Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391693 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #400 skrivet: 01 nov-09 kl 19:21 »
Hehe, ja rosa det är jag det  ;D

Underbara små liv Dixiebelle! Härligt med rosa färg i redet! Verkar passa din "profil" efter att jag såg ett foto på dig i nån annan tråd!

Johanna
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #401 skrivet: 02 nov-09 kl 09:06 »
Bildbevisen!  :-*
Små som humlor! Hon verkar vara en snäll och duktig förstagångsmamma, skickar fram sina små när vi kommer med gotter = dom små är inte rädda för oss  :)

Tittut världen!  ;D

WOW! Har din lilla vackra Inga blivit mamma!! Jag är nog lite kär i henne!  ;)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #402 skrivet: 04 nov-09 kl 09:46 »
Idag när det var kallt och blåsigt och händerna riktigt frusna, var det underbart att hitta inte bara ett, utan två VARMA sköna ägg i redet.  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #403 skrivet: 04 nov-09 kl 09:51 »
Jag är glad för att min ena Sebrighthöna la sitt första ägg igår! ;D Så är jag glad över att jag fått 2st nya fina små hönor + två bebishönor. ;D Bruna lohmann. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #404 skrivet: 04 nov-09 kl 10:11 »
Idag när det var kallt och blåsigt och händerna riktigt frusna, var det underbart att hitta inte bara ett, utan två VARMA sköna ägg i redet.  ;D

O ja, det finns inget mysigare än ett hönevarmt ägg! ;)
Jag ska ge mina damer nya fina reden idag och hoppas de fattar vinken.

Luff

• Västergötland
« Svar #405 skrivet: 04 nov-09 kl 10:26 »
Mina hönor värper som sjuttsingen och jag som var snål med äggen i början till bekanta frågar nu om dom vill köpa 10 eller 24 i taget. Dvärgäggen behåller jag själv dock, dom har nog hittat ett nytt gömställe igen för det är bara något enstaka ägga varannan dag.

Vita ägg är det minst 8/dag dock - stora, minst 75 gr - men även dom vildvärper i halmen ute på logen - men det är ganska mysigt.
På 11 äggläggande hönor så kan jag inte klaga på äggtillgången - men jag är lite orolig för hur länge dom orkar hålla på såhär.
//Luff

trallallaa

• Gäst
« Svar #406 skrivet: 04 nov-09 kl 12:53 »
Jag är så glad över att jag nu har TVÅ Brahmahönor i Silver svart bandat (hoppas färg namnet blev rätt nu  :-[ )
De heter något så orginellt som Märta1 och Märta2  ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #407 skrivet: 04 nov-09 kl 18:54 »
Och nu är jag glad över att när jag kom hem idag så hade en vaktel lagt ett ägg!! ;D Inte fått ägg av de där små filurerna på över ett halvår... Den ena har lagt ca 1 ägg under hela sitt liv (född i feb 09)...  =/ Så nu har hon mycket att ta igen.  ;)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sagbus

• vill leva på landet och klara mig själv
    • Småland
« Svar #408 skrivet: 05 nov-09 kl 06:02 »
vad gör du med vakteläggen? världens minsta omelett?

syrran har vaktlar o jag fick 6 ägg men har inte vågat äta dem än :)
katter, hund o höns, en fin trädgård . vad mer önskar man av livet?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:3
« Svar #409 skrivet: 05 nov-09 kl 06:38 »
Jag äter dem.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
:3
« Svar #410 skrivet: 05 nov-09 kl 06:40 »
Jaha, "vad". Jag kokar dem, ibland steker. Åh, löskokt vaktelägg! Mumma!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #411 skrivet: 05 nov-09 kl 08:00 »
alla frågar "vad ska man göra med äggen egentligen?"  ;D finns faktiskt massor med recept på internet man kan snoka upp. vet att man kan göra nässelsoppa med vaktelägg och inlagda vaktelägg ska var populärt också ;)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #412 skrivet: 05 nov-09 kl 08:02 »
En av damerna vägrar lägga ägg inne, då "håller hon sig" hela natten och kutar ut under sin vissna ormbunke.. så sött.. haha, herregud vad hon sprang.. sen kom hon lunkandes.. puh!
Hönsen vägrar gå i snön.. undviker den och hoppar runt på kala fläckar bara..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #413 skrivet: 06 nov-09 kl 15:19 »
Jag är glad att hönsen värper för fullt trots + att iaf 1 av 3 vaktlar lägger ägg  :P
Sen är jag mindre glad att det ser ut som att våra småkycklingar av pärlgrå dv.kochin verkar vara tuppar allihopa...agghhh...kanske en höna av 7, oh joy... :-X

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #414 skrivet: 06 nov-09 kl 16:35 »
fortfarande bara 1 av 3  :-\ du har inte sett dom vita gala? för de borde de har gjort vid detta lag. det du även kan göra är att kolla om de vita är lika stora och långa som den bruna honan du har, eller om de är lika små som tupparna. för tupparna är nämligen mindre än honorna...

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #415 skrivet: 06 nov-09 kl 18:00 »
Nä, dom gal inte  ;D
Vi fick 2 ägg igår så det kan vara så att en till har lagt, men jag håller koll  ;D

fortfarande bara 1 av 3  :-\ du har inte sett dom vita gala? för de borde de har gjort vid detta lag. det du även kan göra är att kolla om de vita är lika stora och långa som den bruna honan du har, eller om de är lika små som tupparna. för tupparna är nämligen mindre än honorna...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #416 skrivet: 07 nov-09 kl 14:32 »
Tidigt i morse tog jag tåget ner till Växjö (drygt 20 mil dit) och Linslus, och köpte 2 fiiiina faverollehönor av henne! De är nu instalerade i lekstugan, eh, karantänen, menar jag, och pickar runt därinne för fullt! Är så nöjd med dem, de var värda de kostnaderna som det innebar att ta tåget, helt klart!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #417 skrivet: 07 nov-09 kl 15:12 »
Tidigt i morse tog jag tåget ner till Växjö (drygt 20 mil dit) och Linslus, och köpte 2 fiiiina faverollehönor av henne! De är nu instalerade i lekstugan, eh, karantänen, menar jag, och pickar runt därinne för fullt! Är så nöjd med dem, de var värda de kostnaderna som det innebar att ta tåget, helt klart!

Tack!!  :-[   Lycka till med de framöver.   ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #418 skrivet: 07 nov-09 kl 15:21 »
Tack själv! En av madammerna var dessutom givmild nog att värpa ett ägg i transportburen mitt under X2000 resan.  :D (hur är det, har det gått med tupp fram tills nu? Isf kanske det är värt att prova att spara eventuella ägg menar jag!)

Här har vi nykomlingarna, blöta i skägget efter att ha dykt ner i vattenskålen, de blev hemskt törstiga trots att resan gick ganska fort.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #419 skrivet: 07 nov-09 kl 15:42 »
Saknar de redan......ta väl hand om dem   :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser