Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391646 gånger)

karsan

• Södermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #260 skrivet: 07 aug-09 kl 02:23 »
Nu har jag lyckan att ha haft höns en hel dag!  Henrietta och hennes två döttrar Laura och Blondie, som snart är tre månader.  Henrietta har lagt av det där med mammning, och lade ett ljusbrunt vansinnigt vackert ägg redan första dagen!

Henrietta ska vara en blandning av hedemora och blomme, svart med brunt kring halsen.  Laura liknar henne och Blondie är brun, rätt ljus - förstås!. Döttrarna kan ha en del aracauna i sig.

Bilder kommer när de blir mer hemmastadda och tamare. De går undan i stället för att komma fram. Jag trodde de skulle vara galna i daggmask men de verkar inte veta riktigt vad det är. Men jag har tid att pyssla med dem nu.

De har i alla fall ätit och druckit och bajsat och sprättit (Henrietta har en högst imponerande sprättkraft!) och plockat sig och kliat sig och noppat gräs och pickat på allt möjligt, synligt och osynligt.

Så hittills är allt frid och fröjd, lyckat och lyckligt!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #261 skrivet: 07 aug-09 kl 11:12 »
Idag fick jag 7 st gul orpington kycklingar från min kläckare. väntar fler.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #262 skrivet: 07 aug-09 kl 14:26 »
Nu har jag lyckan att ha haft höns en hel dag!  Henrietta och hennes två döttrar Laura och Blondie, som snart är tre månader.  Henrietta har lagt av det där med mammning, och lade ett ljusbrunt vansinnigt vackert ägg redan första dagen!

Henrietta ska vara en blandning av hedemora och blomme, svart med brunt kring halsen.  Laura liknar henne och Blondie är brun, rätt ljus - förstås!. Döttrarna kan ha en del aracauna i sig.

Bilder kommer när de blir mer hemmastadda och tamare. De går undan i stället för att komma fram. Jag trodde de skulle vara galna i daggmask men de verkar inte veta riktigt vad det är. Men jag har tid att pyssla med dem nu.

De har i alla fall ätit och druckit och bajsat och sprättit (Henrietta har en högst imponerande sprättkraft!) och plockat sig och kliat sig och noppat gräs och pickat på allt möjligt, synligt och osynligt.

Så hittills är allt frid och fröjd, lyckat och lyckligt!

Grattis till hönorna! Är det biologiska döttrar eller andra ägg som hon ruvat fram? Då kanske de lägger gröna ägg då eftersom det är araucana i dem, kul!

De blir nog tamare när de vant sig vid er, om ni umgås mycket med dem och ger dem godsaker borde de komma fram till er rätt snart tycker jag.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

semlan

• Södermanland
« Svar #263 skrivet: 07 aug-09 kl 16:41 »
Jag är jätteglad för vi har äntligen fått tag i höns!
En jättefin liten flock med Åsbo. Två halvstora kycklingar, tre vuxna hönor och en tupp.
Bilderna är hela tiden för stora så jag delar upp dem i två inlägg.
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

semlan

• Södermanland
« Svar #264 skrivet: 07 aug-09 kl 16:42 »
Och här är två bilder till!
Jag har skrutthus, skräphög och skrotopel. (Loranga, Mazarin och Dartangang)

karsan

• Södermanland
« Svar #265 skrivet: 07 aug-09 kl 19:08 »
" Är det biologiska döttrar eller andra ägg som hon ruvat fram? Då kanske de lägger gröna ägg då eftersom det är araucana i dem, kul!"

Oskar98 - de är nog biologiska döttrar - men det verkar inte vara järnkoll på släktskapen. Skulle kunna vara ägg av en moster eller så, tror jag.  Det finns i alla fall andra i flocken som värper gröna ägg, vi fick några på köpet, och tuppen är far till sådana också. Gröna ägganlaget finns kvar i flocken sedan några aracauna fanns förut - berättade ägaren. Hon visste dock inte hur gammal mammahönan var, därav min slutsats att det inte är järnkoll.  Inte mig emot.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #266 skrivet: 07 aug-09 kl 19:55 »
Det sprutar ägg ur hönsen, så gott jag mår av att gå och plocka dem varje dag  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gernsö

• Skåne
« Svar #267 skrivet: 07 aug-09 kl 21:03 »
Vilka är det som lägger ägg av dina höns? Förresten 6 ägg lever ännu och ska snart kläckas... och dv cochin äggen  lever oxå....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

EvaE

• Gäst
« Svar #268 skrivet: 07 aug-09 kl 21:21 »
Idag är jag jätteglad över att en liten ny hönsflock kommit för att bo hos oss.  :)
Den har jag fått utav en här på alterntiv!  ;D Det e blandishöns.

Dom har funnit sig väl tillrätta, tycker jag. Bild kommer när dom e mera hemmastadda.

//
Eva

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #269 skrivet: 07 aug-09 kl 23:16 »
Vilka är det som lägger ägg av dina höns? Förresten 6 ägg lever ännu och ska snart kläckas... och dv cochin äggen  lever oxå....
Blekfis och min dvärgkochin som du har ägg av på kläckning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #270 skrivet: 10 aug-09 kl 09:12 »
Igår fick jag köpa 11 st Blomme ägg. Såå glad över det:) Nu ska dom i kläckaren om nån dag, ska bli spännande att kläcka fram sina första.
Min surhöna Maja har oxå nedräkning denna vecka, på fredag har hon legat 21 dygn på sina 6 ägg. Vågar inte lysa dom, vi blir glada över vad det blir:) Men det är tre gröna ägg, två bruna som är Majas egna och ett dv.kochin ägg. Mina höns ger mig såå mycket glädje. Vilka underbara djur.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #271 skrivet: 17 aug-09 kl 18:38 »
Jag är glad för att flera av våra höns börjat värpa igen efter kycklinguppehåll och annat.
ofrivilligt hönslös

Anna

• -
« Svar #272 skrivet: 17 aug-09 kl 22:06 »
Var ute med sönerna idag och vi satt och grävde i sandlådan när vi hörde ett riktigt målbrottsgalande från några buskar. Lycka är väl att höra ungtupparna göra sina första tappra försök att gala!?!!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #273 skrivet: 17 aug-09 kl 22:51 »
Lycka är väl att höra ungtupparna göra sina första tappra försök att gala!?!!
Nej det är då man inser att det verkligen är kört, fram tills dess har man kunnat ljuga för sig själv "de har bara lite kraftigt utvecklade kammar, de är bra slagskämpar till hönor jappjapp". Men när det börjar galas, då är det bara att ge upp. ;) Men tja, grattis till målbrottskycklingarna!
ofrivilligt hönslös

Prosit

• Södermanland
« Svar #274 skrivet: 18 aug-09 kl 16:55 »
Ja precis! Lite delad lycka. Nu närmar sig nästa Coq ou vin-kväll. Men visst låter det härligt! Mina har just börjat också!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Gamina

« Svar #275 skrivet: 18 aug-09 kl 20:43 »
Min lilla hönsdam som lade sitt första ägg den 1/7 i år la sig och ruvade i söndags. Hon ligger kvar vilket jag inte riktigt vågade hoppas på så nu är det bara att hålla tummarna för att hon har tålamod i tre veckor.
Jag har funderat ett tag på hur man får höns att börja ruva. Nu vet jag! Man ringer runt och försöker få tag i fler hönor då kan de tänka sig att börja  ;)
Hon är lite lustig med hur hon ligger i redet. Hon går in i redet och lägger sig med huvudet mot väggen och stjärten ut genom fronten. När jag kom idag låg hon med huvudet utåt men vände sig efter en liten stund, jag som trodde de ville ha uppsikt över omgivningen då de ruvade ???
Genbank för Gotlandshöns

EvaE

• Gäst
« Svar #276 skrivet: 19 aug-09 kl 22:42 »
I eftermiddags när jag hade de 2 DK kycklorna & de allra minsta för första gången (1 Appenzeller & 1 Austral orp) ute i gräset så kom vår Golden. Han la sig ner & titta på dom & när dom kom alldeles inpå så lukta han lite på dom. Jag blev så glad över att min träning, att
mina höns inte e ätbara jaktbyten har lyckats :)

//
Eva

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #277 skrivet: 19 aug-09 kl 23:52 »
Hönor är en källa till glädje hela tiden, men ibland blir det lite extra roligt, som häromdagen.

Vi hade suttit ute och ätit frukost (är tvungna, renoverar köket) och paketet med flingor hade tagit slut. Vi hade lagt paketet på marken och där blev det så klart liggande ett tag. Senare på dagen såg jag en av hönorna stå och picka på paketet och tänkte att hon tror kanske det finns något kvar. Men när jag gick närmare såg jag att hon pickade på flingorna, de fotograferade flingorna i skålen på framsidan av paketet. Jag tittade på henne en lång stund och det var helt klart, bara flingorna hon pickade på, inte skålen eller bredvid.

Jag har läst i Karin N:s bok att hönor kan se och tolka bilder, så det är väl möjligt, men jag blev väldigt förvånad! Och road.

Hönepönan fick lite riktigt gott istället för bara en bild på det sedan så klart!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

äppelpaj

• Småland
« Svar #278 skrivet: 20 aug-09 kl 08:49 »
EvaE Jättemysig bild!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #279 skrivet: 20 aug-09 kl 10:28 »
Hönor är en källa till glädje hela tiden, men ibland blir det lite extra roligt, som häromdagen.

Vi hade suttit ute och ätit frukost (är tvungna, renoverar köket) och paketet med flingor hade tagit slut. Vi hade lagt paketet på marken och där blev det så klart liggande ett tag. Senare på dagen såg jag en av hönorna stå och picka på paketet och tänkte att hon tror kanske det finns något kvar. Men när jag gick närmare såg jag att hon pickade på flingorna, de fotograferade flingorna i skålen på framsidan av paketet. Jag tittade på henne en lång stund och det var helt klart, bara flingorna hon pickade på, inte skålen eller bredvid.

Jag har läst i Karin N:s bok att hönor kan se och tolka bilder, så det är väl möjligt, men jag blev väldigt förvånad! Och road.

Hönepönan fick lite riktigt gott istället för bara en bild på det sedan så klart!

Pröva att hålla upp framsidan på Karin N:s bok mot en höna!  ;D
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser