Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391666 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #760 skrivet: 08 apr-10 kl 21:53 »
La i 10 ägg i kläckaren för 3 veckor sen, 5 av dem kläcktes och nu har vi 4 bedårande små pipisar =)

Äggen från Lohman-hönsen gick inte alls, hade 3 st i och det ena kläcktes men den kycklingen ville aldrig resa på sig utan fick flyga iväg upp till kycklinghimlen idag.

Den ena Hedemora-kycklingen har fjädrar på benen och en av våra stora Hedemora har också det, ska den rasen ha det? Jättesött är det i alla fall =)

Jag är ingen expert men jag tror att Hedemora kan ha benbefjädring, extra tår och ullbefjädring ;) Så det är nog inget konstigt med det ;D

Lycka till med de små bedårande kycklingarna  :)
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #761 skrivet: 09 apr-10 kl 00:23 »
Fått ett gäng välpackade ägg med posten idag med hela luftceller ;D
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #762 skrivet: 09 apr-10 kl 08:54 »
Det fick jag igår! ;D ;D

Idag är jag glad över att det kläckts en liten holländare! En till är på väg och en Isbarkorsning också. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #763 skrivet: 09 apr-10 kl 10:08 »
Jag är sååå glad!!! För 21 dagar sedan lade jag i 14 Hedemora o 5 st egna Blommeägg i kläckaren. Fick plocka bort två obefr. Hedemora efter en dryg vecka. Idag har jag hittils: 4 blommekycklingar kläckta o 8 Hedemora  :-*!!! Sååå himla fina allihopa! //Erica
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #764 skrivet: 09 apr-10 kl 13:35 »
Och nu är jag ännu gladare över att jag fick meddelat av en person att av 7st isbarägg jag skickade blev det 7st kycklingar av! ;D ;D ;D ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #765 skrivet: 09 apr-10 kl 14:29 »
In i ruvaren idag ;D

FLUGBINDNING
12 grizzly(typ tvärbandade) flugbindningshönsägg
14 ginger flugbindningshönsägg
11 mörkbruna flugbindningshönsägg
8 cree/ginger flugbindningshönsägg
15 vita flugbindningshönsägg
16 dark dun flugbindningshönsägg
12 medium dun flugbindningshönsägg
11 silver badger flugbindningshönsägg

RASHÖNS
9 Orpington Slash/Blå/Svart
7 Amrock
6 Derbyshire Redcap
8 Old English Phesant Fowl
4 Sicilian Buttercup
4 Welsummer
5 Scots Grey
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #766 skrivet: 09 apr-10 kl 15:16 »
Vad är flugbindningshönsägg????
Ser framför mej nåt man fiskar med  :-X
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #767 skrivet: 09 apr-10 kl 16:02 »
Vad är flugbindningshönsägg????
Ser framför mej nåt man fiskar med  :-X
Haha fjädrarna från hönsen som kläcks används till flugbindning :P tror jag? :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #768 skrivet: 09 apr-10 kl 17:24 »
stämmer bra  ;D tupparna är dom viktiga inte hönorna för omväxlings skull..kolla min hemsida på om åkerhult sen finns det länk t flugbindningsaveln därifrån

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #769 skrivet: 09 apr-10 kl 18:13 »
stämmer bra  ;D tupparna är dom viktiga inte hönorna för omväxlings skull..kolla min hemsida på om åkerhult sen finns det länk t flugbindningsaveln därifrån
haha var tupparna jag menade ;) har kollat din hemsida och hoppas dem andra hönsras kategorierna blir klara snart också :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #770 skrivet: 09 apr-10 kl 22:18 »
haha var tupparna jag menade ;) har kollat din hemsida och hoppas dem andra hönsras kategorierna blir klara snart också :D

Ärligt, jag är glad att inte hemsidan är i ordning...får ändå stadigt 2-3 äggorder per dag och måste säga nej till många pga äggbrist..om den hade varit uppdaterad så hade det nog blivit jobbigt..men jag ska inte klaga..order är kul ;D jag ska uppdatera men det lär nog dröja ett tag som det känns...har ytterligare ett tiotal raser som jag inte tagit upp....fast dom är bara kycklingar...

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #771 skrivet: 09 apr-10 kl 22:35 »
Ärligt, jag är glad att inte hemsidan är i ordning...får ändå stadigt 2-3 äggorder per dag och måste säga nej till många pga äggbrist..om den hade varit uppdaterad så hade det nog blivit jobbigt..men jag ska inte klaga..order är kul ;D jag ska uppdatera men det lär nog dröja ett tag som det känns...har ytterligare ett tiotal raser som jag inte tagit upp....fast dom är bara kycklingar...
haha ja, jag är just nu intresserad av mer än 15 olika raser som du har, lär säkert bli fler. dock har jag inte kläckare ännu så kan ej beställa ägg, antar att du har långa äggköer också? ;)  :-[ ::) haha.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #772 skrivet: 09 apr-10 kl 22:40 »
På en del raser är det lång kö på vissa andra som är extremt ovanliga får jag kläcka allt själv ex marsh daisy...underbara höns

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #773 skrivet: 09 apr-10 kl 22:42 »
På en del raser är det lång kö på vissa andra som är extremt ovanliga får jag kläcka allt själv ex marsh daisy...underbara höns

åh vad fina tupparna är http://brockscombevalleyfarm.com/Images/Used/Marsh%20Daisy1.jpg :o :D

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #774 skrivet: 10 apr-10 kl 07:33 »
Gillar dom skarpt, urhönskänsla med dom trots att det är en relativt ny ras(början av 1900-talet) dom hittar mat i typ en sandlåda(extremt bra fodersökare), lägger bra med ägg och är vackra att se på

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #775 skrivet: 10 apr-10 kl 08:37 »

Du får uppdatera hemsidan med de raserna som du inte har kö på. ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #776 skrivet: 10 apr-10 kl 20:43 »
Glad att det kommit 23 kycklingar hittills ur kläckaren + att vi fått hem vår ursnygga trio sebrights ända från skåne.  :D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #777 skrivet: 11 apr-10 kl 15:36 »
Jag är så in i helsikes glad över att min guld appenzeller är tillbaka!! ;D ;D ;D Hon försvann igår, tidig kväll och har varit borta hela dagen tills nu då hon hittades hos grannen vid deras skjul! =) Hon hade kommit ifrån skogen sa de, så hon har tydligen lekt djungelhöna inatt bland rävarna!

Nu blir det husarrest för denna lilla dam en tid framåt!

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #778 skrivet: 11 apr-10 kl 18:12 »
I kläckarn just nu: trefärgade Orpington....oh, vad glad jag är i dessa.
Cochin, guldsvartbandad....tack Carina
Silkeshöns i massor
Dvärg Cochin i pärlgrå, blå, svart, svartvitfläckig, porslinsfärgad m.m.
Orpington, gula, blå och svarta
Araucana, blå, röda + Evas, tack Eva.R.
Faverolle
I går kläcktes över 70 söta små dunbollar i alla mina raser.  :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #779 skrivet: 12 apr-10 kl 07:18 »
Nu vill jag skriva lite här ;D Så på ca 7 år har min 3 surhöna kommit igång. Haha, är det fler än mig som har haft så få? Hon ligger i alla fall på 10 ägg nu, nybörjare som hon är får vi hoppas att hon ligger tiden ut :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser