Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391712 gånger)

Pullarius

• Uppland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2820 skrivet: 01 jan-13 kl 22:45 »
Samma här! I går och idag har dom varit ute - äntligen. Snön försvann så fort att dom t.o.m. kunde beta gräs. Men mest uppskattat var cykelskärmtaket med härligt jordbad.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Luff

• Västergötland
« Svar #2821 skrivet: 01 jan-13 kl 23:45 »
Mina har också njutit av att snön försvann - och lösdriftens grus och torvblandning.
//Luff

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2822 skrivet: 05 jan-13 kl 19:19 »
Som om någon avfyrat ett startskott: 3 av värphybriderna vi hämtade från industrin för bara lite mer än två månader sedan har nu ruggat klart & börjat värpa idag!  ;D Fodras med hel spannmål & har varken extraljus eller värme, gick fint ändå tyckte de!  :)

Blogginlägg från förra veckan som visat vad som hänt på ett par månader:

http://lantisarna.webs.com/apps/blog/show/21460649-hybridforvandling
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Ek

• Västergötland
« Svar #2823 skrivet: 06 jan-13 kl 21:54 »
Ikväll fick hönsen flytta in i nya hönshuset.Det bygget har pågått över ett år . Jag som har varit precis uppless på byggprojekt det här har varit sketsköj.Jag är inte lika säker på att dom uppskatta det lika mycket som mig.  :)

Sätterbron

• Värmland
« Svar #2824 skrivet: 07 jan-13 kl 15:46 »
Värpstart här med. Sex ägg på tolv hönor igår!
Bor i hus mitt i skogen, make, tre barn. Hedemorahöns, Helsingefår och bonnkatter.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #2825 skrivet: 09 jan-13 kl 16:20 »
Åhhh nu har den första av mina kopparmaraner från en tysk stam börjat värpa och de är de mööööörkaste ägg jag någonsin har sett.  ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2826 skrivet: 10 jan-13 kl 08:54 »
Jag tycker att det krävs en bild på äggen ;D

Det verkar som om min O'shamo Vingfåle har lagt sitt första ägg! ;D ;D
Allt som behövs nu är en tupp ::)
Nu blir det korsning med oshamo och vithätta  8)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2827 skrivet: 11 jan-13 kl 21:07 »
....
Nu blir det korsning med oshamo och vithätta  8)
LOL en sådan kyckling skulle definitivt passa i "Allmänna hönsglädjetråden"   ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2828 skrivet: 12 jan-13 kl 00:18 »
Jag har stora förhoppningar på de kommande avarterna ;D
Har ingen O'shamotupp som det är nu så hon får gå kvar med hättorna
www.dissolve.blogg.se

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2829 skrivet: 12 jan-13 kl 10:39 »
Lilla fröken terrier flög över staketet och tog sig en runda förbi ena hönshuset och där blev hönsen som var ute rädda, en flaxade ut (nättaket gett sig pga snö) och fick då terrierfröken efter sig  :'(

Det var den hönan det...

Hör hur det nästan kråk-kraxar under vårt hus, ok, så hönan lever iaf, men fröken terrier var ju också under, så oddsen att hönan skulle gå att rädda kändes obefintlig  :(

Bara att krypa under, efter att varit in och hämtat en ficklampa, och där sitter hon och pickar efter terriern  :) fröken tycker inte att hönan är kul nu när hon sitter stilla och inte flaxar runt tydligen  8)
Lite fjädrar borta på *korset* och hönan återbördad till de andra  :D

Tur i oturen så var det *rätt* terrier hönan fick efter sig, de andra vet jag nackar en höna om de får möjlighet, men lilla fröken har mer lek än död i sinnet, har länge misstänkt att hon skulle gå att få *hönsren* och fick nu mina misstankar bekräftade.

Sen behöver vi träna på inkallning  (:)
« Senast ändrad: 12 jan-13 kl 10:45 av Tallgrinden »
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2830 skrivet: 12 jan-13 kl 11:03 »
Här består glädjen av att jag har fått hem mina beställda Maranägg och satt igång lilla kläckaren + att min nyruggade Hedemora har kommit igång med värpningen igen!  ;D ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2831 skrivet: 12 jan-13 kl 11:13 »
Är glad just nu för att alla hönsen mår bra och inga har blivit tagna  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

flax

• Halland
Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2832 skrivet: 13 jan-13 kl 13:02 »
Alltså. Livet på landet kan vara fullt av överraskningar ... Jag har varit lite orolig för att släppa ut hönsen tillsammans med de nya katterna när jag inte har varit hemma och kunnat hålla ett öga på dom. Har tyckt att Jansson verkat sugen på ett skrovmål när han har smugit omkring dom....

Imorse saknade jag dock katterna när jag var och släppte ut hästarna. Var lite orolig att de hade varit ute på nattliga äventyr och att något hade hänt.

Men så öppnar jag hönshuset och ska släppa ut hönsen, och vem sitter där? 
Jo, Jansson! Han har smitit in igår kväll när jag släckte!

Där satt han mitt bland alla orörda höns och såg mest ut som den fåniga kattclown han är! :)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2833 skrivet: 13 jan-13 kl 13:05 »
Värpstart hos mina Åsbo också. Två hönor hittills.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2834 skrivet: 14 jan-13 kl 23:45 »
första äggen lagda för fyra dar sen, tre stycken, dagen efter inga alls och sen två igår, idag inga. Det verkar som om en av mina hönor har fått för sig att äggen ska vara avlånga o lika tjocka i bägge ändar dessutom... :D
Västgötamor

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2835 skrivet: 15 jan-13 kl 10:09 »

...... Det verkar som om en av mina hönor har fått för sig att äggen ska vara avlånga o lika tjocka i bägge ändar dessutom... :D
  ;D
Tvärtom med mina förstagångare, de värper i stort sett helrunda små ägg ;D
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2836 skrivet: 16 jan-13 kl 16:50 »
Nu har mina första naturruvade svarthöns kyckllingar börjat kläckas :) höre små pip i morsse :D så spännande. Får se om några dagar hur många de blir.
Mina tokiga hönor har fått för sig att ruva nu på vintern ::) men så länge de sköter det själva så...

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2837 skrivet: 17 jan-13 kl 08:46 »
Mina hedemora kycklingar har nu börjat värpa. I dag kom första ägget från sista hönan. Ett grönt ??? . Kycklingarna hade ju inte genbanksintyg direkt.
Så nu har man en grönvärpare :D.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2838 skrivet: 17 jan-13 kl 12:07 »
Igår blev det kycklingglädje här med  ;D
Den lilla dvärgkockinhönan har stolt ruvat på tre orpingtonägg och igår kläcktes det tre små fina kycklingar! ;D
www.dissolve.blogg.se

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2839 skrivet: 17 jan-13 kl 12:09 »
Jag fyllde kläckaren i helgen och hade plats över så jag köpte ekologiska ägg på konsum. Imorse när jag lös dem så var det spindlar i 4 av 12 ägg. spännande att se om det lyckas hela vägen!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser