Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391723 gånger)

Nina W

• Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2880 skrivet: 24 mar-13 kl 09:02 »
I dag hämtade jag min fyra genbanks hedemorakycklingar!!! Som jag har längtat! De ska bi grunden för min framtida genbank. Och de är dessutom söta som socker :-D

Hoppas dom behagar att ruva och føra slæcktet vidare! Jag har inte haft den turen med mina førsta fem Hedemorahøns, nu hoppas jag på de nya som jag køpte i høstas.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2881 skrivet: 24 mar-13 kl 11:57 »
jag har fått två små oshamo korsningar. tror pappan är en Fiftyfive flowery. Så söta! ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Smajsan

• -
« Svar #2882 skrivet: 24 mar-13 kl 12:16 »
Jag är så glad att mina små kycklingar mår bra....alla 43  ::) och att jag får vara med och se när 2 hönor ruvat fram 11 kycklingar tillsammans och är så duktiga mammor  :-* Resten är jag mamma åt  :P
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tomtabacken

• Västergötland
« Svar #2883 skrivet: 25 mar-13 kl 14:56 »
Är så glad för mina två ruvhönor har blivit mammor idag! Det är första gången för båda så den ena fick 2 ägg och den andra fick 3 ägg att ruva. Var ju osäker om dom skulle ligga tiden ut! Nu har dom två kycklingar var!!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2884 skrivet: 25 mar-13 kl 16:15 »
En svart australorp har kluckat ett par dar, idag har hon legat i ett rede hela dagen, på 3 glasägg och en golfboll.  ;D Så nu har hon fått ägg från båda isbarhönorna och ett par från svart australorp. I båda fallen är det Wille Welsumer som, om allt går vägen, får bli pappa.
Tror inte Lill-Wille fått komma till, han vågar inte ens gala.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2885 skrivet: 25 mar-13 kl 16:32 »
Så har kläckaren startats för i år. Jag har fyllt den med köpeägg från mataffären *just for fun* och härliga små ägg från laxfärgade dvärg kochin. Nästa kläck så planerar jag pärlgrått och legbarfärgade dvärg kochin  :D

Kanske några ägg från min svarta grupp också...
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Tärnabonden

• Västerbotten
« Svar #2886 skrivet: 31 mar-13 kl 11:02 »
JIPPI!! Hittade vårt första dvärgkochin ägg idag !  ;D super gulligt!!

Smajsan

• -
« Svar #2887 skrivet: 31 mar-13 kl 15:02 »
Grattis  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2888 skrivet: 04 apr-13 kl 18:25 »
Idag har min enda sabelpoot höna lagt sitt första ägg!!  ;D  ;D

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #2889 skrivet: 05 apr-13 kl 16:53 »
KYCKLINGAR. DET BLEV KYCKLINGAR UNDER HÖNAN.

Nej, jag är ingen erfaren hönsbonde. Ja, jag är tämligen tårögd. Dom... dom piper så gulligt.  :'(

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2890 skrivet: 05 apr-13 kl 17:06 »
Är det första gången Väderhatt?

Fast det spelar inte så stor roll, jag har nog haft ett tiotal kycklingkullar hittills och blir lika fånig varje gång, de är så ofattbart underbart ulliga och gulliga och piper som sagt väldigt gulligt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #2891 skrivet: 05 apr-13 kl 17:09 »
Första gången jag kläcker egna. Min mormor brukade kläcka kycklingar förut, men jag tror jag hade glömt bort exakt hur vansinnigt söta dom är.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2892 skrivet: 09 apr-13 kl 13:54 »
Kycklingar här med!! Fast köpta dock men fortfarande såååå söta :-P å 8 av 9 ägg i kläckaren på g :-) vååår!!

tottizen

• Västergötland
« Svar #2893 skrivet: 09 apr-13 kl 14:02 »
jag är så oerhört glad och överlycklig att jag har skaffat mig höns :D underbara silkes och brahmor :D heeeelt underbart! får anstränga mig för att sköta mitt jobb o inte bara sitta och glo på dem :D

Roonil Wazlib

• Närke
« Svar #2894 skrivet: 09 apr-13 kl 15:28 »
Jag är glad för att min sambo börjat värma upp sig till idén om höns! <3

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #2895 skrivet: 09 apr-13 kl 17:49 »
Hönsmammorna satt i varsin kompostgallerbur de första dagarna, för jag hade läst att de kunde vara elaka mot varandras kycklingar. Men idag släppte jag ihop dom, och det första dom gör att gå och lägga sig i vingkrok så att kycklingarna kan ligga under båda hönorna samtidigt!  ;D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2896 skrivet: 10 apr-13 kl 21:28 »
Hönsmammorna satt i varsin kompostgallerbur de första dagarna, för jag hade läst att de kunde vara elaka mot varandras kycklingar. Men idag släppte jag ihop dom, och det första dom gör att gå och lägga sig i vingkrok så att kycklingarna kan ligga under båda hönorna samtidigt!  ;D
:-*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2897 skrivet: 10 apr-13 kl 21:38 »
Väntar på första kläcket i år. Ska inte äggen börja pipa snart? Otålig men glad. 19 dygn har passerat. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Väderhatt

• Södermanland
« Svar #2898 skrivet: 11 apr-13 kl 02:21 »
...alltså, jag ÄR så glad över dom mysigaste hönsmammor jag stött på hittills! Idag bestämde sig den ena hönan för att krypa in under den andra tillsammans med kycklingarna. Sen låg hon ingosad under ena vingen med sex kycklingar inbakade någonstans i hela kramhögen också.

Dom är ju nästan sötare än kycklingarna själva!  ;D

Smajsan

• -
« Svar #2899 skrivet: 11 apr-13 kl 14:40 »
ÅÅå! vad fina dom är  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser