Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391652 gånger)

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #40 skrivet: 15 apr-09 kl 12:40 »
Min dv. kochin-hön har lagt sej att ruva ;D Hoppas på några grönvärpare också!!! Jag har lagt dit lite andra ägg också.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #41 skrivet: 15 apr-09 kl 12:52 »
När solen visar sig är det fullt soldyrkande, helst utanför dörren så man nästan trampar på dom  8)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #42 skrivet: 15 apr-09 kl 19:54 »
hej,

igår smällt snön undan tillräckligt för mig att bygga hönsens utegård...  De som var mest glada var mina 4 lohman hönor som ej har sett solen förr... de härmade förtjust de övriga i flocken och sprättade efter mat och badade i sanden... Jag fick putta de in i huset ikväll eftersom de ville sova ute!!! De är så kul när ens djur mår bra och trivs med livet!!! Aldrig mer köpesägg!!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

finkmormor

« Svar #43 skrivet: 15 apr-09 kl 20:36 »
Jag är så glad att mina kycklingar har kläckts bra utdelning 30 av 37 ägg tyckte jag var kanonbra

Melica

« Svar #44 skrivet: 17 apr-09 kl 23:21 »
Jag har just lystmina ägg. Av mina 32 ägg vardet liv i 26, och dessutom var 5 st till tveksamma!
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

fräsen

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 apr-09 kl 18:52 »
Idag har en till kull kläckts! Men än har inte mammahöna rest sig så jag vet inte hur många det blev..
Hon ligger på 8 hedemoraägg så jag hoppas på bingo!

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #46 skrivet: 18 apr-09 kl 21:00 »
Jag är glad för att en höna har lagt sig på ca tio ägg, och verkar vilja ligga kvar! Det blir första småttingarna här på gården om allt går vägen!

Sen är jag även glad för att högstadiebarn hellre vill äta på McDonalds när de är på utflykt än medhavd pastasallad = tolv stora, proppfulla aluminiumformar till mina hönor!  ;D  Det var banne mig värt att släpa dem över halva Kristianstad! Ja, vad gör man inte för att få nöjda hönor!
Höns, stickning och pelargoner

Torry

« Svar #47 skrivet: 18 apr-09 kl 21:06 »
Vilken av hönorna är det som ligger? Jag gissar på Pyckan. Jag är också glad för att mina två unghöns ligger på ägg sen i tisdag och onsdags. Bara det inte smittar till dom äldre som normalt är helt ruvtokiga  :P
//Torry

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #48 skrivet: 18 apr-09 kl 21:22 »
Nix, inte Pyckan, hon är nog lite för ärthjärnig tror jag...  :P
Ärligt talat vet vi inte vem det är, vi kan inte se skillnad på de tre bruna...  :-[  Jo, när de står tillsammans, men det gör de ju så sällan just nu!

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #49 skrivet: 18 apr-09 kl 22:34 »
Jag är jätteglad för att vi precis lagt in alla äggen i kläckaren!! Äntligen har det börjat!! ;D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #50 skrivet: 20 apr-09 kl 21:45 »
Torry - det är Edith som ligger på ägg. Och idag har Pyckan gjort henne sällskap hela dagen, i redet intill. Var visst inte så virrig ändå.  :)
Fast nu har Madicken och Ella slutat värpa, det är ju en liten miss i beräkningen... vi har inga frukostägg!  :o

Kornelia

« Svar #51 skrivet: 21 apr-09 kl 12:21 »
Jag är superglad för att jag ska åka och hämta en ny tupp idag!
Det är så spännande!
"Om du går så långt som du kan se, så kommer du därifrån se tillräckligt för att gå ännu längre."

Torry

« Svar #52 skrivet: 21 apr-09 kl 16:27 »
Torry - det är Edith som ligger på ägg. Och idag har Pyckan gjort henne sällskap hela dagen, i redet intill. Var visst inte så virrig ändå.  :)
Fast nu har Madicken och Ella slutat värpa, det är ju en liten miss i beräkningen... vi har inga frukostägg!  :o
Hoppas dom ligger kvar nu då. Har ni kollat så inte Madicken och Ella lägger sina ägg hos dom andra då. Så gör mina, jag får plocka ägg som dom andra lagt hos "ruvorna" varenda dag. Inga andra reden går ju att värpa i  ::) Eller så är det gökar vi har  :P
//Torry

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #53 skrivet: 21 apr-09 kl 16:32 »
Har hunnit schasa bort hönsen från granntomten innan de hunnit åsamka någon skada, två dagar i rad nu.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vitis

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 21 apr-09 kl 16:54 »
Hoppas dom ligger kvar nu då. Har ni kollat så inte Madicken och Ella lägger sina ägg hos dom andra då. Så gör mina, jag får plocka ägg som dom andra lagt hos "ruvorna" varenda dag. Inga andra reden går ju att värpa i  ::) Eller så är det gökar vi har  :P
//Torry

Jag ska bygga fler reden omgående så att vi kan flytta ruvhönorna till varsin egen vrå. Pyckan har bara två ägg under sig så vi tänkte, när vi är säkra på att hon tänker ligga kvar, byta ut dessa mot en hel drös mignonankägg. Vi har massor av såna men ankorna är tyvärr helt oseriösa vad gäller ruvning, mycket roligare att vara ute och klafsa i geggamojja. :P

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #55 skrivet: 24 apr-09 kl 09:34 »
Jag är glad för att mina 3 små kycklingar verkar pigga och växer! Och så är jag glad att jag igår lyckades skrubba hönsben på egen hand, utan hjälp!  ;D ;D

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #56 skrivet: 24 apr-09 kl 10:05 »
 :o ;D Min ena brahmahöna har lagt sig för att ruva  :-*! Och det en av de som jag köpte in som nya förra året så nu vet jag att ruvlusten finns hos dem också. Hurra!!!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #57 skrivet: 26 apr-09 kl 14:00 »
Jag är glad för att hönsen idag har fått större boende!   De har nu 13 kvm istället för 7, tre fönster och finfina sittpinnar och reden. De verkar stortrivas!

Bilder finns på http://rillablogg.blogspot.com

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #58 skrivet: 26 apr-09 kl 14:55 »
Det ser jättefint ut Cecilia! Behåll gärna färgsättningen även efter målning, det var snyggt!

Och värphönorna ser redan ut att må bättre, de ser lite gladare ut tycker jag!

Mina hönor är glada  :) :) :) för matte har rensat i sin stora rabatt, massa mask och annat gott kommer fram.

Matte är ARG  >:( vill inte ha hönor i rabatten, det är inte någon blommerabatt utan en blomrabatt. Stor skillnad... (fast det är mest en av lohmanhönorna och leghornen som är värst)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kornelia

« Svar #59 skrivet: 27 apr-09 kl 23:10 »
Nya tuppen (Beethoven kallad) accepteras mer och mer av mina stramisar till hönapönor. Han har t.o.m efter trägna försök lyckats charma Nella så att hon gick med på lite rajtan-tajtan!
Bara för det blev jag sugen på att få se lite blandiskycklingar här hemma framöver. Jag som har sagt att jag ska vänta med kycklingar tills jag har en riktig Hedemoradam till fina Hedemora-Beethoven... Vi får väl se hur det går med det.  ;)
"Om du går så långt som du kan se, så kommer du därifrån se tillräckligt för att gå ännu längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser