Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391666 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #560 skrivet: 19 jan-10 kl 11:46 »
54maranägg så det borde bli fler... ;D
Fjäderfän och kaniner

karsan

• Södermanland
« Svar #561 skrivet: 19 jan-10 kl 21:13 »
Satt en kvart idag och tittade på Henrietta som sandbadade i jorden i växthuset, mycket intensivt.  Under den senaste mycket kalla månaden tror jag iinte mina två hönor alls har sandbadat. Jag är glad att min idé om att låta hönorna härja i växthuset under vintern faktiskt funkar.   Fast inte när det är kallare än -5 ungefär, då är de inte så intresserade att vara där, och jorden måste väl vara för kall för dem. Och frusen.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #562 skrivet: 19 jan-10 kl 21:21 »
54maranägg så det borde bli fler... ;D

Men herregud, vad ska ni göra med alla kycklingar?? ;D :P
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #563 skrivet: 19 jan-10 kl 21:26 »
Satt en kvart idag och tittade på Henrietta som sandbadade i jorden i växthuset, mycket intensivt. .....
Det är därför det tar sååååå mycket tid att ha höns ;D Först måste man titta på dem för att dom gör något roligt :D Sedan måste man titta på dem för att dom är söta :-* sedan måste man titta på dem för att dom gör något tokigt :o Sedan måste man titta på dom för att....Och som inte det vore nog måste man städa, mata, ge vatten och annan skötsel också.... Om man sedan har någon tid över kan man ju alltid kolla forum och nätet om man kan lära sig något nytt. Det är nästan så att man inte hinner jobba 8)   :-* :-* :-* Till alla goa hönor :-* :-* :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #564 skrivet: 19 jan-10 kl 21:43 »
Mina 26 hönor la i dag 13 ägg, det tyckte jag var duktigt! Många hönor lägger ju inga ägg alls i januari men mina är så duttiga så. Det är nog mest unghönsen, men några av de gamla är igång också.

Då har de ändå inte haft någon lampa just nu, den gick sönder häromveckan och blev inte bytt förrän i dag.

Och inte kan de gå ut heller eftersom taket i hönsgården rasat och det är en meter snö i den...

De fick potatisgratäng och äpple som tack!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Torry

« Svar #565 skrivet: 19 jan-10 kl 21:51 »
Ett litet nybörjarägg idag  ;D Snövit(25vek) släppte sitt första ägg på bajsbrädan i natt.
Hoppas hon hinner till redet nästa gång.
//Torry

Smic

• Sara. Men ibland är det Johan som skriver :)
    • Västergötland
    • Västergården
« Svar #566 skrivet: 19 jan-10 kl 22:16 »
...Och våran fina fina lilla isbar-höna har äntligen lagt sitt första ägg i förrgår! Jag går fortfarande på moln! Sååå härligt militärgrönt och vackert! Jättefint i formen, och STORT för att vara ett första-ägg! =) *lycklig*

Ville bara stoppa ner det i tröjan och bära på det resten av dagen!!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #567 skrivet: 20 jan-10 kl 00:10 »
tjoho 23maraner.... nån mer kanske kommer 3ägg med hål i till.... ;D ;D
Fjäderfän och kaniner

Träsktrollet

• -
« Svar #568 skrivet: 20 jan-10 kl 10:30 »
Idag fick jag mitt första ägg av mina Faverolle hönor  ;D Detta har jag längtat till heeela vintern  ::)  :-[ (Nu har jag räknat och de är bara ca 28 veckor  :o )

Tre av mina fyra underbara faverollisar  ;D
« Senast ändrad: 20 jan-10 kl 10:43 av Träsktrollet »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #569 skrivet: 20 jan-10 kl 11:08 »
 :D Grattis och vad fiiiiiiina Faveroller du har!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Träsktrollet

• -
« Svar #570 skrivet: 20 jan-10 kl 13:15 »
Tack! Oja dessa "guldklimpar" har jag kämpat för att få tag på  :-[  ::)
*Mattes älsklingar*  :-*
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #571 skrivet: 20 jan-10 kl 15:54 »
Är glad att Esmeralda, vår svarta dv. kochin har börjat värpa. Har stoppat in några av hennes ägg i kläckaren, nu när den ändå är igång med vaktelägg. Spännande!
Kommer bli fullt i kycklinglådan...
Har stoppat in 3 gröna ägg oxå av våra värpblandisar, undrar vad det blir för blandningar (maran-lohman-faverolle-isbar-MES) hehe.. ;D
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #572 skrivet: 23 jan-10 kl 17:52 »
I morgon ska vi göra en liten utflykt till Danmark ;D
Till Köge närmare bestämt. Där är det nämligen hönsutställning och jag ska titta på massor av fina och roliga höns  :-*
 ;D ;D ;D Jippee ;D ;D ;D

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #573 skrivet: 23 jan-10 kl 18:08 »
Jag är glad över mina 2 nya dv kochinhöns! Tack Alex! ;D ;D
Nu har jag med mina gamla en hel hööög med svarta, fluffiga, kluckande filurer! ;D ;D ;D

Sedan så är jag glad för att min projekt gökmuffshöna lagt sig för att ruva... Öh, redan efter ca 7 ägg hon lagt under sitt liv (först Isbaren, sedan denna! Många unga mödrar jag får i år!). >_<'' Hon ligger där som en stor svart padda!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #574 skrivet: 23 jan-10 kl 18:18 »
Jag fick ett maran ägg i dag !! ;D ;D
O min blandishybrid har börjat väpa sina jätte ägg med två gulor igen :) Tack Agda  ;D
Mina leghorn värper oxå ,,har mumsat på kokta ägg i dag .
Älskar färska ägg fast dom är svårskalade *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
« Svar #575 skrivet: 23 jan-10 kl 19:57 »
med höns i hemmet eller gården va man nu säger har man så mycket att glädjas åt min glädje är att mina koschamo [ japanska stridshöns] har börjat värpa igen jag hoppas att tuppen liam har skött sin uppgift så dom e befruktade det vore största lyckan i år att lyckas kläcka fram dessa som för mig e dom finaste som finns trots sitt utseende men jag älskar alla mina höns och alla kläck är en glädje men dom e så speciella kramizar på er alla glädjespridare
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Bowmore

• Västergötland
« Svar #576 skrivet: 24 jan-10 kl 12:00 »
Älskar färska ägg fast dom är svårskalade *S*

Ja, hur är det med svårskalade ägg igentligen?  ??? Finns det någon med ett bra tips på detta lilla problem, som i alla fall jag önskar det fanns en lösning på. Ett "I-landsproblem" kan tyckas men ändå...

Alla mina fem hönor har nu kommit igång och värper för fullt :D
Har en flock Gammelsvensk dvärg. Två hundar och en hittekatt.

Rytterling

• Västergötland
    • Rytterlings hemsida
« Svar #577 skrivet: 24 jan-10 kl 16:56 »
Ville bara berätta att jag är glad ;D för att nu ligger vår svarta silkeshöna på ägg!!

Inte silkesägg.. utan lite av varje.. två isbar, två houdan och tre dvärgwyandotte!

Min son och jag har en härlig liten flock av alla möjliga raser så nu håller vi tummarna för att
det skall blir några raser till, och det är ju så kul att se kycklingar växa upp med sin mamma.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #578 skrivet: 24 jan-10 kl 18:48 »
Brahmorna levererade två ägg idag! Och isbarflickorna, fyra stycken, har från den 1 januari lagt närmare 70 ägg!  ;D
Höns, stickning och pelargoner

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #579 skrivet: 24 jan-10 kl 18:56 »
Vill också ha isbarägg!!!

Men jag klagar inte! I dag var det rekord på äggläggarfronten igen! Fjorton ägg bar min man med stolthet in i dag!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser