Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391650 gånger)

skogsbonne

• Värmland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2800 skrivet: 27 nov-12 kl 18:47 »
Mitt första bramha ägg låg i redet när jag skulle mata dom, det första ägget sen vi fick dom så jag trodde dom var gammla men dom hade väll et flytt uppehåll så nu kommer jag kunna sälja avelsägg

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2801 skrivet: 27 nov-12 kl 19:04 »
Grattis! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Luff

• Västergötland
« Svar #2802 skrivet: 02 dec-12 kl 19:04 »
Äntligen gjort av med alla ungtuppar. Nu blir det fröjd och gamman i hönshuset.
//Luff

Ek

• Västergötland
« Svar #2803 skrivet: 07 dec-12 kl 11:31 »
Utgödslingen i lagårn fryser ,vatten fryser,hönshuset inte färdigt som jag hade hoppats. Tappa kollen på korna en kalva ute i snön gick bra ioch för sig.Hantverkare som inte kommer . I går kväll åt jag för första gången på ett dygn, har levt på kaffe cigaretter och sprit. Min bror omkom i en våldsam trafikolycka i förgår efterlämmna barn ock föräldrar.jag är tvungen att va stark. varför skriva om det i hönsglädjetråden! för att hönsen är en utav få saker som verkligen gett mig glädje mitt uppe i det här skitlivet.

karsan

• Södermanland
« Svar #2804 skrivet: 07 dec-12 kl 17:59 »
Oj oj, ja du måste vara stark,  men mellan varven får du gråta.  Och ge hönsen godsaker.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2805 skrivet: 09 dec-12 kl 21:50 »
Har i dagarna fått hem en fin liten grupp med silversvartbandade brahmor :). En tupp som heter Gandhi och så tre hönor.
Så tuppen får heta Gandhi II efter som min andre tupp av samma ras också hette Gandhi.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2806 skrivet: 13 dec-12 kl 23:40 »
En av mina fettisar (broilerhönor) har börjat värpa! :)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2807 skrivet: 14 dec-12 kl 06:14 »
så dom kan det med. vet du om man har en tupp och en höna om det blir brilerhöns eller om det blir något helt annat?

Micki o Molly

• -
« Svar #2808 skrivet: 14 dec-12 kl 19:32 »
En av mina fettisar (broilerhönor) har börjat värpa! :)

Mina XL-tjejjer som kläcktes i Juni värper fina goa ägg som väger ca 75-85 gr  :D. Har hunnit kläckat i kläckaren,  pigga små rackare, så tuppen har bra balanssinne  ;D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2809 skrivet: 14 dec-12 kl 19:38 »
Borde mkan ha en XL eller två också?  ::) vad nu XL är för nått

*har aldrig hört......*
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Micki o Molly

• -
« Svar #2810 skrivet: 14 dec-12 kl 22:43 »
Borde mkan ha en XL eller två också?  ::) vad nu XL är för nått

*har aldrig hört......*

Njaee, i permakulturodling kanske man förväntar sig något mera i "slowly" hållet.  Allt behöver inte alltid växa så fort, bli så stort, ge så mycket utan man tar det lite lugnt och njuter av livet. Våra extra large hönor stämmer inte riktigt in i pk idyllen, men gosiga är dom  :P
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2811 skrivet: 15 dec-12 kl 00:33 »
så dom kan det med. vet du om man har en tupp och en höna om det blir brilerhöns eller om det blir något helt annat?

F2 generationen blir som med lohmann X lohmann, alltså inte exakt lika sina föräldradjur i utseende och "effektivitet" (dock ändå bra, men skulle inte duga för industrin) då de är hybrider och inte "renavlade" raser. :) En lohmannhöna kan bara kallas en lohmannhöna i en generation (F1) liksom en ross (broiler) kan bara kallas det i en generation. Avkommorna efter dem är just "avkommor av t.ex. lohmann och ross" men de är själva inga lohmann eller ross. Värphybriderna och kötthybriderna är "slutprodukten" efter allt avelsarbete. De har ordnat fram så att kombon av föräldradjuren ger det vi ser i form av värphybrider (bovan, lohmann t.ex.) och kötthybrider (ross, cobb t.ex). Föräldradjuren själva är inte heller lohmann eller ross ... De bara "producerar" dem.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2812 skrivet: 15 dec-12 kl 09:04 »
men avkommor efter lohman x lohman är väll väldigt bra värpare??

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2813 skrivet: 17 dec-12 kl 20:31 »
Hönsen sprang ute idag, i tövädret, och krafsade, flaxade och gol. Har saknat dem! Snö och midvinter är underbart, så är det tur att slasket för någon liten tröst med sig:)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2814 skrivet: 27 dec-12 kl 22:06 »
 ;D Är glad för att mina unghöns födda i juni iår har börjat värpa, mitt i mörkaste vintern! Små (38 gr) välformade pytteägg varannan dag!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #2815 skrivet: 27 dec-12 kl 22:36 »

Ja! ÄNTLIGEN - i väntan på att sista hönan i vår lilla grupp skulle värpa ägg så har jag lyckats övertyga mig själv att hon skulle börja gala istället (vi får inte ha tupp) men idag fick jag beviset att hon verkligen ÄR en hon  ;D  Nu undrar min sambo vad jag ska hitta på att oroa mig för härnäst...
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #2816 skrivet: 01 jan-13 kl 15:44 »
Gott nytt år sa hönsen och började värpa igen på årets första dag!
Som jag väntat, den ena har inte lagt ägg sen midsommar... Glädje! ;D
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

karsan

• Södermanland
« Svar #2817 skrivet: 01 jan-13 kl 18:21 »
Min  Svara Sara, isbar, sa också Gott Nytt År idag med första ägget efter ruggning. Senaste ägg från henne var i oktober.  En liten unghöna, liten svensk dvärg, är den enda som värpt något i dec, så äggtorkan har varit rätt svår här också.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2818 skrivet: 01 jan-13 kl 18:30 »
Jag fick också årets första ägg av en bramha som var ett kyckling ägg för jag har 2 ung bramha

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #2819 skrivet: 01 jan-13 kl 19:21 »
Våra höns har äntligen varit ute!
 Första gången sen vi fick mycket snö, det känns som att vårkänslorna är på G  :-* skönt

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser