Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391729 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #340 skrivet: 02 okt-09 kl 05:35 »
"-Hallå" hälsar dom Golden Ladies från Mon  ;D ;D

Riktiga charmtroll!  ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #341 skrivet: 02 okt-09 kl 08:45 »
"-Hallå" hälsar dom Golden Ladies från Mon  ;D ;D

De är jättefina! Ser fram emot mina faveroller, när de kommer...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Live

• Gäst
« Svar #342 skrivet: 02 okt-09 kl 11:44 »
Fast jag har ingen kläckare...  xD

Aha ;D :)

Hönan Doris

• Värmland
« Svar #343 skrivet: 05 okt-09 kl 09:46 »
Sååå glad man blir när man hittar första ägget efter ruvning och kycklingar igen!!!

Ett brunt varmt ägg en sån glädje, det är väl ett bra tecken på att de mår bra, utan värpfoder också. ;D

Marja
Bor i värmlandsskogera med man, 2 barn, 2 katter, 2 kaniner och ett antal höns och tuppar av raserna, dv Kochin, hedemora och så några "gott och blandat" med allt från Brahma, silkeshöna, dv kochin och faverolle i sig

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #344 skrivet: 07 okt-09 kl 10:01 »
Lilltuppen har börjat kraxa!  :D Drygt 4 månader gammal sätter han igång att försöka få till ett galande. Det ser kul ut när en stor tupp: Sussex/Orpington gör så barnsliga ljud!  ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #345 skrivet: 08 okt-09 kl 18:40 »
Glädjande nyheter när jag lyste äggen i kläckaren på 9 dygnet, alla äggen från mina hönor, svarthöns och appenzeller var det fullt liv i! Känns jättebra att ha 100% befruktning i oktober, på ägg som legat i kylen några veckor utan att vändas dessutom, (hade inte planerat att dra igång maskinen.)  ;D ;D ;D

(Sedan fick jag dåliga nyheter också, som kändes mer än de glädjande: av de 18 faverolleägg jag fått från Norge var bara 4 befruktade.  :'( Men men, de äggen kokte jag (och de såg bra ut så oroa er inte för mina hönors magar nu ::)) och matade hönsen med och de blev ju glada, så det passar kanske in i tråden ändå!  ;))
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #346 skrivet: 09 okt-09 kl 11:55 »
Min första kyckling hade kläckts i kläckaren imorse!  :D
bara 21 ägg kvar nu  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #347 skrivet: 09 okt-09 kl 16:19 »
vad roligt  ;D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #348 skrivet: 09 okt-09 kl 16:45 »
Min gammal engelska stridshöna Inga har ju lagt sig på ett av sina och två hamburger dvärg ägg, och verkar ligga kvar  :-* (Även Viola har ruvat på dom, hamburger dvärg hönan)
Dock tycker jag att hon är ute och promenerar alldeles för länge från äggen...måste jag stänga in henne? Tänkte lysa äggen idag och se om det är värt att låta henne ruva.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #349 skrivet: 09 okt-09 kl 17:24 »
Update:
Nu vart de 2 kycklingar enligt sonen som rapporterar per telefon till mitt jobb  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #350 skrivet: 09 okt-09 kl 17:33 »
Sonen springer inte och öppnar maskinen i tid och otid nu va? Då blir kycklingantalet mkt sämre...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #351 skrivet: 09 okt-09 kl 17:40 »
Sonen springer inte och öppnar maskinen i tid och otid nu va? Då blir kycklingantalet mkt sämre...
Nädå, han har fått stränga order om att inte lyfta på locket, bara titta igenom plasten,den är ju helt genomskinlig runt om så det är lätt att se :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #352 skrivet: 09 okt-09 kl 18:00 »
jag hoppas inte du får jobba för hårt en frdags kväll! ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #353 skrivet: 10 okt-09 kl 07:35 »
jag hoppas inte du får jobba för hårt en frdags kväll! ;)
Nädå, finns inte ett skit att göra här på jobbet, det är därför jag har så mycket tid över att skriva här på forumet, ifall nån undrade  ;) ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #354 skrivet: 10 okt-09 kl 10:27 »
Jag är glad för att jag nu har 2st små nya pärlgrå araucanor här (mina förra dog i mögelförgiftning)!!! Blev bara 2 av 15 ägg... Men tycker ändå det är rätt otroligt med tanke på hur äggen blev skickade på för vis.  :( :( :( :( Nedstoppade i endast en frigolitlåda, lite tejp runt lådorna och sedan iväg mot Sverige (engelska araucanor)... 10 ägg var helt sönderskakade.  :'( Blir så sur på personen att den inte lyssnade på instruktionerna om hur den skulle packa!! Men ändå glad över de 2 jag fick fram... Nu hoppas vi på att de inte dör bara.  :-\ Pigga som sjutton är de nu i alla fall.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #355 skrivet: 10 okt-09 kl 18:52 »
Jag ska få 4 nya höns imorgon , som jag inte vet ett jota om  ???
Pga ägarnas familjetragedi,huset brann ner under dramatiska former, så är dessa höns nu under akut omplacering och en kompis, till en kompis, som känner en kompis osv ringde till mig och frågade om jag kunde ta dem. Visst sa jag.
Jag hämtar imorgon och en av dem verkar vara en DvärgKochin på den bristfälliga beskrivning jag fått av en som inte vet något alls om höns  ;D -Den var mindre än de andra och hade fjädrar på benen ,de andra var större bruna...nästan.. ???.låter som värphybrid men återstår att se.Jag återkommer imorgon med bilder, så får vi ha gissnings lek ang ras...  :D .

karsan

• Södermanland
« Svar #356 skrivet: 10 okt-09 kl 22:01 »
Jag är glad för att mina två hönor (en vuxen, en unghöna född i maj) gett mig två ägg om dagen hela veckan - passar extra bra för jag ska ha hönsvisning för alla gamla vänner som ska se hur det ser ut hemma hos mig med hönor - bara haft dem ett par månader.  Då räcker äggen till både vanliljsåsen  till äppelpaj, till skivade ägg till smörgåsar och till att beskåda i naturtillstånd.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #357 skrivet: 14 okt-09 kl 21:11 »
JAG ÄR SÅ GLAD FÖR ATT JAG HAR FÅTT EN NY SEBRIGHTTUPP!  :-* :-* :-*

... Däremot är jag mindre glad över att det blev rena rama tuppkriget i ett av hägnen när man kom hem... >.< Vettefasen vad som flög i dem. Har varit borta i en vecka hemmifrån (legat sjuk hos pojkvännen).. Kommer in och hälsar på alla och plötsligt får en av appenzellerungtupparna ryck och flyger på lilla dv kochintuppen Wall-E... Jag tänkte, det går över snart... Börjar sedan fundera att, eller? För vafasen, de slutade ju aldrig slåss! NEJ, jag ska inte lägga mig i tänkte jag, någon gång lär de sluta... Tror de slogs i ca 10min  :o :o och man såg riktigt på stackars Wall-E hur han kämpade, att han banne mig ABSOLUT INTE skulle förlora sin plats åt en stroppig pojkspoling. Plötsligt var det över... Pojkspolingen ger upp och börjar springa för livet med segraren Wall-E i hälarna som till slut får tag i honom och trycker ned honom och liksom sätter sig ovanpå honom!

Sedan löpte Wall-E amok i hela gruppen, alla skulle få smaka på vem som styrde och både unghöns och andra tuppar flög åt olika håll när den lilla fjäderklädda fotbollen for runt... >_<'' Men till slut var det över, PUST! Wall-E sitter nöjd på pinnen, fortfarande kung över gruppen. :P
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

trallallaa

• Gäst
« Svar #358 skrivet: 14 okt-09 kl 21:26 »
Jag är glad för att jag har en till tupp  ::) . Jaha, kan man vara glad över det, kanske ni tänkte, tuppar finns det i överflöd :D .
Men hur som helst Lilla Dvärg Kochinen "Skalle-Pär" ligger nu och blir värmd av sin tilltänkta fru "DK".
Mindre glad är väl min man som inte fattar varför jag köpter tuppar  :-[ , han hänger inte riktigt med i mina avelsplaner  :P ...
Förlåååt "Linkoso", men nu kommer tuppen att få heta Skalle-Pär, det har liksom fastnat redan  :-[...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #359 skrivet: 14 okt-09 kl 21:31 »
Haha! xD Skalle-Pär! xD Låter gulligt ju!
Vad var det för färg på hans fru? :P Är det den där randiga söta?

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser