Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391606 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2760 skrivet: 26 sep-12 kl 16:53 »
Vilken härlig historia Smali! Tänk om...men mina äldre kochin är bara 2½ månader äldre än de nykläckta så några moderskänslor kan jag väl knappast räkna med.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2761 skrivet: 03 okt-12 kl 20:50 »
...Hade tänkt att köra ett lass koskit te rabatten men fick ge upp för galningarna trodde att alla spadtag var enbart för att hitta mask åt dom å inget annat!.. jaja, en annan dag kanske..  o:)

Jogar

• Gäst
« Svar #2762 skrivet: 03 okt-12 kl 20:54 »
...Hade tänkt att köra ett lass koskit te rabatten men fick ge upp för galningarna trodde att alla spadtag var enbart för att hitta mask åt dom å inget annat!.. jaja, en annan dag kanske..  o:)
;D  Känner igen det där...

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2763 skrivet: 05 okt-12 kl 08:13 »
Ja, dom är för härliga ;D De är så positiva och tror att allt man gör är enbart för att glädja dem, som när jag försökte ha ett trädgårdsland!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2764 skrivet: 05 okt-12 kl 15:06 »

Ja som när jag för ett par dagar sedan sopade upp allt "bös" som samlat sig på golvet i pannrummet under sommaren och det låg i en fin hög längst ut i gången mot gården och jag skulle ut nån timme senare för att ösa ner det i en säck... DÅ hade mina stor kochin varit där och sprätt ut ALLT längs hela gången.

Vem vet det KANSKE kunde dölja sig något GOTT i högen- och så är det ju KUL att sprätta!  ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2765 skrivet: 05 okt-12 kl 15:09 »
Ja, dom är för härliga ;D De är så positiva och tror att allt man gör är enbart för att glädja dem, som när jag försökte ha ett trädgårdsland!

Som när jag försökte odla rädisor och kinakål i en plastlåda här på gården och lade ett kompostgaller över. När allting börjat spira sisådär tio centimeter högt får jag se kochintanterna sitta på toppen av gallret och så böja sig ner och käka av hjärtans lust.

VADDÅ? Dessa rädisor är ju JÄTTEGODA! POCK & KROAAA!!!!!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2766 skrivet: 05 okt-12 kl 16:09 »

VADDÅ? Dessa rädisor är ju JÄTTEGODA! POCK & KROAAA!!!!!

..Å ändå är dom fortfarande lika underbara och lustiga att kika på  :-[ Ibland så önskar nog rådjuren att dom var en höna....  ;D

tilj75

• Jämtland
« Svar #2767 skrivet: 07 okt-12 kl 21:25 »
Hej, har inte skrivit i den här tråden tidigare och trodde att jag skulle behöva skriva i ledsen-tråden. Har en kläckare igång med fyra egna ägg, leghorn/faverolle och elva köpta brahma. Av flera anledningar är äggen ilagda olika datum. Ett skulle kläckas igår, ett idag, två om fem dagar och brahma-äggen om två veckor.
Jaja, i förrgår när jag tittade till äggen så var temperaturen uppe på 50 grader eller mer, termometern går inte högre. Tempgivaren hade hakat upp sig på nåt vis och satt snett. Trodde allt var kört.
Men idag började en kyckling pipa och har nu stuckit ut hela näbben   ;D ;D ;D ;D ;D
De kanske klarat sig! Har lyst tre brahmaägg och tyckte att det rörde sig, törs ju inte ha kläckaren öppen nu när det är något som händer.
Jag är sååååå glad, trodde jag hade dödat dem allihopa.
Tina

Dreamyn

• Uppland
« Svar #2768 skrivet: 13 okt-12 kl 08:53 »
Jag är så nöjd med vår Hedemora tupp - Roy! Han är fantastiskt snäll mot alla i gården. Den enda gången jag sett att han pickat på någon annan är om ungtupparna ger sig på någon av kycklingarna, annars går han bara runt och ser förnöjsam ut, och lockar alla att äta när det finns något gott. Och varje kväll när jag ska natta dem så har har han flugit upp i redet med sin höna och lilla kyckling och lägger vingen över de båda mens resten av flocken sitter på sina pinnar  :-[
Bäst är nog att han tycks ha uppfostrat ungtuppen vi tänkte behålla till en gentleman också. Från att ha varit kaxig och uppstudsig så skyddar han nu hönor och kycklingar i flocken han också, inte ett pick där heller längre. :)

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2769 skrivet: 14 okt-12 kl 06:42 »
Efter höstens ruggning o hönorna har sett ut som luggslitna golvmoppar så hördes ett jäkla liv i  hönshuset igår, JO ETT ÄGG!!! Tänk vad glad man kan bli när dom haft uppehåll ett bra tag o förärar en med ett ägg igen:) Är hedemorahöns med genbank, utan värme i hönshuset o inget värpfoder  ;) så jag trodde jag skulle få vänta tills efter jul innan jag fick ägg igen  :D.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2770 skrivet: 14 okt-12 kl 10:43 »
Ägg här med! Mina äldre islandkycklingar...får väl börja kalla dem för höns nu  ;D...hade igår förärat mig med två ägg! 5 mån gamla!  ;D

Nu måste jag bara lista ut vem el vilka som har lagt...är rädd för att det finns hela 4 st tuppar i ungflocken (av 7) så jag hoppas att alla 3 av de äldre är hönor.
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2771 skrivet: 14 okt-12 kl 15:59 »
Är det fel färg på din bild eller är dom inte vita ???

Islandshöns värper rent vita ägg
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2772 skrivet: 14 okt-12 kl 19:25 »
Iofs fotade i lysrörsbelysning men nej, de är inte rent vita, lite åt det rosa hållet. Det kan väl inte vara mina dv.kochin som värpt? Vad har de för färg på äggen? Men de är bara 3 månader, möjligen 3½! Nu blev jag lite ledsen i ögat...  :'(

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2773 skrivet: 15 okt-12 kl 13:20 »
Dv Cochin lägger benvita ägg dvs lite gulvita..
Men de ser lite stora ut för att vara såna.. och 3,5månader är ungt...
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2774 skrivet: 15 okt-12 kl 15:51 »
Räknade fel, ska vara 4 mån o 3 v. Dv.kochin:arna är månaden yngre.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #2775 skrivet: 17 okt-12 kl 17:23 »
Nåväl, skiter i om mina islänningar inte är helt rena, de är ändå hur coola som helst!  ;D

Inatt tittade en maran ut i kläckaren...trots att där ligger ett surägg o har sig! Hoppas att den är OK, ser inte så bra genom plasten o tänker *inte* öppna förrän det gått 2 dygn. Då bara för att ställa in lite vatten o mat o plocka ut skalen...förhoppningsvis kommer det fler kommande dygn (3 maranägg till + 4 kanonhönsägg).

Tänk så glad man blir av att se de där små! O tänkt att h*n kom sig ut...så trångt som det är i min lilla kläckare! Nu sitter den pall mellan de andra äggen men å andra sidan kan den inte fläka sig heller.

Himmel vilket sjå för en "hönsmamma" som mig!  ;)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2776 skrivet: 19 okt-12 kl 15:50 »
Nu har vi ett litet "mamma-kollektiv"! En av dv. kochin damerna ruvade för fjärde gången i år och en unghöna (totalkorsning) låg för första. Lade sig nästan samtidigt, kochinen på redägg och ett eget, den andra på bara redägg, samtidigt var kläckaren nystartad. Kläck i tisdags med sista ute igår.  ;D Kockinhönans egna ägg kläcktes mer eller mindre samtidigt och det var inga problem att stoppa in småttingar under någon av hönorna. Nu i morse flyttade vi ihop hönorna med smått i en rejäl bur, så de inte blir störda av alla slynglar som går i stora gruppen nu.  :) Såå söta och SÅÅ arga!!  :D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Luff

• Västergötland
« Svar #2777 skrivet: 21 okt-12 kl 22:40 »
Är nöjd med mig själv - fick äntligen upp en sittpinnestege i det anarkistiska hönsnästet i gamla stallet - där har dom suttit på boxkanter och krubbor. Nu ikväll hade hälften satt sig på rejäla sittpinnar av björk o asp och såg nöjda ut.
En höna ruvar dessutom därinne och är nu i egen kupé och rent o fint har dom det inför hösten.
Lite ungtuppslakt och sen får det bli vinter.
Vi är redo.
//Luff

Wildvittra

• -
« Svar #2778 skrivet: 25 okt-12 kl 10:46 »
Är glad  :D då vår trevliga brahmatupp som blev skadad svår i benet för nästan två månader sen av en rovfågel, och som vi trodde vi skulle behöva ta bort, nu börjat återhämta sig riktigt bra. Svansen i vädret, har börjat gala och igår försökte han även para sig med en höna (även om det misslyckades då han inte kan stödja så bra på benet så han misslyckades med att kliva på  :-X).
Såret är jättedjupt men läker bra och även om han aldrig blir helt bra i benet så är han värd alla chanser, han fick nämligen skadan då han försökte skydda en höna från rovfågeln!  (:)
Sen att han är lite felfärgad och en fegis då han låter en liten liten blandrastupp bestämma över honom, det ser vi mellan fingrarna på, för han är så stilig och tam.  8)
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2779 skrivet: 25 okt-12 kl 22:12 »
Hämtade hem några hybrider idag! De är ju så charmiga!

Innan kloklippningen:

Efter: Fortfarande långa men pulpan tillät inte kortare. Blir nog prima efter en del fortsatt trimmande men framförallt sprättande!

Burhöns har gott om plats jämfört med flyttlådehöns!
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser