Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391714 gånger)

Eva o Getterna

• Uppland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2960 skrivet: 10 sep-13 kl 19:36 »
 ;D vem här har inte drabbats av hönshjärna. Där står man och kramar brahma tuppen när man kommer hem från jobbet. Försök förklara det på fikarasten.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

pindel

• Småland
« Svar #2961 skrivet: 22 sep-13 kl 19:11 »
Blev med nya hönor idag, efter nästan två månader hönslös!
Räven plockade vår gamla flock, och det har varit lite klurigt att hitta ersättare. Men så kom en vänlig kollega och erbjöd mig en liten flock. En annan vän kommer med tupp och idag ringde vår äggleverantör som vi har på jobbet och erbjöd mig fem Lohman kravhöns. De fem hämtade vi nu i kväll, resten kommer på onsdag och tuppen på fredag.
Jag blev nästan överraskad själv över ur glad jag blev. Det har varit tomt utan hönsen och jag lider varje gång jag kastar goda rester på jobbet (café/restaurang).
Man ska ha höns helt enkelt! :D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #2962 skrivet: 23 sep-13 kl 15:12 »
Den här länken har väl alla utom jag sett förut, men jag lägger ut den i alla fall. Alternativ användning av höns ;D

Mercedes-Benz TV: MAGIC BODY CONTROL TV commercial "Chicken"

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2963 skrivet: 06 okt-13 kl 18:44 »
Den hade jag inte sett, tack för den!  ;D

karsan

• Södermanland
« Svar #2964 skrivet: 17 okt-13 kl 12:57 »
Löjligt glad över första ägget från årets unghöns. Korsning svarthöns-svensk dvärghöna. 32 g, ljusbrunt, lite åt rosa hållet.  Extra bra för de fyra äldre hönorna ruggar allesammans - verkade som man skulle behöva gå ICA efter ägg.

Flemming

• Skåne
« Svar #2965 skrivet: 17 okt-13 kl 19:25 »
Hönorna skapar trivsel,så lyder rubriken i Sydsvenskan och det handlar om fyra hönor som har fått bo i trädgården till ett demensboende i Malmö.

"En fredag när hönsen nyligen flyttat in blev chefen Kerstin Drivstedt orolig:
– Den bruna hönan låg inne och var uppburrad och såg sjuk ut. Det var fredag och jag ville inte lämna henne. Jag körde och hämtade uppfödaren. Hon frågade: ’har du lyft på hönan?’ Det hade jag inte och det skulle jag ha gjort. Hon låg på nio ägg. Där hade hon legat och ruvat och bara velat vara för sig själv."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/honorna-skapar-trivsel/

Inlägget finns även i Fikarummet, ifall någon tittar in där...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

getalina

• Halland
« Svar #2966 skrivet: 18 okt-13 kl 14:43 »
Fy fn va dyrt

Det är inte tillåtet att hålla tupp i tättbebyggt område. Antalet hönor är begränsat till fem. Att söka tillstånd kostar 2 680 kronor.

Flemming

• Skåne
« Svar #2967 skrivet: 18 okt-13 kl 18:09 »
Fy fn va dyrt

Det är inte tillåtet att hålla tupp i tättbebyggt område. Antalet hönor är begränsat till fem. Att söka tillstånd kostar 2 680 kronor.

Det är inte lönt att söka något tillstånd om man läser regelverket...
"Hönshållningen får inte orsaka olägenhet för människors hälsa för kringboende genom till exempel lukt- eller ljudstörningar."
http://www.malmo.se/Medborgare/Miljo--hallbarhet/Anmalan--tillstand/Djurhallning/Hons-och-fjaderfa.html

Med tanke på alla som störs av fiskmåsar,duvor,gäss och annat som finns i Malmö så kan man nog lugnt påstå att det här var ett undantag.
Hemmet ligger nära motorvägen och andra större gator finns runt omkring,så lite kackel hörs nog inte så långt bort.
Men nu har det berättats i tidningen och då brukar folk helt plötsligt komma på att dom störs av ljudet  :o
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Vild

• -
« Svar #2968 skrivet: 18 okt-13 kl 19:44 »
Fy fn va dyrt

Oj, här kostade det 800kr att söka tillstånd och man får ha fler än 5, även tupp.

Nina W

• Värmland
« Svar #2969 skrivet: 22 okt-13 kl 22:04 »
Ikväll har jag varit och köpt två Hedemorahöns till så nu har jag nio som är vuxna eller unghöns och en-två små hönskycklingar (egen uppfödning, en är säker höna och en kanske höna) och så ett par ungtuppar för mycket. Jag har lovat min äldste bror några till jul så nu räcker det till honom med. Men ursch vad många besättningar jag har djur från nu! Fem stycken! Än har jag inte fått in röda hönsloppor eller något annat elände och jag hoppas jag slipper trots allt.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2970 skrivet: 24 okt-13 kl 14:06 »
Äntligen. Så nöjd med att ha slaktat av några ungtuppar och att det gick bra... :)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2971 skrivet: 14 dec-13 kl 11:06 »
Man blir så glad när man får detta utav hönorna.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

walce

• Bohuslän
« Svar #2972 skrivet: 14 dec-13 kl 20:28 »
Så glad över min Paduanflicka som lägger ca 5 ägg i veckan så här i mörka december. Funderar på att kläcka till våren hon är uppvaktad av en araucanapojk. Skojsiga kycklingar rumplösa med hätta. :-)

Lotta-71

• Västergötland
« Svar #2973 skrivet: 26 dec-13 kl 15:45 »
Hejsan!
Vi köpte våra första höns i somras. Det var tre stycken blandrashöns, de ser lite ut som Hedemora, och en kyckling som vi trodde var en tupp. Vi döpte tuppen till Sam. Senare på sommaren kompletterade vi flocken med några Blomme och en tupp. Sam växte och växte och vi blev allt mer övertygande om att det var ett tupp. Vår två tuppar gick bra ihop så det var ju ingen större skada skedd. Nu på självaste julafton upptäckte jag ett litet GRÖNT ägg i redet. Sam var ingen tupp, han var en höna!! Som dessutom lade gröna ägg. Inte jättevacker grön nyans men ändå... Det gjorde mig glad. (Vill minnas att de vi köpte hönsen av pratade om att de försökte avla fram grönvärpare..)
Lotta

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #2974 skrivet: 27 dec-13 kl 16:59 »
Jag är så glad att vi har kommit igång med vårt hönshusbygge! Äntligen skall jag få skaffa höns igen! Ni kan följa bygget här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=162815.0 , och tillslut hoppas jag kunna presentera en finfin flock Hedemorahöns med genbank <3

Luff

• Västergötland
« Svar #2975 skrivet: 30 jun-14 kl 22:57 »
Den här tråden hade vi tappat bort tror jag men nu vill jag dela med mig.
Hade en höna som lyckats kläcka fram 2 kycklingar, ingen ordning på mig i år så jag lät henne ruva i redet.
Tyvärr hade hon fler ägg kvar när det var dags att gå av för kycklingarna behövde äta.
Men hon ville inte gå ur med barnen så jag plockade igenom äggen och det som pep stoppade jag under en höna som krånglat så hennes ägg blivit kalla flera gånger men som ändå envisades med att ruva.
Ok - så gick hon då av imorse. Men när jag kom ut hade hon bara fått med sig en pycklis.
Den andra låg kall och dö..nä vänta lite den lever.
Blås blås, värm i handen, blås blås, värmvärm. Och den piggar på sig och börjar pipa svagt, jag ger några droppar vatten.
Men inte kan jag stoppa den till hönan, hon knallar ju omkring på golvet.
Men hönan som fick det andra ägget kanske kan agera fostermor - jepp in med den där.
Ok - åka till jobbet.
Hemma igen.
Kolla under hönan, den lever - och där var det också en nykläckt kyckling från gårdagens pipande ägg.
Men den stora bara piper o piper när mamma på golvet skrockar. Så ner med den och peta in den under rätt mor.
Så - nu är det bara att hålla tummarna.
//Luff

Milleboy

• Halland
« Svar #2976 skrivet: 01 jul-14 kl 00:54 »
Roligt med en glädjande tråd. Jag kan dela med mig av att imon eller i natt så kommer det kycklingar i kläckmaskinen det ligger fyra ägg och alla är fullgångna och hör krafsade och pipande från kläckaren. Håller på att ta fram en grupp med houdanhöns som jag ska ha till ägg till hemmet och även avelsägg om någon vill ha när dom börjar värpa. Tycker den rasen passa oss då vi vill ha både ägg och köttras sen är dom ju hur coola som helst att kolla på.

Nu har det kommit 3 av 4 dunbollar så hoppas den sista kämpar sig ut snart då det är hål i ägget.
Mikael
« Senast ändrad: 01 jul-14 kl 23:15 av tojjan »
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

getalina

• Halland
« Svar #2977 skrivet: 04 jul-14 kl 16:08 »
Det piper i buren i källaren.  :D

7 kycklingar av 17 ägg. Både röda och vita dorking. Hoppas nu att det inte blir tuppar av allihopa.  ::)

Nina W

• Värmland
« Svar #2978 skrivet: 08 jul-14 kl 00:48 »
Äntligen. Så nöjd med att ha slaktat av några ungtuppar och att det gick bra... :)

-Men du har ju flått dom. Blev inte køttet torrt då?

Nina W

• Värmland
« Svar #2979 skrivet: 08 jul-14 kl 00:53 »
Ænligen en som ruvar! Elsi har gått in ibland æn fast dom andra varit ute, och jag funderade på om hon kanske blev mobbad. Men det blev hon inte. Hon bara grunnade på vilken plats som var bæst, om någon alls døg... Nu har hon lagt sig stadigt på ett stælle som blir rætt svårt att næta in så att inte kycklingarna kan trilla ner på golvet, men vågar inte førsøka flytta henne.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser