Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391632 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #600 skrivet: 02 feb-10 kl 23:09 »
Titta vad Bull har gjort!!!
13månader gammal  ;D :-*
Det läskiga var att hon väntade tills min svarta leghorn låg död på golvet  :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #601 skrivet: 03 feb-10 kl 13:04 »
jag är så glad att mina sebrights kycklingar lever än. vägde de 4 st mellan 15 och 17gr de är en vecka gamla

Therese K

• Skåne
« Svar #602 skrivet: 04 feb-10 kl 09:56 »
Idag har jag skottat till hönsen så dom kan gå ut en sväng :) Solen skiner så det gäller att passa på och få i sig lite D-vitamin, även som höna ;). Måste vara trist och vara höna nu.. kallt och minus..och bara vara inomhus... :-\
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #603 skrivet: 04 feb-10 kl 14:21 »
Igår fick jag 7 st ägg och dagen innan det fem stycken. Detta innebär att nästan alla av mina 13 hönor värper!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Gamina

« Svar #604 skrivet: 04 feb-10 kl 22:01 »
Idag var det 2 ägg i hönshuset. Det ena var värpt i sandbadet. Jag misstänker att en av mina 3 st 5 månader gammla unghönor har lagt det :). Alternativet är den 5 år gammla matronan men ägget var på tok för litet för att vara hennes och hon har dessutom fortfarande en liten "grå" kam. Nu gäller det bara att lista ut vilka ägg som hör till vilken höna när resten också börjar.
Genbank för Gotlandshöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #605 skrivet: 05 feb-10 kl 22:49 »
Jag är glad för att gökmuffshönan troligen kommer att kunna gå med sina små i övriga flocken. ;D Satte in en tre veckor gammal kyckling idag för att "testa" beteéndet på flockmedlemmarna emot en kyckling.

Lät den vara där i ca 5 min och jag studerade och under den tiden gjorde de mig bara glad och stolt! ;D Ingen hackade eller var elak emot den lille. Ledartuppen (appenzeller) brydde sig inte ett skit verkade som och bara klampa omkring som vanligt... Sedan kom appenzellerhönorna och stod med långa halsar och studerade den lilla tuppkycklingen som bröstade upp sig och såg dem i ögonen... Så kom den andra appenzellertuppen, även han med en hals på en meter  ::) av nyfikenhet och glodde på den lille. Men rörde den inte.

... Så kom mina 2 bruna lohmannhönor 16 veckor gamla som jag uppfostrat sedan 2 veckors ålder, dessa två var jag mest nervös över då jag vet att mina andra bruna lohmann vi tagit in som avdankade värperihöns skulle försöka döda den på en gång. Den ena hönan gick fram, stirrade med hökögon på den lille... *nervös* Hon pickar den lite försiktigt på huvudet så den inte skriker, men kvirrar till lite. Kycklingen sänker sig i underläge... Hon pickar den lite löst på näbben och i luften runt omkring den, som att kolla läget/undersöka försiktigt, sedan kommer den andra hönan och gör likadant. Efter en liten stund så är det över, de låter den lille vara! ;D  :-* De fick så mycket beröm flickorna för hur otroligt duktiga och bra hönor de var! ;D

Även araucanatuppen var snäll, och resten såg också ut att inte bry sig i den lille särskilt mycket.
Så förhoppningsvis har jag en hönsmamma som knatar omkring med sina små som får växa upp naturligt i flocken om 2 veckor. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #606 skrivet: 06 feb-10 kl 19:43 »
Jag är glad för att Chabo verkar må lite bättre nu... Emil har smugglat in honom i värmen medan hans pappa är borta, kommer få bo i en kartong under sängen inatt.  :-[ Han har ätit lite och druckit och börjat småprata men sitter mest vid elementet och sover kraken.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #607 skrivet: 06 feb-10 kl 19:44 »
Sedan är jag glad över att min Isbar har börjat värpa igen och att mina kycklingar mår bra och växer så det knakar. ;D

trallallaa

• Gäst
« Svar #608 skrivet: 07 feb-10 kl 07:56 »
hmm, jag TROR att jag är glad för att jag har TRE ruvande hönor(...men det gör att jag får inga ägg  :-\ ).
Jag har alltså en Brahma,en Turk och en Holländsk Dvärg och alla ligger som pannkakor på ett gäng egna ägg.
Sedan piper det något fruktansvärt i köket, där det kläcks kycklingar...ur mina egna hönors ägg  ;D
Men Holländska Dvärgar kycklingar piper så högt, så det skär i öronen  :-X
Sedan så har det pluppat ut två Kinesiska vaktlar, de är 3 eller 4 ggr mindre än Holländarna i storlek  :o

Jag har nu bestämt mig, jag är trött men GLAAAD!!! ;D ;D

Gamina

« Svar #609 skrivet: 07 feb-10 kl 12:00 »
I morse bär jag släppte ut hästarna så kände jag igenom torvbadet en gång till. Trot eller ej men jag hade missat 1 ägg igår.Det var det minstaste lilla ägg jag sett bara 1/3 av normal storlek. Nu ser det ut som om det är 2 av unghönorna som kommit igång :D. För ögonblicket väntar jag nu på att gammeltant ska börja värpa så jag kan förska få igång lite ruvning.
Genbank för Gotlandshöns

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #610 skrivet: 08 feb-10 kl 10:42 »
idag så kläcktes ÄNTLIGEN den första kyckligen här hemma  :D förmodligen så kravlade den ut ur ägget i natt eller tidig morgon. av 8 ägg så var 5 beruktade (vad jag kunde se när jag lyste på dom) så nu är det bara till att vänta på dom andra 4 små liven. ett STORT tack till gernsö här inne som givit mej äggen och ställt upp i tid och otid. foton kommer självklart läggas upp på dom små liven sen  :)
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

gernsö

• Skåne
« Svar #611 skrivet: 08 feb-10 kl 11:08 »
ingen fara, bara kul att kunna hjälpa, snälla människor ska ha hjälp, så är det bara.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

dazza

• Västergötland
« Svar #612 skrivet: 08 feb-10 kl 12:07 »
här kommer ett foto på det nya lilla miraklet :)
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #613 skrivet: 08 feb-10 kl 16:10 »
Har varit orolig sen några dagar tillbaka angående kläckningen av våra dv.kochin i kläckaren...det har varit så tyst! Men det visade sig att jag räknat fel på 2 dagar så nu är det iallafall 5 ägg som det är hål i... ;D Hoppas på några kläckta skruttisar när man kommit hem ikväll  :-*
Alltid lika kul och spännande!
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #614 skrivet: 08 feb-10 kl 19:26 »
Citera
här kommer ett foto på det nya lilla miraklet
Såå söööt och att du fick med ägg i bilden blev fin touch  ;)

dazza

• Västergötland
« Svar #615 skrivet: 09 feb-10 kl 11:13 »
tack :) trallallaa
där kom en till kyckling i går och när jag kom ut i morse stod där en stor gul dun boll och tittade på mej.lyfte lite på hönan för att ta ut gamla äggskal och såg att en höll på att kravla ut ur sitt ägg :) så om jag nu kollat rätt så ska där komma EN till kyckling idag.när jag lyste på dom (28/1) så hade 5 av 8 ägg "spindel nätet" i sig så jag väntar med spänning här hemma   :D

fotot är på kyckling nr 2 "sharon" som den fick heta ;)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #616 skrivet: 09 feb-10 kl 11:21 »
Det trillade ut några pycklisar imorse ur äggen i kläckaren!  :-* 5 sötnosar, 3 dv.kochin och 2 blandisar dv.kochin-MES tydligen för dom hade inga befjädrade fötter. Men sååå söta! Ska försöka hinna fota...
hoppas resterande kommer ut nu... :)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #617 skrivet: 09 feb-10 kl 14:50 »
Men åh, vad roligt med alla dessa små pycklisar! Det måste väl ändå kännas som ett riktigt vårtecken? Här hemma håller maken på och skissar på en äggkläckare med plats för ett 50-tal ägg.  :D  Jag hoppas han hinner bygga den snart bara... annars måste vi kanske köpa en. Vi ska ju kläcka fram en hel massa slaktkycklingar i år. Och lite annat smått också förstås!
Höns, stickning och pelargoner

dazza

• Västergötland
« Svar #618 skrivet: 09 feb-10 kl 16:09 »
Skånes nya kändis?

jag var så snäll att jag döpte den sista kläckta kycklingen efter min vän Jane tilly som idag även pratade i radion om att hon fått en kyckling uppkallad efter sig ;)

http://www.mixmegapol.se/program/jane-tilly/blogg

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #619 skrivet: 09 feb-10 kl 19:43 »
Skånes nya kändis?

jag var så snäll att jag döpte den sista kläckta kycklingen efter min vän Jane tilly som idag även pratade i radion om att hon fått en kyckling uppkallad efter sig ;)

http://www.mixmegapol.se/program/jane-tilly/blogg

Kommer ej till hennes blogg, kommer till kartan på framsidan. ;) :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser