Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391597 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #480 skrivet: 04 dec-09 kl 20:52 »
Haha, oj, hade glömt bort att du handlade ägg av Emil, haha! XD Mamma är Lohmann LSL och pappa är kläckt ur ett brunt lohmannägg. :D
Har du några bilder på dem? =) Vad blev det för färger? Antar vita och vita med svarta prickar eller stänk i va? ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Prosit

• Södermanland
« Svar #481 skrivet: 04 dec-09 kl 21:21 »
Precis! Vita med svarta prickar och en med brunaktiga vingar. Har varit på och försökt tvätta fjädrarna på den men det går inte bort. Trodde den fått bajs på sig :-[

Ettpar är helvita. Har tyvärr dåligt med bilder för kameran är borta men ska fixa lite bilder åt er. ;)
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #482 skrivet: 04 dec-09 kl 21:30 »
Citera
Trodde den fått bajs på sig

Haha! XD

Okej. Yay! ;D Hur gamla är de nu egentligen? Hur många tuppar och hönor blev det?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

cress

• Närke
« Svar #483 skrivet: 05 dec-09 kl 10:31 »
Hittade ägg igår,äntligen har mina små blivit stora  :-[;D ;D ;D
Stolt ägare till: 2 islandshästar,3 maine cooner ,Några brahmor,faveroller,hedemora,australorp,silkes och holländska vithättor..

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #484 skrivet: 05 dec-09 kl 10:40 »
Hittade ägg igår,äntligen har mina små blivit stora  :-[;D ;D ;D

Grattis!
---------------------------------
Är glad att mina två damer verkar fattat hur det ska gå till med äggläggningen och lägger dem fint i redet i stället för att kracha dem på bajsbrädan. De lägger var sitt ägg om dagen nästan. Idag hittade jag förvisso ett  på golvet, men det hade fått vara ifred, så då klagar jag inte. Ett tag hade jag problem med att ägg som las på golvet blev uppätna, skönt att se att det inte håller i sig. Nu är det bara trasiga ägg de ger sig på, men det är väl egentligen ett naturligt beteende?

Prosit

• Södermanland
« Svar #485 skrivet: 05 dec-09 kl 13:29 »
Ha ha, det är inte så lätt att fota kycklingar! Gav dem lite blodpudding - oj vilken fart det blev!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #486 skrivet: 05 dec-09 kl 13:39 »
Åh, vad fina och stora de ser ut att bli! ;D Och sin fars benbefjädring har de ärvt lite på fossingarna ser jag med! ;D Har 2st syskon här hemma (de som låg i kläckaren när du köpte äggen). Studerade dem idag lite närmare i fjäderdräkten och oj, tuppen har visst också lite av det där bruna som du snackade om! ;D Hönan på bilden är en kopia av sin syster eller halvsyster här hemma förutom att min har en svart prick på huvudet. =)  ;D Min tupp har däremot mycket större kam och lite nättare kropp än dina har, kanske har de fått lite för mycket pudding?  ::) ;D Haha. Nä, de ser ut att komma bli ena stora biffiga snygga karlar. ;D
« Senast ändrad: 05 dec-09 kl 13:41 av Linkoso »

cress

• Närke
« Svar #487 skrivet: 08 dec-09 kl 20:25 »
Åh Jag är så glad ;D

Har fått hem mina vackra gökfärgade vithättor :-*

Tack sörbo ;) För att Jag fick ta dom :-*
Stolt ägare till: 2 islandshästar,3 maine cooner ,Några brahmor,faveroller,hedemora,australorp,silkes och holländska vithättor..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #488 skrivet: 14 dec-09 kl 00:34 »
Jag har nu äntligen fått hem mina tre avelsgrupper !  ;D
Araucana-Svart Koppar Maran -Isbar

OCH en av maran hönsen la ett ägg idag !

Äntligen nåt positift i mitt liv,,
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #489 skrivet: 14 dec-09 kl 09:18 »
Jag är glad för när jag var ute i hönshuset i morse fick jag se min nya Sebrighttupp göra sitt jobb med en höna! ;D Nu ska här börjas samlas ägg för testkläck den 23:e *hoppas hoppas det är krut i tuppen även vid denna årstid ><*! ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #490 skrivet: 14 dec-09 kl 15:32 »
Jag är glad för när jag var ute i hönshuset i morse fick jag se min nya Sebrighttupp göra sitt jobb med en höna! ;D Nu ska här börjas samlas ägg för testkläck den 23:e *hoppas hoppas det är krut i tuppen även vid denna årstid ><*! ;D

Grattis och lycka till!
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gamina

« Svar #491 skrivet: 15 dec-09 kl 12:40 »
Jag är så glad. Jag har haft problem med vilka två av mina tre ungtuppar jag ska spara. Rent logitskt vet jag vilka det borde bli men samtidigt har jag gått och sneglad på en som det inte borde bli pga att han har ärvt pappas vacker röda rygg. Nu såg jag att en av de som jag rent logiskt borde spara börjar få rejält med röda fjädrar på ryggen :) och ser ut att bli en kopia av pappa (förhoppningsvis med bättre psyke så han inte hackar ihjäl sina kycklingar).
Jag har inte bestämt mig för vilka jag sparar men ett problem försvann iom detta.
Genbank för Gotlandshöns

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #492 skrivet: 18 dec-09 kl 10:54 »
Idag fick jag mitt första GRÖNA ägg, från min araucana/svarthöna. Vackert olivgrönt, kul med färgglada ägg!!!
« Senast ändrad: 18 dec-09 kl 10:58 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Daaniel

• Gäst
« Svar #493 skrivet: 18 dec-09 kl 11:32 »
Idag fick jag mitt första GRÖNA ägg, från min araucana/svarthöna. Vackert olivgrönt, kul med färgglada ägg!!!

wow grattis! ser nästan grått ut ;D  :-[  :P

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #494 skrivet: 18 dec-09 kl 11:38 »
Nej det är väldigt grönt, men det var nog svårt att få färgen rätt i kameran...

En annan glädjekälla är att se dottern 3½ år ihop med faverollekycklingarna.De är så söta!  :-*

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #495 skrivet: 18 dec-09 kl 12:14 »
Ååååhhh så sööööta!  ;D ;D :-*
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

• Gäst
« Svar #496 skrivet: 18 dec-09 kl 12:34 »
Citera
En annan glädjekälla är att se dottern 3½ år ihop med faverollekycklingarna.De är så söta

Citera
Ååååhhh så sööööta

Håller med  :-* ;D
Jag har äntligen gjort färdigt till Brahmorna, så de fick flytta in idag  ;D
Jag fick den känslan att de tyckte det dög, alla låg och torvbadade direkt  ;D
Bakom dem är mina kycklingar, de reagerade inte ens på det vuxna grannarna  ::)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #497 skrivet: 18 dec-09 kl 15:09 »
wow grattis! ser nästan grått ut ;D  :-[  :P

Nääää, grönt!! Din skärm som är dålig eller som jag brukar säga till Emil när han inte håller med om färg... Killar är färgblinda (vilket är sant rätt ofta, ligger i kromosonerna). ;)

Daaniel

• Gäst
« Svar #498 skrivet: 18 dec-09 kl 15:14 »
Nääää, grönt!! Din skärm som är dålig eller som jag brukar säga till Emil när han inte håller med om färg... Killar är färgblinda (vilket är sant rätt ofta, ligger i kromosonerna). ;)
Skymtar lite grönt, men det är mer grått än grönt iallafall! XD

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #499 skrivet: 18 dec-09 kl 16:03 »
vad sött b ;D
danniel jag tycker nässtan samma ska. lite blandat av grå och grön.
jag ska nog korsa fram så det blir militärfärgade ägg nässta år.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser