Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391607 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #380 skrivet: 16 okt-09 kl 12:29 »
Menar du nakisar eller min devon rex? Jo han var rätt dyr, men dom kostar mera nu än för 8 år sen då vi köpte honom  ???
Beror på hur allergisk man är, jag tål katthår och sånt men jag får utslag av kattsaliv och hundtassar...
bäst om ni hälsar på en uppfödare så kan man känna lite  :)

de är väl rätt dyra?  :-X bror och pappa är alergiska så vore så himla bra också ;D kanske ska vi dela på katten och på såvis betala halvapriset ;D :P
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Luff

• Västergötland
« Svar #381 skrivet: 19 okt-09 kl 22:47 »
Mina höns är så rediga - jäklar vad ägg jag får - igår 7 ägg och idag 10 - på 12 höns. Och efter lite gömma ägg ute på logen här o där så värper alla i redena.
Dessutom verkar dom ha slutat sova i redena så äggen är hyfsat rena också. Börjar dom sen sova på pinnarna så känns det som det är ordning på torpet.

Dvärghönorna har ju bott här några månader och leghornen bara två veckor så flocken börjar väl lugna ner sig och äggproduktionen bli optimal. Leghornen var ju lite tilltufsade efter rävattack och har fortfarande lite sår på kammen men ska dom fortsätta värpa så här så får jag ställa mig på torget :D.

Igår hjälpte dom oss att gräva upp potatisen - mask mask mask - efter att smygit runt oss en stund fick vi passa oss så vi inte vände ner hönor när vi stjälpte av jorden från spaden.
//Luff

borka15

« Svar #382 skrivet: 21 okt-09 kl 21:32 »
En liten höstbild på mina sötisar i dag. :-*

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #383 skrivet: 21 okt-09 kl 23:09 »
Åh vilken söt bild  :D Jättefina hönor också!
ofrivilligt hönslös

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #384 skrivet: 22 okt-09 kl 00:47 »
En liten höstbild på mina sötisar i dag. :-*

Så ska en slipsten dras... Jättefint foto. Det ser ut som ett vykort, du skulle kunna sälja det kanske? Det finns alldeles för lite vykort med höns på, katter och hundar hur mycket som helst, men inte mycket höns.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

borka15

« Svar #385 skrivet: 22 okt-09 kl 07:16 »
Ja.. vi kanske skulle slå våra kloka huvuden ihop ;)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #386 skrivet: 22 okt-09 kl 07:28 »
Är smickrad över att "ledar hönan" bugar för Palle då han kommer  ;D men mindre smickrad då hon vickar fram röva emot honom..  ??? ???
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #387 skrivet: 22 okt-09 kl 08:01 »
Är smickrad över att "ledar hönan" bugar för Palle då han kommer  ;D men mindre smickrad då hon vickar fram röva emot honom..  ??? ???
;D ;D ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #388 skrivet: 22 okt-09 kl 11:38 »
 ;D Ja de gör ju sådär, en del hönor. Hade en brahmahöna som alltid slängde sig framför mina fötter och i det närmaste skrek "Ta mig!!!"   :o ::) ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #389 skrivet: 22 okt-09 kl 11:45 »
;D Ja de gör ju sådär, en del hönor. Hade en brahmahöna som alltid slängde sig framför mina fötter och i det närmaste skrek "Ta mig!!!"   :o ::) ;D

En slinka är vad hon är.. hon är helt manisk.. springer ju efter mig o skriker.. gästerna tror hon attackerar  ;D.. I just say.. "Oh, sorry.. no.. she is just horny on her daddy".. och då ser dom ut så här..  :o ???
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #390 skrivet: 22 okt-09 kl 13:15 »
Haha! ;D ;D ;D

Min ena Sebrighthöna höll på sådär för mig igår. Först hörde jag ett jäkla skrik och då var det tuppen som försökte... Gick dock inte så bra, hon ville INTE! Sedan kommer jag och ska ta och fylla på deras mattråg och när jag närmar mig med handen säger det "plaff" så ligger den lilla leksakshönan (hon är ju så jäkla liten!! XD) med arslet emot mig och vingarna utåt... "Bestig mig".  ::) ::) ... Tuppen kollade lite avundsjukt och tänkte nog, varför kan hon inte göra så för mig?  ::)

Hade samma "problem" med min svarta dv kochinhöna förra året innan tuppen blivit riktigt vuxen ännu... Hon sket i tuppen, såg väll honom som någon liten mes, det var JAG som var den stora tuppen som skulle föra generna vidare... Hur hon nu tänkte att det skulle gå till vettefasen.  ::) ;D

Och på inte tala om våra ISA brun höns när jag var liten och vi inte hade tupp ett tag... Man snubblade ju över varenda höna... De la sig på rad när man kom in i hönshuset, haha!!  ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

karsan

• Södermanland
« Svar #391 skrivet: 29 okt-09 kl 02:31 »
Glädjer mig över att mina två lantisblandishönor värper så duktigt.  Under oktober har jag hittills fått 44  ägg. Det är en unghöna född i maj som just börjat värpa och hennes ruvmamma som säljaren inte riktigt visste åldern på - troligen 2-4 år.

Jag har ju inte ens haft mina hönor i tre månader än.  Efter en tung start med att unghönans kullsyster fick marek är det nu bara kul. Häftigt att se deras entusiasm när jag öppnar utegården och de får gå fritt i trädgården och krafsa mask i trädgårdslandet och noppa gräs.

Totalt är jag uppe i över 90 ägg. Ska man räkna kostnader? Foderkostnaden i oktober verkar ligga på så där 70 öre per ägg. Räknat på hönornas inköpspris hamnar vi  på 5kr per ägg. Räknat på kostnader för hönshusbygget med bl.a. isolerad fönsterdörr ligger vi nu på drygt 200 kr per ägg. Övriga kostnader, som Tenutex för benkvalsterbehandling ligger på 1 kr per ägg. Fast avsikten med projektet var förstås inte ekonomisk utan närkontakt med djur och natur. Samt en protest mot livsmedelsindustrin.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #392 skrivet: 29 okt-09 kl 08:24 »
Mina damer har börjat lagt ägg, hittade nämligen en ägg gömma igår.. under en ormbuske..  :o med 5 st ägg.
Se glädjen då dom får komma ut på morgonen är rolig hehe..

Gamina

« Svar #393 skrivet: 29 okt-09 kl 09:04 »
Mina småttingar har under ett par veckor sovit några på pinne och några under mamma höna på golvet. De som suttit på pinne har varit olika individer varje natt. För 3 kvällar sedan så satt alla på pinnen inkl mammahöna och de har fortsatt med det :D.
Igår när jag kom så satt de intryckta under bägge hönorna så den höna som inte är mamma utan "hjälpmamma" kunde inte sätta sig på pinnen utan fick stå. Det såg bra lustigt ut när hon stod där inklämd och beskyddade kycklingarna men hon lär inte ha sovit så bra inatt.
Det är så kul att bägge hönorna tar ansvar för småttingarna och delar värme och mat med dem.
Nu när de lärt sig att sova på rätt ställe så ska det blir storstädning i hönshuset. En kull kycklingar grisar ner ganska rejält.
Genbank för Gotlandshöns

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #394 skrivet: 29 okt-09 kl 10:59 »
Jag är så glad att vi idag såg två små kycklingar titta fram under vår ruvhöna Inga!!!
Världens sötaste små bruna (?) huvuden  :-* :-* :-* Hoppas på två till, hon har legat på 4 ägg.
Det är hennes första kull, hon är född i våras och hade bara börjat värpa ägg i kanske två veckor innan hon la sig, kycklingarna är blandningar av: Modern engelsk stridstupp/Hamburger dvärg/Gammal engelsk stridshöna.
Inga är en gammal engelsk stridshöna  :)

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #395 skrivet: 30 okt-09 kl 17:17 »
Bildbevisen!  :-*
Små som humlor! Hon verkar vara en snäll och duktig förstagångsmamma, skickar fram sina små när vi kommer med gotter = dom små är inte rädda för oss  :)

Tittut världen!  ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #396 skrivet: 30 okt-09 kl 17:24 »
Herregud vad söta kycklingar du har Dixiebelle!!! *avis*  ;D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #397 skrivet: 30 okt-09 kl 17:33 »
Visst är dom!  ;D
Dock är dom så små så jag vågar knappt ta upp dom...riktiga minisar  :-* :-* :-*

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #398 skrivet: 30 okt-09 kl 19:02 »
Underbara små liv Dixiebelle! Härligt med rosa färg i redet! Verkar passa din "profil" efter att jag såg ett foto på dig i nån annan tråd!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

amason

• Värmland
« Svar #399 skrivet: 30 okt-09 kl 22:54 »
Jag är så glad idag.  Efter att inte ha haft höns på flera år så kläckte jag fram kycklingar i början på sommaren. Och idag har alla 3 lagt sina första ägg :)
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser