Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391570 gånger)

Ulricaa

• -
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #320 skrivet: 28 sep-09 kl 07:56 »
Hittade våra allra första ägg i helgen, det måste väl ändå tillhöra julaftonsupplevelserna för en hönsägare ??? :D
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #321 skrivet: 28 sep-09 kl 11:12 »
På tal om rent hönshus så har jag ägnat några dagar åt att såpskura i hönshuset, från golv till tak! Det har tagit många timmar, men jäklar vad fint det blev! Lika rent och fint som när det var nybyggt! Tyvärr ändrar hönsen rätt snabbt på det. ::)

Var ute för att försöka fota hur rent och fint det var men det gick sådär bra. Mitt hönshus är liksom inte byggt för att fotas på det viset, men får bara med en liten bit i taget på bild ju. ::)

Vad som i alla fall kom med på bild var appenzellergänget. Hela bunten samlade ihop sig för att glo på den  där konstiga saken som matte satt på huk och grejade med. De i sig och också en källa till glädje, det är så roligt att ha den här fina välfungerande flocken som de nu har blivit, första året var de så nervösa och flaxiga, och det var svårt att få fram bra kycklingar, men nu är det precis tvärt om! Nyfikna och sociala och väldigt fertila!  ;D

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #322 skrivet: 28 sep-09 kl 11:27 »
Men jisses, vilken tjusig hönsflock!  :D
Höns, stickning och pelargoner

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #323 skrivet: 28 sep-09 kl 11:29 »
tack! Nu ruggar de flesta och är väl lite... halvfula, inga stjärtfjädrar på två av tre tuppar osv, men i övrigt är de fantastiska! Gillar dem mer och mer ju längre tiden går!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

EvaE

• Gäst
« Svar #324 skrivet: 28 sep-09 kl 11:59 »
Jag fortsätter att gläda mig över mina tjusiga DK som värper stadigt nu sen några dar tillbaks  ;D Bara 1 av 3 kvar
som ska börja nu.

Jag gläder mig oxå åt att hönsbygget fortskrider i "boden" som delas in i olika avdelningar. Där ska vackra Appenzellers
från färnevik på bo i sinom tid  :D

//
Eva

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #325 skrivet: 28 sep-09 kl 12:15 »
Jag gläder mig oxå åt att hönsbygget fortskrider i "boden" som delas in i olika avdelningar. Där ska vackra Appenzellers från färnevik på bo i sinom tid  :D

Så trevligt!  ;D Mina hönsavkommor gillar att bo nytt och fräscht!  ::) ;) Nu kan du ju passa på att beundra föräldradjuren lite extra när alla kom med på samma bild.  :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #326 skrivet: 28 sep-09 kl 12:18 »
Och så är jag ju glad över alla hjälpsamma alternativare som anstänger sig för att jag ska få tag i mina efterlängtade faveroller! EvaE, linslus och Fugelmakaren!  :-*

EvaE

• Gäst
« Svar #327 skrivet: 28 sep-09 kl 12:24 »
Så trevligt!  ;D Mina hönsavkommor gillar att bo nytt och fräscht!  ::) ;) Nu kan du ju passa på att beundra föräldradjuren lite extra när alla kom med på samma bild.  :D

Jo, tack, jag har fröjdat ögonen en lång stund med dina fina föräldradjur!  ;D

Och så är jag ju glad över alla hjälpsamma alternativare som anstänger sig för att jag ska få tag i mina efterlängtade faveroller! EvaE, linslus och Fugelmakaren!  :-*

Tack, tack  :-[

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #328 skrivet: 29 sep-09 kl 20:38 »
Min LillHöna la sitt första ägg idag.......litet och puttigt, men vad stolt man kan bli!
Vi har haft ägguppehåll nästan hela sommaren, förutom några futtiga veckor i juni... men så fick vi mycket smått istället :)

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

mamman

« Svar #329 skrivet: 29 sep-09 kl 23:05 »
Jag är sååå himla glad för att 2 av mina 3 DK hönor börjat värpa  ;D

En eloge till din granne som tog sitt ansvar & fixade en ny!

//
Eva

Jo, det är en bra granne jag har! Fast det bästa med hela historien är att både hon och hennes väninna som åkte med som sällskap har bestämt sig för att börja med gotlandshöns! Väninnan har redan börjat iordningställa sitt gamla hönshus för att hinna få hem höns i höst!  ;D :vågen:

burhönan

« Svar #330 skrivet: 29 sep-09 kl 23:11 »
Är glad att jag hittat detta forum,där man gillar och respekterar höns för vad dom är!
Är glad att jag idag, innan stora gasningsdagen ,fick hämta hem 15 höns som aldrig sett dagens ljus.......
den ena mer misshandlad än den andre.....blir ledsen över att veta att över 6 000 är kvar! :'(
Blir glad över att få hämta hem en ung cochintupp till dom på fredag,sen ska vi bara "back to nature"

vattumannen

« Svar #331 skrivet: 29 sep-09 kl 23:58 »
HEJ !
Undrar om det finns något knep för att få hönor att ligga på ägg, hönsen jag har blir aldrig liggsjuka. Björn

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #332 skrivet: 30 sep-09 kl 09:05 »
HEJ !
Undrar om det finns något knep för att få hönor att ligga på ägg, hönsen jag har blir aldrig liggsjuka. Björn

Hej och välkommen!
Kika i denna tråden: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=69430.0

trallallaa

• Gäst
« Svar #333 skrivet: 01 okt-09 kl 20:59 »
tjohoooo!! Jag lös ett av mina ägg i kläckaren ,dag 7, :-[ ::) .Veeet att jag inte ska göra det föränn vid dag 10, men i alla fall, jag såg blodådror i det brahma ägget  ;D ;D
ojoj vad roligt jag kommer ha på söndag då jag ska lysa alla äggen :P ;D :P

Live

• Gäst
« Svar #334 skrivet: 01 okt-09 kl 21:10 »
tjohoooo!! Jag lös ett av mina ägg i kläckaren ,dag 7, :-[ ::) .Veeet att jag inte ska göra det föränn vid dag 10, men i alla fall, jag såg blodådror i det brahma ägget  ;D ;D
ojoj vad roligt jag kommer ha på söndag då jag ska lysa alla äggen :P ;D :P

Jodå visst kan du lysa äggen innan. Jag lyser dem redan efter 3 dagar och sen följer med stor förväntan. Man ser redan så tidigt om det blir något...
Jag lyser dem sen var 4 dag och ser om det är ngt ägg som ex dött och lätt tar bort det och sen för att jag tycker det är väldigt kul att följa processen :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #335 skrivet: 01 okt-09 kl 21:22 »
Jag lyser mina ägg om det inte är några riktigt speciella och som färdats och skakats långt (har jag lärt mig av både info och erfarenhet att foster som skulle klarat sig kolar lätt vippen i sådana ägg... MIsstänker att jag hade livet av 7st postägg i somras genom att lysa var annan dag... x---X) redan på dag 2...  :P Ibland redan efter 1 dygn (brukar jag göra med mina ägg hemmifrån) och man ser då med.

Dock plockar jag inte bort något förrän vid dag 7 (obefruktade och döda).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #336 skrivet: 01 okt-09 kl 21:25 »
"-Hallå" hälsar dom Golden Ladies från Mon  ;D ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #337 skrivet: 01 okt-09 kl 21:28 »
Dessa söta skäggisar !:D "Överlevaren" (överlevde hökangrepp utan en skråma =)= hälsar tillbaka (dock inte ren faverolle men ärvde den fina laxfärgen ;D Och skäggig är hon med)

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Live

• Gäst
« Svar #338 skrivet: 01 okt-09 kl 21:50 »
Jag lyser mina ägg om det inte är några riktigt speciella och som färdats och skakats långt (har jag lärt mig av både info och erfarenhet att foster som skulle klarat sig kolar lätt vippen i sådana ägg... MIsstänker att jag hade livet av 7st postägg i somras genom att lysa var annan dag... x---X) redan på dag 2...  :P Ibland redan efter 1 dygn (brukar jag göra med mina ägg hemmifrån) och man ser då med.

Dock plockar jag inte bort något förrän vid dag 7 (obefruktade och döda).

Nä det lovar jag att genom att lyfta upp ett ägg och lysa är inga problem .men skaka dem är en annan sak. jag har kläckt massor och lyst ofta och har aldrig problem. Just skickeägg är rena tumlaren för äggen däremot men det har mkt med packning av äggen om det ska gå bra och hur många 2 kilos paket över ett litet med några ägg som kastat fram och tillbaka i postens stora gallervagnar...
Sen handskar vi MYCKET bättre med äggen än vad hönan gör ibörjan. Hon går på och av och de rullas runt och över varandra så att lufta kläckaren vilket är bra 1 ggr/dag och lyfta upp ett ägg är garanterat riskfritt.
« Senast ändrad: 01 okt-09 kl 21:55 av Live »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #339 skrivet: 01 okt-09 kl 22:05 »
Fast jag har ingen kläckare...  xD

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser