Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391649 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #160 skrivet: 24 jun-09 kl 20:02 »
Häftigt med könsvisande kycklingar. Är det de ljusa eller mörka faverollerna som är tuppar?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #161 skrivet: 24 jun-09 kl 20:05 »
Häftigt med könsvisande kycklingar. Är det de ljusa eller mörka faverollerna som är tuppar?

Man ser det när fjädrarna kommer; då det endast är tupparna som  får svarta fjädrar på vingspetsarna. Hönorna är beiga. Så någon dag får man allt vänta.... ;)
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #162 skrivet: 24 jun-09 kl 20:16 »
Man ser det när fjädrarna kommer; då det endast är tupparna som  får svarta fjädrar på vingspetsarna. Hönorna är beiga. Så någon dag får man allt vänta.... ;)

Så färgskillnaden man ser nu spelar ingen roll? :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

gernsö

• Skåne
« Svar #163 skrivet: 24 jun-09 kl 20:30 »
Usch nu rodnar jag..........
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #164 skrivet: 24 jun-09 kl 21:39 »
Så färgskillnaden man ser nu spelar ingen roll? :)

Nix - inte vad jag vet i alla fall :-[!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #165 skrivet: 24 jun-09 kl 21:40 »
Usch nu rodnar jag..........

:) Äsch! Sträck på dig och gal en truddelutt :P!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #166 skrivet: 26 jun-09 kl 10:01 »
Jag är så glad!!! Min ruvhöna australorpen Svarta Sara har fått fyra friska välskapade kycklingar och den här gången är hon SNÄLL mot dem. Det är för gulligt att se dem picka startfoderbitar ur näbben på henne, hon blev en bra mamma till slut!

Foton kommer också så fort batteriet till kameran är laddat!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mysgrisen

« Svar #167 skrivet: 26 jun-09 kl 20:35 »
Gud så sött Brankårsskogen!

EvaE

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 27 jun-09 kl 01:46 »
Idag var vi & hämtade vår Austral Orpingtongrupp, 3 hönor & 1 gigantisk, stilig & ståtlig tupp. Han heter Morten.
Vi är så glada över dessa & att vi äntligen fått hem dem. Imorgon är det bara jag & min man hemma & jag har
bestämt att då ska jag ha en "ägna hela dagen åt hönsen" dag! Det ska bli mkt trevligt! :)

//
Eva

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #169 skrivet: 29 jun-09 kl 00:46 »
Jag är så glad för att vår stackars kycklingrövade Etty envist klämde sig ner i redet med Greta när hon hörde att hennes ägg började kläckas här i helgen. Nu delar de duktigt bo med varandra. För att göra det hela ännu bättre kläcktes hela 5 av 5 ägg under dem. :D Det är ett smärre under med tanke på hur de där två pausat och burit sig åt under ruvningen och hur ägg har bytts hit och dit mellan hönor. Vi som retade tuppen i våras när 2 av 18 ägg var befruktade och 0 kläcktes. Kanske var det därför han nu tog i så han nästan sprack. Det vore fint om alla var släta (hönor) nu bara...
ofrivilligt hönslös

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #170 skrivet: 29 jun-09 kl 13:39 »
Helt otroligt. 10 kycklingar av 11 stycken är ............HÖNOR  ;D
Måste vara rekord för min del. Tuppen är dessutom en riktig snygging bara för att göra det hela ännu bättre.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #171 skrivet: 29 jun-09 kl 14:11 »
Helt otroligt. 10 kycklingar av 11 stycken är ............HÖNOR  ;D
Måste vara rekord för min del. Tuppen är dessutom en riktig snygging bara för att göra det hela ännu bättre.
Det är bara att gratulera! Vilken lyckoträff :D
ofrivilligt hönslös

kluck

« Svar #172 skrivet: 29 jun-09 kl 15:49 »
Jag är SÅÅÅ glad för att vi ska få hem små kycklingar (elr ägg) av raserna dv wyandotte o dv kockin nån gång i veckan ;D.
Och så klart för att de e sommar o hönorna o de 2 dv kockin kycklingarna som kom i mars kan springa runt fritt i trädgården o njuta av alla goda växter o insekter :D
o för att vårstädningen i hönshuset e klar ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #173 skrivet: 01 jul-09 kl 11:44 »
Vår tupp fyller ett år idag!

Och jag hade planerat att göra en tårta med alla hans favoritsaker... Kall gröt, kalla makaroner, tomat och ost... Men jag glömde.  :'(

Dessutom - i dag tyckte jag att han fick till sitt första tonrena galande!

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #174 skrivet: 03 jul-09 kl 13:17 »
Är så glad över våra 8 unghöns och en tupp, både blandisarna och dom nya stridisarna som kom i onsdags.
Än sålänge går grupperna för sig - men jag hoppas dom ska trivas ihop med nya tuppen fastän han är en liten fjant (tycker hönsen, haha)

dom får gärna börja lägga ägg snart dock (dom är 13 veckor...)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #175 skrivet: 03 jul-09 kl 14:31 »
Glad för tre hönor o tupp kinda-höns från Krågedal igår  :) Fina o goa är dom  :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #176 skrivet: 03 jul-09 kl 14:51 »
Vad roligt! Bilder?!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #177 skrivet: 03 jul-09 kl 19:34 »
Glad för tre hönor o tupp kinda-höns från Krågedal igår  :) Fina o goa är dom  :-*

Kul! Har du inte kvar gotlänningarna?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #178 skrivet: 03 jul-09 kl 22:13 »
Både och... har inte några kvar hemma..men morsan har kycklingar hemma hos sig.. Bilder kommer, har inte släppt ut dom än..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #179 skrivet: 04 jul-09 kl 15:54 »
Jag har 36 höns/tuppar/kycklingar nu!!! För bara några månader sedan hade vi bara femton...

Det blev fem kycklingkullar till sist, så det är många olika åldrar, som en hel skola med alla åldersklasser...

De sista kom i går, blommehönan Klaras första kull, hon fick fyra gullungar, tre gula och en brun, troligen är den bruna en äkta blomma och de gula är blandningar mellan diverse hönor och leghornspappa, han är pappa till de flesta vi fått i år, så vi får många vita med svarta prickar.

Och Klara är snäll!!! Inte som australorpen Sara som inte fattade något första gången utan hackade efter sina små. Nu andra gången är hon snäll mot sina fyra (också tre gula och en brun, de är en vecka nu).

Hönshuset fullt med kycklingar, måste fota och visa!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser