Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391722 gånger)

fredrikvidja

• Södermanland
    • Höns i Vidja
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #780 skrivet: 12 apr-10 kl 10:09 »
Jo Vår lilla Chabohöna som bara lägger skinnägg och är allmänt sur har blivit en ruverska alla trycker sig in i hennes rede och lägger sig på henne för att lägga ägg. Hon har nu legat på ägg i över en vecka. Så himla glad för henne. Igår fick hon 5 fina avelsägg under sig.
Dom gör som dom vill och vi mé

Therese K

• Skåne
« Svar #781 skrivet: 13 apr-10 kl 19:57 »
Fullt ös medvetslös i hönsgården! Alla hönor värper :D alla 6 ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #782 skrivet: 14 apr-10 kl 08:37 »
Jag har kläckt rätt mycket ägg hitintills i vår, de absolut flesta har varit inköpta avelsägg. Förra veckan kläcktes mina första egna Chabo kycklingar och i natt kläcktes mina allra första egna dvärgsilkes kycklingar  ;D ;D ;D

Tre Chabo (varav en långbent) och tre blå dvärgsilke  :-* :-* :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #783 skrivet: 15 apr-10 kl 19:30 »
Jag har äntligen pysslingar!!!!!!!!!
Fyra stycken underbara små charmtroll, som jag (trots att mamma Klara är en riktig ondkorv)fått både se och känna på.
Fattar ni hur mycket tid jag tillbringar i hönshuset  ;D ;D ;D ;D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #784 skrivet: 15 apr-10 kl 19:55 »
Mycket mer praktiskt att ha kycklingarna i köket så behöver man inte springa ut så fort man mååååste titta till dem! ;D

skogskälla

• Östergötland
« Svar #785 skrivet: 15 apr-10 kl 19:59 »
Mycket mer praktiskt att ha kycklingarna i köket så behöver man inte springa ut så fort man mååååste titta till dem! ;D
Tro mig, jag har diskuterat det med min man men när det gäller sånt blir han grinig - inga höns inomhus och inga hundar i sängen - suck va han är tråkig ::) ::)

Soshila

• Småland
« Svar #786 skrivet: 15 apr-10 kl 20:08 »
Tro mig, jag har diskuterat det med min man men när det gäller sånt blir han grinig - inga höns inomhus och inga hundar i sängen - suck va han är tråkig ::) ::)

Så brukar det låta här med, men just nu tycker han kycklingarna är lika roliga som jag!

skogskälla

• Östergötland
« Svar #787 skrivet: 15 apr-10 kl 20:12 »
Så brukar det låta här med, men just nu tycker han kycklingarna är lika roliga som jag!
Han kommer hem i morgon så jag ska köra indoktrinering HELA helgen, jag har en viss vana av det >:D o:)
(det är tur att han älskar mig trots alla mina ideer ;D)

Soshila

• Småland
« Svar #788 skrivet: 15 apr-10 kl 20:18 »
Han kommer hem i morgon så jag ska köra indoktrinering HELA helgen, jag har en viss vana av det >:D o:)
(det är tur att han älskar mig trots alla mina ideer ;D)
Hihi, lycka till! Instämmer i det sistnämnda. ;)

Träsktrollet

• -
« Svar #789 skrivet: 16 apr-10 kl 10:34 »

Håller fullständigt med  :D Det har varit en hel del komentarer över att dom bor inne...
Men till slut är det nästan de som var mest anti som tittar och pratar mest med kycklingarna  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #790 skrivet: 16 apr-10 kl 21:54 »
Oj, oj, oj... lyste mina ägg och befruktningen var över all förväntan.  Faverollen 100%  av Silkesen fick jag ta bort 5 av 50... :-[      Kommer alla kycklingar av 185 ägg ut  (vilket de inte gör) men det blir nog att bygga ut  :-X 
3 färger Orpington, 3 färger Araucana, 5 färger Dvärg Cochin, Cochin, 6 färger Silkes och så Faverollen.   :P
« Senast ändrad: 16 apr-10 kl 21:57 av linslus »

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #791 skrivet: 16 apr-10 kl 22:02 »
Oj, oj, oj... lyste mina ägg och befruktningen var över all förväntan.  Faverollen 100%  av Silkesen fick jag ta bort 5 av 50... :-[      Kommer alla kycklingar av 185 ägg ut  (vilket de inte gör) men det blir nog att bygga ut  :-X 
3 färger Orpington, 3 färger Araucana, 5 färger Dvärg Cochin, Cochin, 6 färger Silkes och så Faverollen.   :P

Mycket kycklingar blir det....  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #792 skrivet: 16 apr-10 kl 22:06 »
Idag satte jag igång ruvning av 2st första generations "gökmuffsägg"... Vilket kommer att leda till att kycklingarna som kläcks är de allra första andra generationen på projektet. Spännande *önskar dock jag hade flera ägg, men blev inte så då hönan precis har varit ifrån de andra tupparna i så många veckor så man kan börja ta ägg, och då hann det endast bli två som Emil kunde ta med*! ;D  :-\ ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gravforsgård

• Västerbotten
« Svar #793 skrivet: 16 apr-10 kl 22:17 »
Hej!

Var till earthangel idag och kom hem med en araucana höna och fyra isbar kycklingar ca 7 veckor :D

Hönan verkar komma in i den befintliga gruppen bra, nu är det bara att hoppas på att det blir åtminstone en höna av isbaren.

Men det har uppståt ett problem, jag kan inte sluta tänka på dom Holländska dvärgarna.
Så hur mycket golvutrymme måste jag gräva fram för att kunna hysa sådana?
Ett eget ställe förståss då dom är så små och söta :P
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #794 skrivet: 16 apr-10 kl 22:23 »
Jag har hollandsdvärg o ölandsdvärg tillsamman med både små o stora höns o stor tupp . Varför inte ha dom med dom andra ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gravforsgård

• Västerbotten
« Svar #795 skrivet: 16 apr-10 kl 22:49 »
Hej!

Ja, det förståss, den stora tuppen bryr sig inte om den lilla tuppen  för han är av storlek högre i rang?
Hur blir det med dom små hönorna och stora tuppen, tycker han att dom är för små?

Men nu börjar ju dom stora vara så många som jag tänkt ha på den ytan för att dom ska ha det bekvämt, så jag måste nog bygga något hursom.

Men tacksam för svar på alla frågorna   :P
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #796 skrivet: 17 apr-10 kl 08:32 »
Har bokat 6 hönor och 2 tuppar av Ölanshöns och hade velat ha hem dom nuuuu men måste vänta tills de är klara hos mamman. De små bebisarna. Ska bli genbank Min första höns flock..
Vi längtar så mycket
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #797 skrivet: 17 apr-10 kl 09:55 »
Det beror nog mera på tuppens lynne o inte på stl .
Jag hade så mkt som 4 okända tuppar tillsammans av pytte o stor modell .
Stora tuppen får inte grepp om dom små hönorna dom springer rakt under helt enkelt S**
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #798 skrivet: 17 apr-10 kl 20:17 »
Jippi idag har både min ena vita dvkochin höna och min blåa chabo kommit igång med värpandet........dock så hade chabon hoppat upp på en av undulatholkarna ute och tryckt ut det så det hamnade i en trädklyka och var halvt fördärvat  >:(   de är roliga de där hönsen!!!!!!!!!! haha
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Torry

« Svar #799 skrivet: 17 apr-10 kl 21:50 »
Fyra nyfödda små snuttar sover i en låda i köket  :-*  :-*  :-*
//Torry

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser