Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391629 gånger)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #180 skrivet: 04 jul-09 kl 20:14 »
Jag är väldigt glad för att i alla fall 3 av våra dvärgkochinkycklingar ser ut att bli släta!  :D
ofrivilligt hönslös

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #181 skrivet: 04 jul-09 kl 20:18 »
Jag är glad för att min lohman fortfarande ruvar. Peppar peppar!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #182 skrivet: 04 jul-09 kl 22:12 »
Och jag är glad för om man lyfter på en höna som legat och ruvat där ute så bara myllrar det kycklingar under henne nu!  ;D

9 är ute, 2 till på väg... Kan bli 17!  ;D Lägger in bild imorgon!

För övrigt 7:e kullen!  ;D Nästa vecka ska en till höna få och ytterligare en ligger!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #183 skrivet: 05 jul-09 kl 12:16 »
Här kommer kycklingar!

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kornelia

« Svar #184 skrivet: 05 jul-09 kl 15:33 »
Åååh, jag vill också ha! Sötnosar!
"Om du går så långt som du kan se, så kommer du därifrån se tillräckligt för att gå ännu längre."

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #185 skrivet: 06 jul-09 kl 16:34 »
Mina fina grönsaksland har blivit hönsSPA!  :P

Kolla in dom stackars vaxbönorna, helt kala och uppätna...suck...

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #186 skrivet: 06 jul-09 kl 16:36 »
...eller så kan man skrämma livet ur matte genom att ligga med benet rakt ut i en onaturlig vinkel!  ;D Till och men Helga tycker det ser konstigt ut...

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #187 skrivet: 06 jul-09 kl 17:19 »
Hur många gånger har man inte trott ,
att det ligger en döing på backen.
Hedemorahöns

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #188 skrivet: 06 jul-09 kl 17:33 »
...eller så kan man skrämma livet ur matte genom att ligga med benet rakt ut i en onaturlig vinkel!  ;D Till och men Helga tycker det ser konstigt ut...

;D ;D ;D
Höns, stickning och pelargoner

Mysgrisen

« Svar #189 skrivet: 06 jul-09 kl 19:40 »
Gud så söta kycklingar!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #190 skrivet: 08 jul-09 kl 07:42 »
I går gjorde tuppen något som fick oss att dra på smilbanden... Han stod under vår röda vinbärsbuske, och hoppade upp till de nedersta bären, som satt en bra bit ovan huvudhöjd, plockade av dem i hoppet, släppte dem, och kluckade så hönorna sprang fram och tog dem. Detta gjorde han en lång stund.

Sicken fjäskis.  ::)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Taggis

• vänner
« Svar #191 skrivet: 08 jul-09 kl 12:57 »
I går gjorde tuppen något som fick oss att dra på smilbanden... Han stod under vår röda vinbärsbuske, och hoppade upp till de nedersta bären, som satt en bra bit ovan huvudhöjd, plockade av dem i hoppet, släppte dem, och kluckade så hönorna sprang fram och tog dem. Detta gjorde han en lång stund.

Sicken fjäskis.  ::)

Mina tuppar hoppar en bra bit upp i luften & tar rosblad (själva blomman)som dom sen serverar hönsen ,de e tydligen mkt smaskigt  ::).
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #192 skrivet: 11 jul-09 kl 17:36 »
I dag räddade jag en höna! Eller egentligen var det jag, tuppen och pappa.

En höna råkade fastna mellan vedhögen och nätet som håller vedhögen på plats. Tuppen slog larm med sitt kackel. Pappa gick och tittade, och hämtade mig. Sedan höll pappa ut nätet medan jag klättrade upp på vedhögen och fiskade upp hönan med ena handen.

Hönan spatserade oskadd iväg. Det första som hände var att tuppen sprang fram och parade sig med henne för att lära henne veta hut.

Kornelia

« Svar #193 skrivet: 11 jul-09 kl 20:24 »
I dag räddade jag en höna! Eller egentligen var det jag, tuppen och pappa.

En höna råkade fastna mellan vedhögen och nätet som håller vedhögen på plats. Tuppen slog larm med sitt kackel. Pappa gick och tittade, och hämtade mig. Sedan höll pappa ut nätet medan jag klättrade upp på vedhögen och fiskade upp hönan med ena handen.

Hönan spatserade oskadd iväg. Det första som hände var att tuppen sprang fram och parade sig med henne för att lära henne veta hut.

Duktig tupp! Och du också såklart!
"Om du går så långt som du kan se, så kommer du därifrån se tillräckligt för att gå ännu längre."

Kornelia

« Svar #194 skrivet: 11 jul-09 kl 20:26 »
Hilma har äntligen fattat galoppen och har nu ruvat i tre dagar! Hoppas, hoppas!
Det blir första kycklingarna för mig i så fall.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #195 skrivet: 11 jul-09 kl 21:15 »

Duktig tupp! Och du också såklart!

Tack!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #196 skrivet: 11 jul-09 kl 23:49 »
Varför gör tupparna alltid så? Det är likadant här, om en höna irrat iväg enligt tuppen för långt bort eller så, gått och stängt in sig i vedboden eller något sådant. De bestraffas alltid med en rejäl påsättning... Är det något slags maktmedel bland höns?

Mina kycklingar lever allihop och mår bra, det är jag glad över! Vi har 32 hönor/tuppar/kycklingar nu, det är mer än dubbelt så många som vi hade i våras!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Krågedal

• Östergötland
« Svar #197 skrivet: 12 jul-09 kl 08:15 »
Hej! Har nu två höner som ruvar på 8 ägg var...de ska kläckas kring den 22juli ...lyste äggen och det verkar vara liv i 11 av 16 ägg!! ;D :D dessa höner har redan ruvat en varsin gång tidigare iår....så nästa helg får de flytta till "hagen" med sina ägg och tuppen Ulrik får nog också följa med ( han tar så väl hand om höner och kycklingar :-*, han kanske var barnmorska i sitt förra liv.. :-[ ;D Hagen består av ett litet hus på 1#1meter och står på backen, med en lucka som går att stänga och en stor hage som är ca 2#2 meter med tak...så är det bara att flytta på hagen och huset allt eftersom grönare gräs...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #198 skrivet: 12 jul-09 kl 09:45 »
Min åttonde höna som fått ruva håller på att få kycklingar där ute nu!  ;D

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #199 skrivet: 12 jul-09 kl 17:00 »
En Brahmahöna saknades och jag befarade att räven eller något tagit henne. Min favvohöna dessutom :'(. Letade efter fjädrar eller annat spår men hittade inget. Maken kom och letade han också och så sa han med sorgsen stämma "här ligger hon..." Jag gick dit och var beredd på att se den döda hönan men.... Hon låg på 13 ägg i en nässelhög ;D :-*!!! Jag tyckte att de värpt lite dåligt... :P
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser