Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391630 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #580 skrivet: 24 jan-10 kl 19:01 »
Ville bara berätta att jag är glad ;D för att nu ligger vår svarta silkeshöna på ägg!!

Inte silkesägg.. utan lite av varje.. två isbar, två houdan och tre dvärgwyandotte!

Min son och jag har en härlig liten flock av alla möjliga raser så nu håller vi tummarna för att
det skall blir några raser till, och det är ju så kul att se kycklingar växa upp med sin mamma.

Haha, vad söt! Hon ser ut som en liten lurvig apa.  :-[

Här är en till padda! ;D Hon ligger kvar än, min "Gökmuffs". ;D Idag var jag tvungen att ta ut henne ur redet för hon har inte klivit upp vad jag har sett iaf. sedan hon la sig för ca 3 dagar sedan. Satte henne framför maten och fick som ställa henne upp flera gånger, hon bara sjönk ned som en stor pannkaka på golvet, sedan låg hon länge på golvet och åt... Så fick jag hålla på och puffa och greja ett tag till, DÅ ställde hon sig äntligen och... La en bajskorv stor som en tennisboll.  :-X Urk...

Men ska bli så spännande, hon verkar som en väldigt bestämd förstagångsruverska. ;D Kolla bara in hennes hårda, bestämda blick! ;D Och många ägg får hon plats med under sig också om man önskar, så kan bli många små småttingar, dock så tror jag att jag la under 9-10st ägg... Kommer inte riktigt ihåg. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #581 skrivet: 24 jan-10 kl 19:05 »
Haha, vad söt! Hon ser ut som en liten lurvig apa.  :-[

Här är en till padda! ;D Hon ligger kvar än, min "Gökmuffs". ;D Idag var jag tvungen att ta ut henne ur redet för hon har inte klivit upp vad jag har sett iaf. sedan hon la sig för ca 3 dagar sedan. Satte henne framför maten och fick som ställa henne upp flera gånger, hon bara sjönk ned som en stor pannkaka på golvet, sedan låg hon länge på golvet och åt... Så fick jag hålla på och puffa och greja ett tag till, DÅ ställde hon sig äntligen och... La en bajskorv stor som en tennisboll.  :-X Urk...

Men ska bli så spännande, hon verkar som en väldigt bestämd förstagångsruverska. ;D Kolla bara in hennes hårda, bestämda blick! ;D Och många ägg får hon plats med under sig också om man önskar, så kan bli många små småttingar, dock så tror jag att jag la under 9-10st ägg... Kommer inte riktigt ihåg. :P

Vad är det för ägg hon fått? DvKochin.....sebright?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #582 skrivet: 24 jan-10 kl 19:08 »
Blandat, men mest dv kochin, mina Sebbar har tagit paus i värpandet nu, tror hon har 2 sebbisägg under sig, sedan har hon sina egna ägg också (ca 60-65g väger dem), men tvivlar på om de är befruktade. :P
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #583 skrivet: 24 jan-10 kl 20:24 »
hello alla i glädje tråden jag har  små chabokockin som jämt vill lägga sig som små paddor och dom blir riktigt ruggiga när man försöker plocka ägg från dom skriar i högan skyn.......vad gör man haha
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

trallallaa

• Gäst
« Svar #584 skrivet: 26 jan-10 kl 20:19 »
Tjohoo, av mina 14 Holländska Dvärg ägg, så är 13 st befruktade  :-* De är så duktiga, jag är sååå glad att jag inte fick hönsen sålda  ;D ;D Inte många som blir glada av det  o:)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #585 skrivet: 26 jan-10 kl 20:25 »
Grattis! ;D Haha, ja varför försökte du sälja dem egentligen när du verkar tycka om dessa småttingar så himla mycket? ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #586 skrivet: 27 jan-10 kl 05:45 »
Mina dv kochin lade sitt första ägg i går.
På pricken 5 månader är de.
f. 090826 :D
Hedemorahöns

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #587 skrivet: 27 jan-10 kl 18:38 »
En av mina brahmor födda i juni ungefär har börjat lägga ägg, ett på bajsbrädan, ett precis innanför dörren och ett ute (!) idag haha...fryst ägg...hmmm
Hon verkar tappa dom i farten  ;D hoppas hon lär sig snart vart dom ska läggas  ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #588 skrivet: 27 jan-10 kl 20:58 »
Måste dela med mig av lite kycklingglädje :-*
De första hemmakläckta kycklingarna på många år är nu 4-5 dagar gamla ;D Rasen är vit Leghorn och äggen kommer från Johan P här på forumet. (Tack för äggen!)
Pipplorna bor i en marsvinsbur i tvättstugan för att skonas från Kung Bore och jaktlystna katter. Längesedan det var så kul att hålla till i tvättstugan ;)

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #589 skrivet: 29 jan-10 kl 14:57 »
hönsgläde i min kläckare den första KoShamo kycklingen  hoppade nästan jämfotahopp av glädje har väntat o väntat på denna händelse  ;D ;D ;D
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #590 skrivet: 29 jan-10 kl 15:15 »
hönsgläde i min kläckare den första KoShamo kycklingen  hoppade nästan jämfotahopp av glädje har väntat o väntat på denna händelse  ;D ;D ;D

Vad sugen man blir när man läser denna tråd!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #591 skrivet: 29 jan-10 kl 16:30 »
Det kommer att kläckas dv.kochinbebisar här om 10 dagar. Spännande  :-*
Pappan är gökfärgad friserad om mamman helsvart, hoppas det blir en massa fina färger  :-[
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #592 skrivet: 29 jan-10 kl 16:37 »
Tjohoo, av mina 14 Holländska Dvärg ägg, så är 13 st befruktade  :-* De är så duktiga, jag är sååå glad att jag inte fick hönsen sålda  ;D ;D Inte många som blir glada av det  o:)
ÅH vad roligt! Var det du som bodde jättehögt upp i landet eller kan man hoppas på att få köpa ägg i vår?
ofrivilligt hönslös

Träsktrollet

• -
« Svar #593 skrivet: 29 jan-10 kl 16:48 »
Idag hämtade jag in hela 5 ägg och ett dem var ett "första ägg" av antingen en Appenzeller eller Svarthöna  ;D  Nu har de börjat komma igång igen efter vintervilan och så har unghönorna börjat lägga oxå, kan det bli bättre  :-*
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

karsan

• Södermanland
« Svar #594 skrivet: 31 jan-10 kl 18:46 »
Idag hittade för första gången i år ett ägg i hönshuset. Det är Henrietta har satt igång att värpa igen. Hon har haft 2,5 månaders uppehåll för ruggning - är det mycket eller lite?

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #595 skrivet: 02 feb-10 kl 10:42 »
Igår mellanlandade en ungtupp på mitt huvud  ::)  ;D ;D ;D Mycket lustigt, men tydligen fungerade mitt huvud bra för uppgiften ;)
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #596 skrivet: 02 feb-10 kl 14:33 »
Idag är mina höns glada. Förstetuppen är nämligen slaktad, så nu kan de gå lite mera fritt.. han skulle promt para någon av dem när han blev minsta lilla osäker på, att alla förstod att han var "the king". Nu får vi se hur de två tuppar som är kvar löser "ledarstriden"..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #597 skrivet: 02 feb-10 kl 15:21 »
Min höna Jang lade sitt andra ägg idag, det förra var ett "jungfru ägg" detta var stort =) hon ruvade på det tilloch med! ;D
Min tupp sotis har börjat att gala :D låter jättefint,
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

trallallaa

• Gäst
« Svar #598 skrivet: 02 feb-10 kl 15:39 »
Min Brahmahöna ligger och ruvar 4 ägg, hon é ju så gullig  :-*

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #599 skrivet: 02 feb-10 kl 20:25 »
I går morse hörde jag min unga dvärgsilke tupp gala för första gången :D Det lät så ynkligt att jag vill krama honom och säga "Lille Vän" :-*  Men han kände sig jättetuff och hade förmodligen känt sig väldigt generad  :-[ inför damerna om jag hade gjort det ;)

Idag fick småkycklingarna (11 dagar gamla) sittpinnar i sin bur. Det var först jätteläskigt men sedan var det några som försökte sig på att provsitta :D Vingligt värre såg det ut  :-* Dom lär väl sig när dom fått öva lite mer :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser