Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391701 gånger)

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #60 skrivet: 28 apr-09 kl 08:44 »
Jag är så GLAD att gamla Magda (Åsbo) tog sig an ett gäng kycklingar som inte är hennes! :D
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

hönsmor

• Skåne
    • Välkommen till Hönsen i St.Harrie
« Svar #61 skrivet: 28 apr-09 kl 09:11 »
Jag lyckades rädda 2 ofödda kycklingar igår! :D
Hönan hade lämnat 4 st.ägg, som var alldeles kalla-trodde att dom var tomma/döda så jag tog de 4 äggen och släppte i korgen med gammalt strö som jag skulle slänga, de sprack lite...
Då pep det, till min fasa! :'(
I 2 st. av äggen var där kycklingar som nätt och jämt levde - tog bort lite skal, och dom var både kalla och rätt så torra.
Tog in dom och mot bättre vetande tog jag av skalet från dom, eftersom dom knappt orkade röra sig och var kalla.  Dom blödde så jag trodde att det var kört.:-[
Stoppade dom i kläckaren som är igång med ägg som kläcks imorgon- för att de skulle få värme.
Efter några timmar var dom pigga och nästan torra, idag har dom flyttat in i kaninburen med värmelampa, och verkar klara sig! ;D
Tur att jag försökte!
Har en underbar make, 3 tonårssöner, Huskatt, Storpudel, Hedemorahöns, Skånska blommehöns, Dv.kochin och 3 st. myskankor. Bor utanför Kävlinge - Skåne http://www.honsenistharrie.n.nu

Kornelia

« Svar #62 skrivet: 28 apr-09 kl 11:07 »
hönsmor: Vilken glädjande solskenshistoria!
"Om du går så långt som du kan se, så kommer du därifrån se tillräckligt för att gå ännu längre."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #63 skrivet: 28 apr-09 kl 17:09 »
Underbart, hönsmor:D

Själv börjar jag bli lite nervös inför att hamna i samma situation... Väntar mina första kycklingar nästa vecka. Bör man ladda upp med en värmelampa, för säkerhets skull?
Höns, stickning och pelargoner

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #64 skrivet: 29 apr-09 kl 09:59 »
Vilken tur att du kom i tid!!!!!!  :D
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Therese K

• Skåne
« Svar #65 skrivet: 02 maj-09 kl 12:18 »
Idag har det kläcks kycklingar.. eller igår.. men dom visade sig idag :D :-*
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #66 skrivet: 02 maj-09 kl 21:03 »
Vi har en "flaskkyckling", som bor i en hamsterbur, i döttrarnas rum.
La ett gäng ägg, som blivit övergivna, i kläckaren och glömde bort dom i över en vecka  :-[ Tog ett tag innan jag begrep vad det var som lät under skrivbordet i onsdags kväll  ;D Men hunden är glad åt sin nya vän.

If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

fräsen

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 02 maj-09 kl 21:43 »
Kycklingar! På dag 23 så syntes äntligen små gula ulltussar under mammahöna! Men hon ligger kvar än så jag vet inte hur många det blivit, väntar spännt... såg iaf 6st kika fram under hönan!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #68 skrivet: 02 maj-09 kl 21:56 »
En ny laddning ägg hamnade under en ruvsugen höna idag.  :o  Den här gången en spännande blandning från hönor som är svarta/blåskimrande. Ska bli intressant, minst sagt!
På torsdag ca är det dags för första kullen att kläckas. Hjälp!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #69 skrivet: 03 maj-09 kl 11:01 »
yeas, äääääntligen!

Som jag har väntat på att årets ruvsäsong skulle starta och nu blev det, ingen panik alla på en gång. Innom loppet av två dagar ligger tre hönor och minst en till verkar lite fundersam på om hon inte ska starta  ;D ;D ;D

Duktiga pullor, nu är våren här!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Mysgrisen

« Svar #70 skrivet: 04 maj-09 kl 08:33 »
Jag är glad, för vår nya höna, Agda verkar vara en skön typ.

Fick henne av en kompis, eftersom Agda är så stor så hon inte kunde komma ut ur hönshuset (kom inte ut från hålet).

Igår fick våra raringar vara ute, de har varit inne ett par dagar så att Agda skulle bekanta sig med hönshuset.

När de skulle in så var Agda skeptisk. Hon ville inte hoppa upp och gå in genom hålet, trots att hon gott och väl skulle få plats. Så jag fick lyfta upp henne till hålet så att hon kunde gå in. Hon knorrade lite men det gick bra.

Tuppen Sami verkar vara nöjd över sitt senaste inslag i hans lilla flock. Han dansar så fint för henne.

Agda har spanat in redena, men har inte värpt nåt ägg än. Min kompis visste inte om hon ens lägger ägg, vi får se.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #71 skrivet: 04 maj-09 kl 09:03 »
Yiiippiiiiiii
När kycklingarna skriker 6 på morgonen, för att de vill ha mat.
Vad gör man inte för de små liven, trots att man har sovmorgon.
Hedemorahöns

Vitis

• Skåne
« Svar #72 skrivet: 06 maj-09 kl 20:44 »
Yrian kom just in, skrikandes och hoppandes jämfota.

"Det piper under hönan !!!! Deeeet piiiiper under höööönan !!!!"

Kom hem från storstan för två timmar sen och fick se ruvburen blåst över ända av stormbyarna ... hönan på avvägar ... äggen halvkläckta ... verkar dock som det gick bra när hönan fångades och stoppades tillbaks på sin plats.

Torry !! Du håller på att bli kycklingmormor !!!  ;D

Torry

« Svar #73 skrivet: 06 maj-09 kl 22:45 »
Yrian kom just in, skrikandes och hoppandes jämfota.

"Det piper under hönan !!!! Deeeet piiiiper under höööönan !!!!"

Kom hem från storstan för två timmar sen och fick se ruvburen blåst över ända av stormbyarna ... hönan på avvägar ... äggen halvkläckta ... verkar dock som det gick bra när hönan fångades och stoppades tillbaks på sin plats.

Torry !! Du håller på att bli kycklingmormor !!!  ;D
Vad spännande hoppas allt går bra nu så det ligger några små söta dunbollar under Edit i morgon. Kan tala om att hennes lillasyster 7mån fick en liten sötnos igår som för övrigt är Madickens, Ellas och Edits och mamman Lillans syster   :o  för det blir ju säkert en liten höna  ::)
Grattis önskar vi alla på Änglaberga
//Torry
« Senast ändrad: 06 maj-09 kl 22:48 av Torry »

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #74 skrivet: 07 maj-09 kl 10:56 »
Nu ligger det två små dunbollar under Edith.  ;D
Vi var lite oroliga att något gått snett eftersom äggen låg kalla i går (vi vet inte hur länge). Så vi lyfte nyss på hönan och kollade, och två små nyfikingar tultade omkring!

Hur gör man nu då, är det bara att vänta? Hur länge är det nu små kycklingar klarar sig på gulesäcken? Bör vi flytta in ruvburen, den står utomhus och det är ju lite kallt och ruggigt idag... Om kycklingarna hamnar utanför hönan, eller bara ligger lite halvt täckta (de syns) kan de frysa ihjäl då?

Prosit

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 07 maj-09 kl 20:25 »
fyra små dunbollar tittade fram under Geisha idag!

Kul men oroligt! :o
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #76 skrivet: 07 maj-09 kl 23:03 »
Grattis! Varför var det oroligt? *nyfiken*
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Taggis

• vänner
« Svar #77 skrivet: 07 maj-09 kl 23:26 »
Hur gör man nu då, är det bara att vänta? Hur länge är det nu små kycklingar klarar sig på gulesäcken? Bör vi flytta in ruvburen, den står utomhus och det är ju lite kallt och ruggigt idag... Om kycklingarna hamnar utanför hönan, eller bara ligger lite halvt täckta (de syns) kan de frysa ihjäl då?

Jag brukar börja ge mina kycklingar mat när dom är 2 dagar.
Jag hade själv för några år sen (tidigt på våren) en höna som fick dina små i ett kaninhus i en stor kaninute bur som står på gräset.
Men jag tog in dom efter ca 2 dagar dels för att hönan tyckte det var skönt att ligga ute & inte brydde sej om att det var blött & kallt i gräset ,att dom små låg under hjälpte inte för dom fick ju bara värme ovanifrån under sej var dom kalla & blötta .
Sen fungerade det inte för dom små gick igenom nätet & in i fårhagen då buren står precis brevid hagen ,med ett gäng nyfikna lammisar var risken stor att kycklingarna blev trampade.
Så mor & barn fick flytta in i ett x-tra hönshus där det var varmt & torrt .
Små kycklingar kyls ner fort så du bör nog flytta på dom om du kan .....det hade jag gjort ivf.
Lycka tilll med dom små  :)
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Är allting förstört nu? :'(
« Svar #78 skrivet: 08 maj-09 kl 06:42 »
Nu piper det ur ett ägg under Chii! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #79 skrivet: 08 maj-09 kl 08:56 »
Vi flyttade in dem igår, som nybliven kycklingmamma är man ju en smula orolig!  :-[
De står nu i gästrummet, hela buren.

Nu är det tre kycklingar och en fjärde på väg! Men hur ska man göra, de små måste ju äta? De har mat och vatten bredvid sig, men kommer hönan att visa dem det?

Åhh... det är verkligen oroligt, det här!  :-\

Och nu måste jag iväg till stora staden på ett möte och kommer inte hem förrän i eftermiddag...  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser