Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391636 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #280 skrivet: 20 aug-09 kl 10:56 »
Jag har aldrig tråkigt längre nu när vi har höns:

Vi har en liten spegel som står lutad mot väggen i växthuset. Våra MES:ar älskar att gå runt därinne och leta gotter (vi brukar fika därinne) - och spegla sig!  ;D ;D ;D
Alla 3 brukar trängas framför spegeln, ibland ligger dom framför den och tjattrar. SÅ söta!

Annars tycker småkycklingarna att min tatuering på vaden är smaskens, man hoppar högt varje gång nån tar en "smakbit"  :P

Älskar dom små filurerna!

Igår sparkade husse en fotboll åt hunden på gräset och hela gänget höns sprang för livet åt alla håll, vet inte om dom trodde det var en väldigt rund katt eller nåt, men det såg kul ut!
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #281 skrivet: 20 aug-09 kl 13:04 »
härliga berättelser :D

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #282 skrivet: 20 aug-09 kl 18:30 »
Min lilla hönsdam som lade sitt första ägg den 1/7 i år la sig och ruvade i söndags. Hon ligger kvar vilket jag inte riktigt vågade hoppas på så nu är det bara att hålla tummarna för att hon har tålamod i tre veckor.

Är det inte lite tidigt att låta henne bli mamma? Eller är hon äldre än det låter? Jag uppfattade det som att hon kläcktes i våras någon gång då hon värpe sitt första ägg nyss? Jag har läst att hönsen helst ska vara två innan de får kycklingar, de har inte så mycket till ansvarskänsla medan de är barn själv sas.

Något jag faktiskt upplevde själv i somras.  ;)
ofrivilligt hönslös

äppelpaj

• Småland
« Svar #283 skrivet: 20 aug-09 kl 19:27 »

Något jag faktiskt upplevde själv i somras.  ;)

Haha, rolig läsning!  ;D Det märkte jag med i somras, men det blev bra i slutändan eftersom en annan höna gärna ville ha fler än hon ruvade fram :). Fast jag tänkte inte så mycket att det berodde på åldern i ochförsig, så det var ju bra att veta.

Gamina

« Svar #284 skrivet: 20 aug-09 kl 20:53 »
Det är möjligt att det är större risk när de är unga. Hönan är kläkt i november 2008.
I våras hade jag en höna som la sig och ruvade som kläktes i augusti förra året. Hon tog mycket väl hand om sina 6 st kycklingar. Tyvärr var inte den hönan rasren så hon inkl. kycklingar är sålda.
Min nuvarande höna var redan efter tre dagar mycket mammig med sina ägg så jag hoppas på att hon är mogen att bli mamma :D.
Måste säga att Dezdemonas blogg lockade fram några skratt även om jag hoppas att min lilla dam sköter det lika bra som min förra unga mamma.
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 21:00 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Vitis

• Skåne
« Svar #285 skrivet: 22 aug-09 kl 13:02 »
Våra Isabellor, isbarkycklingarna som vi skaffade i våras, är mer än lovligt hungriga, nyfikna och framåt !! Mer vilda än tama ... men väldigt trevliga ... och fruktansvärt nyfikna som sagt !  ;D

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #286 skrivet: 27 aug-09 kl 11:09 »
Gu vilka sötnäbbar  ;D!!

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #287 skrivet: 27 aug-09 kl 16:23 »
Haha roligaste bilden :D
ofrivilligt hönslös

Träsktrollet

• -
« Svar #288 skrivet: 27 aug-09 kl 19:42 »
Jag är glad för det fel som skedde i våras, när jag köpte avelsägg...
Nu har jag inte en ny ras - Utan sex stycken ;D

Dessutom så har en av mina blandrashönor ruvat fram fyra små sötingar :D

Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #289 skrivet: 27 aug-09 kl 20:17 »
"....we have a party"... Pappa bjöd oss på ost, nybakt bröd, sallad, gurka och annat från frukosten...  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #290 skrivet: 27 aug-09 kl 23:44 »
Söt höna, Träsktrollet, din blandrashöna, vad är det för ras? Hon påminner lite om mina unghöns som är blandning lohmann-blomme.

Palleman, det är nog inte dumt att vara kycklingar på ett hotell....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Vitis

• Skåne
« Svar #291 skrivet: 28 aug-09 kl 12:37 »
Haha roligaste bilden :D

Tack tack !

Jag har den som skrivbordsunderlägg ... trillar nästan av stolen varje gång jag startar datorn!!  ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #292 skrivet: 28 aug-09 kl 12:49 »
Söt höna, Träsktrollet, din blandrashöna, vad är det för ras? Hon påminner lite om mina unghöns som är blandning lohmann-blomme.

Hon... Hmm... Det var en bra fråga... En Riktigt bra fråga.
Ärligt talat så har jag igen aning ;)
Henns mamma var iaf helt beige och med lite mörkare halsfjädrar...
Kul färg har hon iaf :D
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #293 skrivet: 28 aug-09 kl 16:55 »
Jag är dubbelt så glad!!!
Först för att hela 4 av mina 7 kycklingar är hönor!! Whooo  ;D ;D

Sen är jag glad för att jag upptäckte stadshöns idag! Inne i Karlskronas ena stadsdel Björkholmen, bebyggd med små sneda stugor från 1600-1700-talet med små innergårdar, trädgårdar och plank... där jag gick var det plötsligt en bräda i ett plank utbytt mot glas.....nyfiken som man är var jag bara tvungen att kika in och döm om min förvåning när jag tittar rakt in i en hönsgård med en tupp och två fina hönor!!! :o
Så häftigt och mitt inne i stan alldeles intill varvsmuren!

Jag måste åka tillbaka och ta med kameran och knacka på hos husfolket!!!!

/ Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #294 skrivet: 30 aug-09 kl 14:41 »
Sen är jag glad för att jag upptäckte stadshöns idag! Inne i Karlskronas ena stadsdel Björkholmen, bebyggd med små sneda stugor från 1600-1700-talet med små innergårdar, trädgårdar och plank... där jag gick var det plötsligt en bräda i ett plank utbytt mot glas.....nyfiken som man är var jag bara tvungen att kika in och döm om min förvåning när jag tittar rakt in i en hönsgård med en tupp och två fina hönor!!! :o
Så häftigt och mitt inne i stan alldeles intill varvsmuren!

Jag måste åka tillbaka och ta med kameran och knacka på hos husfolket!!!!

/ Johanna

Gör det! Skulle inte förvåna mig om jag känner husfolket, jag har bott på Björkholmen i just en sådan liten stuga. Hade jag inte träffat min käre make så hade jag nog haft höns där...  :D  Fast nu har jag höns här i Skåne i stället!  ;D
Höns, stickning och pelargoner

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #295 skrivet: 31 aug-09 kl 12:50 »
Fick vårat första ägg någonsin igår!
Våran nyinköpta 2-åriga brahma Ophelia la detta åt oss i hönsgården igår  ;D så stort och fint! Nästan samma färg som pucko chokladmjölk fast med prickar på  ;D
(Vi har 6 hönor 20 v. gamla och massa kycklingar som inte lägger ägg än annars...)

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #296 skrivet: 02 sep-09 kl 14:45 »
Tuppen översten fick utökat sitt harem idag med 6 st bruna flickor :D
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #297 skrivet: 02 sep-09 kl 15:54 »
Åh, just det! Jag är glad för att det häromdagen kom förbi en dam som har svarthöns! Och jag ska få ägg, eller kycklingar, av henne till våren!

Och så är jag rätt glad över att ruvhysterin verkar vara över för den här gången. Kanske att man kan få plocka in mer än ett ägg om dagen nu då...
Höns, stickning och pelargoner

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #298 skrivet: 02 sep-09 kl 22:27 »
Jag är glad för att jag tog en dust i hönsahuset och storstädade idag! :) Ut med allt, dammsugade, tvättade, vädrade, målade.....och så det roliga...in med nytt fräscht spån, ny anflygningspinne m.m. Och en god idé fick jag till den dumma vattenautomaten som lutar, rinner över eller välts av mina rara hönor.....tog ett lock till en tom fodertunna och lade under som uppsamlingsbricka! Ska bli spännande och se om det funkar bra!
Imorgon blir det bygge av nya reden och ett nytt utehus!

Go´natt
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #299 skrivet: 02 sep-09 kl 23:24 »
Jag är glad för att jag stängde in mördarhunden i huset idag o släppte ut hönsen .
Dom kastade sej ut o sprätte runt i vild yra *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser