Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391617 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #740 skrivet: 30 mar-10 kl 22:07 »
idag kläcktes det 5 kycklingar :)

Grattis!!!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #741 skrivet: 01 apr-10 kl 10:58 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=81602.160
Det är bilder på mina nya höns och några jag har haft ett tag.
Igår fick jag hem.
Djur
1 par blå dv Orpington.
1 Spättad dv Orpington höna.
1 Svart dv Orpington tupp, 93p.
1 Vit dv Orpington höna.
Ägg
30 Gökfärgade dv Orpington ägg.
15 Vit dv Orpington ägg.
15 Svarta dv  Orpington ägg.
16 Guldsvartkantade dv Orpington ägg.
1 Blå stor Orpington ägg.
1 Trefärgad stor Orpington ägg.
7 Vit stor Orpington ägg.
13 Guldsvartkantade stor Orpington ägg.

Mvh Oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #742 skrivet: 01 apr-10 kl 11:54 »
Vet inte om det är ngn glädje alls egentligen  ::), men jag fnissade lite när jag fick brevet i alla fall.  ;)

Fick hem slutrapporten från SVA, som utöver ILT på samtliga djur, och lätt lusangrepp på en ungtupp, ställde diagnosen Polydactyli.

Polydactyli= extra tår. Nähä, det var liksom en faverolle jag skickat in.  ::) ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Therese K

• Skåne
« Svar #743 skrivet: 01 apr-10 kl 14:45 »
Är så glad för att min tupp litar på oss/mig. Han kan numera äta ur handen :D Och gå förbi en utan att ta stora omvägar, han kan komma till en när han ser en :-* Det har tagit ett år men värt mödan, när vi köpte honom så var han MYCKET skeptisk och blängde på oss, nu är han ju så gullig.. :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #744 skrivet: 01 apr-10 kl 20:49 »
Idag har jag hämtat hem en första höna till min hushållsflock. Hon är en blandning av olika värphybrider och hon värper vita ägg. Skaffade henne för att slippa vänta ända till höst innan jag får ägg av kycklingarna som jag kläckt fram.

Jag har även startat om min kläckare, nu med ägg av Australorp, Sussex, RIR och isbar/maran-korsning. :P Syftet är att spara en höna av varje ras så jag får en härlig färgblandning på äggen. ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #745 skrivet: 01 apr-10 kl 21:53 »
Vet inte om det är ngn glädje alls egentligen  ::), men jag fnissade lite när jag fick brevet i alla fall.  ;)

Fick hem slutrapporten från SVA, som utöver ILT på samtliga djur, och lätt lusangrepp på en ungtupp, ställde diagnosen Polydactyli.

Polydactyli= extra tår. Nähä, det var liksom en faverolle jag skickat in.  ::) ;)

Jag antar att det var Polydactyli som dom blev så sjuka av ::)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #746 skrivet: 02 apr-10 kl 10:16 »
 ;D ;D ;D ;D ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #747 skrivet: 03 apr-10 kl 01:04 »

Ja fy fan vilka gudar och hönsgurus det finns på SVA..extratår på en faverolle..tror att jag ska skicka in min dorkinghöna som dog förra veckan..hon luktar inte gott vid det här laget...och fråga om dom tror att hon led av polydactyli
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #748 skrivet: 06 apr-10 kl 09:58 »
Oj, vad glad jag är idag! ;D Fläskis, min lilla MES-höna har lagt ett ÄGG idag efter ca 6 månaders paus! ;D ;D ;D

Förlåt Emil för den översta bilden..............  :-X  ::)  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Hahahaha!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #749 skrivet: 06 apr-10 kl 10:02 »
Oj, vad glad jag är idag! ;D Fläskis, min lilla MES-höna har lagt ett ÄGG idag efter ca 6 månaders paus! ;D ;D ;D

Förlåt Emil för den översta bilden..............  :-X  ::)  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Hahahaha!

Grattis små mesar kan man få vänta på..synd att dom lägger så dåligt, tycker dom är rätt tuffa
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

betsla

• Jämtland
« Svar #750 skrivet: 06 apr-10 kl 22:29 »
Haha, jag tyckte att det var en schysst bild på Emil  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #751 skrivet: 07 apr-10 kl 08:56 »
Emilbilden  ;D
Bättre med en pojkväm som "har alla hönsen hemma" än "tomtar på loftet" Stick with him ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
« Svar #752 skrivet: 07 apr-10 kl 10:04 »
Första försöket att kläcka i maskin verkar lyckas... En gul kyckling och en svart än så länge, dessutom är det sprickor i 4 ägg till. Varför måste jag jobba idag????? Kan man inte vara hemma för VAK (vård av kyckling)  ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #753 skrivet: 07 apr-10 kl 22:55 »
 ;D Känner igen VAK-känslan!

Vill bara glädjas ihop med min Brahmatupp som på sitt personliga vis signalerar att våren äntligen är här!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #754 skrivet: 08 apr-10 kl 09:04 »
Flyttade 39 ägg från ruvaren till kläckaren för ett par dagar sedan. Av dessa kläckte 36st ;D ;D ;D Med tanke på att det var en del Chaboägg och att 25% av dem normalt inte kläcks pga letalfaktorn måste jag bara jubla över resultatet på dryga 92%kläck. Hälften av äggen har nämligen inte haft det lätt ::)

Jag hade fått Vorwerk ägg skickat med posten. Dom kom inte fram som planerat utan var på resande fot i 10 dagar. När jag slutligen fick paket aviseringen visade det sig att dom hade legat på posten i 4 dagar utan vändnig och förmodligen med spetsen uppåt. Dom glömt att avisera mig :-\ När jag hämtade paketet snubblade postisen och tappade lådan så att den flög i en båge över hela rummet :o Som ni förstår förväntade jag mig inget kläckresultat att tala om.... och så fick jag 15 kycklingar utav 16 ägg. Ett bra resultat för ägg från egna hönor. Verkar vara en vital stam ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #755 skrivet: 08 apr-10 kl 11:35 »
Flyttade 39 ägg från ruvaren till kläckaren för ett par dagar sedan. Av dessa kläckte 36st ;D ;D ;D Med tanke på att det var en del Chaboägg och att 25% av dem normalt inte kläcks pga letalfaktorn måste jag bara jubla över resultatet på dryga 92%kläck. Hälften av äggen har nämligen inte haft det lätt ::)

Jag hade fått Vorwerk ägg skickat med posten. Dom kom inte fram som planerat utan var på resande fot i 10 dagar. När jag slutligen fick paket aviseringen visade det sig att dom hade legat på posten i 4 dagar utan vändnig och förmodligen med spetsen uppåt. Dom glömt att avisera mig :-\ När jag hämtade paketet snubblade postisen och tappade lådan så att den flög i en båge över hela rummet :o Som ni förstår förväntade jag mig inget kläckresultat att tala om.... och så fick jag 15 kycklingar utav 16 ägg. Ett bra resultat för ägg från egna hönor. Verkar vara en vital stam ;D

Någon gång ska man ju ha tur! Grattis med kläckningen  :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #756 skrivet: 08 apr-10 kl 11:39 »
Fick hem 6st Sebright guld ägg idag. Jättehela och fina! Så nu hoppas, HOPPAS jag att jag kan få fram några små rackare och gärna flertal tuppar (har förlorat 3 tuppar ju, 2 i marek och 1 i coccidios!!!  >:()!  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #757 skrivet: 08 apr-10 kl 11:47 »

:D Härligt - grattis!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #758 skrivet: 08 apr-10 kl 14:07 »
Vill bara glädjas ihop med min Brahmatupp som på sitt personliga vis signalerar att våren äntligen är här!!!

Vilken härlig bild!! :D

betsla

• Jämtland
« Svar #759 skrivet: 08 apr-10 kl 21:32 »
La i 10 ägg i kläckaren för 3 veckor sen, 5 av dem kläcktes och nu har vi 4 bedårande små pipisar =)

Äggen från Lohman-hönsen gick inte alls, hade 3 st i och det ena kläcktes men den kycklingen ville aldrig resa på sig utan fick flyga iväg upp till kycklinghimlen idag.

Den ena Hedemora-kycklingen har fjädrar på benen och en av våra stora Hedemora har också det, ska den rasen ha det? Jättesött är det i alla fall =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser