand om sina pullor. 8)
Att de hittar hem igen är oxå fantastiskt då de har gått från att ha en stor dörr att kliva ut genom till ett litet hål (en sån där liten hönsdörr som är brukligt att ha)

Det är så härligt så härligt så härligt!
Jag bara hoppas att räven o minken håller sig från mina höns!  >:(
Mot nya äventyr!

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #808 skrivet: 21 apr-10 kl 14:18 »
Är glad för att min (fågel-!)hund har kunnat gå ute tillsammans med mina hönor nu!
Det var något jag aldrig trodde skulle kunna ske utan att förlora någon höna....

äppelpaj

• Småland
« Svar #809 skrivet: 21 apr-10 kl 15:24 »
Smic, vad gulligt! =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #810 skrivet: 21 apr-10 kl 15:52 »
Tycker dock hunden ser rätt sugen ut... ::) Särskilt på första bilden ser det ut som ett sådant där läge när man minst anar det kan säga "SMACK".

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #811 skrivet: 21 apr-10 kl 16:19 »
Tycker dock hunden ser rätt sugen ut... ::) Särskilt på första bilden ser det ut som ett sådant där läge när man minst anar det kan säga "SMACK".
;D ;D ;D Känner igen uttrycket. Jag har börjat ha mina hundar lösa med hönsen och det går också riktigt bra. Men när dom upptäckte mina små pysslingar och mamma Klara, höll dom på att ta sig genom nätet. (Förstod det så dom små fick gå i hönsgården) ;) ;)
Det är rart med djur ;D

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #812 skrivet: 21 apr-10 kl 21:48 »
Första araucanaägget kom idag!  ;D Duttig tös...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
« Svar #813 skrivet: 21 apr-10 kl 22:34 »
Första araucanaägget kom idag!  ;D Duttig tös...

Typiskt här har jag varit hemma i över en vecka och väntat på det ägget å så måste jag åka iväg till Åre på jobb och då lägger hönapönan ägget. Ja ja är en stolt hönsägare i alla fall 
Dom gör som dom vill och vi mé

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #814 skrivet: 22 apr-10 kl 10:16 »

Kan säga att det må se ut så på bilden, men när han vill ta -så tittar han inte först! Då smäller det bara. Efter ett halvt års bragande i närheten av hönsen och ytterligare ett halvt med bragande så fort de flaxar eller väsnas lite, har vi nu kommit hit  ;D Och jag är mäkta imponerad!
Plötsligt blev han en "keeper"  ;)

edit: Den lilla bruna kycklingen har dessutom utmanat ödet några gånger och knallat under magen på honom, men han bara luktar honom i rumpan och så är det inte mer med det  :)

Och jag skulle aldrig släppa hunden med min isbarhöna (han har jagat henne en gång) som springer och får panik när hon ser honom för då skulle det smälla!
« Senast ändrad: 22 apr-10 kl 10:19 av Smic »

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #815 skrivet: 22 apr-10 kl 20:03 »
Jag har skaffat två vuxna hönor och igår värpte de båda två, ett vitt och ett grönt ägg. ;D Och idag har det börjat kläckas i maskin igen... 3st kycklingar hitintills av 19st och många hålslag. :-*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Träsktrollet

• -
« Svar #816 skrivet: 22 apr-10 kl 20:36 »
Jag har skaffat två vuxna hönor och igår värpte de båda två, ett vitt och ett grönt ägg. ;D Och idag har det börjat kläckas i maskin igen... 3st kycklingar hitintills av 19st och många hålslag. :-*

Hoppas det blir bra utdelning :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #817 skrivet: 24 apr-10 kl 01:34 »

På tal om hålslag..gillar när man ser dom där små trianglarna och mercedesloggorna(tre små sprickor) på äggen
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #818 skrivet: 24 apr-10 kl 08:48 »
Haha, Mercedes-loggor! =) Den va bra, jag har aldrig tänkt på att det ju faktiskt ser ut så...

Jag tror banne mig att vår dvärghöna kommer att lyckas kläcka fram åtminstone en stor kyckling. Hon ligger på 4 ägg, såg att ett var helt obefruktat (ska ta väck det), men i ett av dem ligger definitivt en kyckling. Jag har inte riktigt koll på när hon la sig och jag misstänker att det faktiskt blir vilken dag som helst. Oj... måste kanske flytta ner redet till golvet och stänga för lite?!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #819 skrivet: 24 apr-10 kl 12:05 »
Har nu komigt 15 nykläckta Orpington kycklingar.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser