Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391656 gånger)

Lina W

• Ångermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #80 skrivet: 08 maj-09 kl 13:04 »
Fyra tjocka lohmankorsningar kläcka under en lycklig dvärg kochin, undra hur lång tid det tar innan de är större än morsan  ;D
Nästa helg kläcks det en hel hög med kycklingar hihi  :)
Att det skulle vara så här kul med höns och kycklingar hade aldrig trott innan jag blev pålurad några kycklingar för några år sen   :-[
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #81 skrivet: 08 maj-09 kl 13:23 »
........

Åhh... det är verkligen oroligt, det här!  :-\

........

Ta det lugnt gumman, husse har fixat med värmelampa till de okläckta äggen, pönan tar väl hand om de som redan tittat ut.

Höns, stickning och pelargoner

Vitis

• Skåne
« Svar #82 skrivet: 08 maj-09 kl 13:25 »
Oups, fel inloggning på föregående inlägg ... ursäkta.  :-[

/Vitis

Torry

« Svar #83 skrivet: 08 maj-09 kl 20:22 »
Oh vilka sötisar. Yrian behöver nog inte oroa sig, hönan ser tillså att kycklingarna hittar mat dessutom klarar dom sig på gulesäcken 2-3 dagar. Dom äter när dom blir hungriga. Ge dom tex lite finhackad burkmajs, leverpastej,spagetti, ost, gurka, havregryn, undulatfrön, vetekross(som man använder till bakning). Hönan äter nog upp det mesta men det behöver hon efter tre veckors svältkur. Det här ska nog gå bra ska ni se... :D
//Torry

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #84 skrivet: 08 maj-09 kl 20:43 »
Hihi, du är rolig du, Torry;D  Vi hade ett himla sjå med att avvänja våra hönor från dylikt delikatessintag när vi hade hämtat dem från dig!  ;)

Men undulatfrön har vi ställt dit, och i morgon blir det nog lite annat smått och gott också.

Fyra små pipisar är det för tillfället, och eftersom Edith envisas med att följa efter dem och värma dem, och därmed överge de kvarvarande sju äggen, så fann vi för gott att införskaffa en värmelampa. Där inunder ligger nu äggen, och håller en temperatur på 35-36 grader. Får se hur det går, om det kommer några fler på det här viset. Hoppas!  :-*

fräsen

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 08 maj-09 kl 22:41 »
Kycklingar!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #86 skrivet: 09 maj-09 kl 11:24 »
Tre friska fina kycklingar!  :D

En ihjältrampad, men det talar jag inte högt om i den här tråden...  

Innan maj månad är slut ska vi ha ytterligare en kull kycklingar samt två kullar mignon-ankor. Mycket att se fram emot!  ;D

Appeltorp 12

« Svar #87 skrivet: 13 maj-09 kl 09:49 »
Grattis Hannas, vi får komma ut och hälsa på någon dag och titta på de små liven.

Här kom en kull småttingar för någon dag sedan, alla klarade sig inte, men nu har vi åtta små dunbollar som piper o springer omkring och en duktig hönsmamma som visar vad som är mat.
Igår bosatte de sig under salvian, där de åt upp ett litet bo med små gula myror, ingen leverpastej här inte, naturen sköter sånt alldeles utmärkt själv.  ;D
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #88 skrivet: 13 maj-09 kl 10:50 »
Jag är överlycklig just nu!! ;D......min dröm sedan länge har blivit verklighet!

Jag har 26 små kycklingar av olika raser som springer runt härinne i en jättestor bur. De kommer när jag pratar och är jätteduktiga att både dricka och äta!
Favoriten är nog kokt ägg blandat med broccoli....och små maskar som jag grävt upp åt de.

Min hund verkar adoptera de mer o mer för var dag också.....han är alltid med när de får mat....och ligger ofta och sover bredvid de :).....det första han gör på morgonen...(innan han vill ut!!)....är att springa in till buren och titta till de små liven ;D

UNDERBART :)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #89 skrivet: 13 maj-09 kl 10:53 »
Lägger in en bild från i morse också ;)
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #90 skrivet: 13 maj-09 kl 10:58 »
Åh, tuss, vad sött! Och så vovven som står och tittar ner på dem, vad gulligt!

Mångas hönsglädje verkar handla om små pycklisar nu, är ju den tiden.

Jag är jättejätteglad över mina tio små sötisar som kläcktes i söndags och måndags, en blandad kompott av lohmann-leghorn, lohmann-blomme, blomme-leghorn, australorp-leghorn och så några som vi tror blev blomme-blomme och leghorn-leghorn, säker kan man ju aldrig vara när de går tillsammans. Men kycklingarna är så söta så man nästan går åt.

Ingen vovve här som är med och tittar till pycklisarna, men leghornstuppen vill gärna komma in och hälsa på, hönorna är mindre intresserade, men han ska alltid in och titta. Han tittar och låter så snällt på dem, förstår han att han är pappa tro?

Och i skafferiet ligger tjugo ägg som jag just hämtade på posten och vilar sig inför äggkläckning! Isbar, maran och welsumer! Ska bli såååå spännande!!!!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Levnadsglad

• Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #91 skrivet: 13 maj-09 kl 11:03 »
Va kul med den omtänksamme tuppen!! :)

Spännande med nästa kläckning också....lycka till!! ;)

Taggis

• vänner
« Svar #92 skrivet: 13 maj-09 kl 13:18 »
förra året när min ena höna kom fram med sina små kom alla 3 tupparna & skulle hjälpa till att mata dom , dom hade nog en fjäder med på dessa små allihopa  ;) .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #93 skrivet: 26 maj-09 kl 21:54 »
Jag är glad för att idag har jag storstädat hönshuset! Tömt ut allt, dammsugit bort allt smått, skurat och målat och till sist inrett med nytt spån och gjort en del mindre ändringar! 6 timmar tog det! Och riktigt varmt var det med. Hönsen stod i gården och klagade på att de var utestängda, men nog såg de lite imponerade ut när de till slut fick kliva in i sitt rena hus!

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Therese K

• Skåne
« Svar #94 skrivet: 27 maj-09 kl 16:52 »
idag fick hönan  Bönan en kyckling ;D Såååå sööööt.. :-*bild kommer senare när den vågar sig fram....
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Prosit

• Södermanland
« Svar #95 skrivet: 28 maj-09 kl 11:52 »
Mina kycklingar har lärt sig gå in och ut i hönshuset tillsammans med mamman! Så mycket lugnare och veta att ingen råkar bli kvar ute i kylan! :D
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #96 skrivet: 28 maj-09 kl 13:08 »
 :) Och jag gläds åt att de fem Brahmakycklingar som jag fått senaste veckan lever och frodas samt varit ute på promenad!

Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Therese K

• Skåne
« Svar #97 skrivet: 28 maj-09 kl 14:56 »
Så sött :-* Det är föresten yngve som jag köpte av dig (brandkårsskogen)  som är far till mina små...
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #98 skrivet: 28 maj-09 kl 16:09 »
 :) Hälsa Yngve och gratulera :-*!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Therese K

• Skåne
« Svar #99 skrivet: 28 maj-09 kl 16:12 »
:) Hälsa Yngve och gratulera :-*!

;D ;D ja! Det ska jag göra.. tackar....!

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser