Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391612 gånger)

DiselDoris

• Södermanland
Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2740 skrivet: 29 aug-12 kl 18:30 »
I helgen fick sambon en lite försenad födelsedagspresent i form av kycklingar.Brahma,Isbar, Sussex och Orpington. Wihiii, vilken underbar present! Fast han blev inte lika glad som jag:).

Maria C S

• Småland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2741 skrivet: 29 aug-12 kl 19:41 »
Årets finaste unghöna  ;D
Som ska vara i avel nästa år.

Flocken letar mask  :)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

wahlgrens

• Uppland
« Svar #2742 skrivet: 30 aug-12 kl 22:47 »
Har nu varit hönsägare i sex veckor och blir bara mer och mer förundrad över hur fantastiskt roliga djur höns är. De kommer glatt springande när de ser någon i familjen och deras största favoriten är katten. När han visar sig kommer alla hönsen rusande för att vara med honom. Försöker han smyga, så nog smyger hönsen efter. Tur att han också accepterat dem som en del i familjen...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2743 skrivet: 01 sep-12 kl 16:15 »
Jag har gjort "pet-testet"... Japp, hon verkar ruva...  ::)  ;D

http://s404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/?action=view&current=MOV00344.mp4
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2744 skrivet: 02 sep-12 kl 09:53 »
Vill bara tacka alla goa hönsvänner för att ni finns och idag lite speciellt FM som ställde upp och hjälpte mig igår när jag kände mig lite stressad över hur mycket som behövde fixas med hönsen!
Tack  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #2745 skrivet: 02 sep-12 kl 11:59 »
Vill bara tacka alla goa hönsvänner för att ni finns och idag lite speciellt FM som ställde upp och hjälpte mig igår när jag kände mig lite stressad över hur mycket som behövde fixas med hönsen!
Tack  ;D

Det är roligt o hjälpas åt!

Tack själv för all hjälp   ;D 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #2746 skrivet: 03 sep-12 kl 21:37 »
Är så glad att Pippi H (brahma) verkar pigg o kry trots en häftig födsel o saknad av sin brorsa/syrra som tyvärr inte klarade sig efter äggkläckningsmaskin-olycka!

Framåt, tuff o full fart på! Svår att fota, hoppar ut ur buren så snart jag öppnar luckan, vill helst bli serverad mat ur handen (man fotbadar i mattallriken tills matte börjar mata en  ;)) o äter som en häst. Kallar Pippi för han för att h*n är så kaxig men har ingen aning om kön än. Ras brahma o ålder på kortet 10 dagar o min första hemkläckte.

Ny favvomat efter kokt äggula: *FLUGOR*!  :D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Smajsan

• -
« Svar #2747 skrivet: 03 sep-12 kl 21:47 »
åh vad söt han är, de är goa de där små luddiga  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Tösen

• Småland
« Svar #2748 skrivet: 03 sep-12 kl 22:04 »
Jag har tyvärr ingen möjlighet att släppa lös mina dvärgar i trädgården eftersom det finns både hundar och katter i närheten som jag inte litar på.. Då är det underbart att se deras glädje av en stoor hög med gräsklipp i hönsgården ;D
Det blir vad du gör det till!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2749 skrivet: 20 sep-12 kl 20:51 »
Idag har mina hönor varit duktiga och lagt 7 av 8 möjliga ägg i hönshuset ;D!! De har fått vara instängda >:D till kl. 14.30 för att se om det är som jag tror, att fler har börjat lägga ägg men gör det någonstans i trädgården där jag inte kan hitta dem :-\
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Smajsan

• -
« Svar #2750 skrivet: 22 sep-12 kl 10:58 »
Jag är så glad för att min unghöna som är efter mina gamla hönor som inte finns kvar längre,Blomme o Hedemora,att hon lade sitt första fina ägg igår.Ett litet brunt,vackert ägg.Min duktiga Glåria  :-*
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Jennim

• Västmanland
« Svar #2751 skrivet: 22 sep-12 kl 11:21 »
Älskar mina små dvärgwyandotter  :-* De är så sällskapliga och charmar alla som besöker oss. De brukar dra i folks skonören och picka mina ringar. Nu har de också börjat hoppa i knät när jag sitter i huk och umgås med dom.
Jag är kär <3
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2752 skrivet: 22 sep-12 kl 11:38 »
I går sa min man att vi inte behöver ha veden i vedboden utan om jag vill kan jag få göra ett till hönshus där ;D Vi fiar ett annat tak till veden, sa han :-* Det måste ju tyda på att han tycker att min nya hobby inte är så tokig i alla fall! Då får jag ett till utrymme (förutom lekstugan och nuvarande hönshus) som är under samma tak som nuvarande hönshus, det nya har måtten 3,40 X3,40, det borde ju gå att göra något bra av, TOPPEN!!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #2753 skrivet: 23 sep-12 kl 17:30 »
Mkt att glädjas över här! Krokiben-kycklingarna blir bättre o bättre för var dag som går! Idag har min man slagit ut inredningen i Lilla Hönshuset o flyttat dörren så där bara finns en liten "sluss" (så ingen rymmer...vovven gillar "pipleksaker" nämligen).

Från 3 kvm till 5 kvm, mkt ljusare o så rymmer jag såklart fler höns därinne (planerar o har fått OK för ett par "kycklingburar"...men där hamnar det nog ett gäng vaktlar om ett tag...måste bara smörja Guben lite mer först)! ;)

Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Hammock67

• Hammocken är mannens bäste vän
    • Värmland
    • znark
« Svar #2754 skrivet: 23 sep-12 kl 18:27 »
Årets finaste unghöna  ;D
Som ska vara i avel nästa år.

Det var en tjusig donna. Kan man få inhandla lite avkommor när det blir dax?
« Senast ändrad: 23 sep-12 kl 18:29 av Hammock67 »
Smaskens ;-)

Nybo

• Västerbotten
« Svar #2755 skrivet: 23 sep-12 kl 19:33 »
Jag är så glad över alla mina tuppar men idag är det speciellt en vit leghorntupp som slagits med räv så att hans blandis hönor klarat sig .Jag hann dit men då var tuppen redan i rävens mun och räven på gång till skogen.Jag efter och räven släpper tuppen efter ca 100 meter.Så glad att bara några fjädrar har gått förlorat.

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2756 skrivet: 23 sep-12 kl 21:26 »
Än en gång har sluge Mickel varit här. Mitt på dagen när vi var ute på gården tillsammans med hundarna. Men den här gången fick Mickel stoppa svansen mellan benen och dra till skogs med två kärringar skrikande efter sig. Ingen kycklingmiddag den här gången.
Så glad att min goa tupp Lillen skrek i högan sky och varnade!

LimJans

• Dalarna
« Svar #2757 skrivet: 24 sep-12 kl 13:33 »
Än en gång har sluge Mickel varit här. Mitt på dagen när vi var ute på gården tillsammans med hundarna. Men den här gången fick Mickel stoppa svansen mellan benen och dra till skogs med två kärringar skrikande efter sig. Ingen kycklingmiddag den här gången.
Så glad att min goa tupp Lillen skrek i högan sky och varnade!

Duktiga Lillen!

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #2758 skrivet: 24 sep-12 kl 19:32 »
Är så glad att ha höns hemma på Lugnet igen <3
3 fina hönor , en stygg och tussig tupp och 3 fina kycklingar huserar så bra i stallet , väl gömda från den förbannade räv*%#!:n som var hemma och rensade i vårvinteras...

Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Smali

• Värmland
« Svar #2759 skrivet: 26 sep-12 kl 11:20 »
En solskens historia!

Jag har två kycklingar som blev moderlösa vid 3 v ålder. Var så rädd att de inte skulle hålla värmen, så jag satte på värmelampan och försökte få dem att begripa att de skulle gå dit för att värma sig. Men de löste problemet själva! När jag kom ut på kvällen och skulle natta hönsen, så hade de satt sig under varsin höna. Hönorna såg som smått chockade ut, men fanns i att kycklingarna satt där  :)

De har skött sig själva, men med ett vakande öga från de andra. Men för ca 1 v sedan fick ena katten för sig att de skulle jagas lite. Men då vaknade modersinstinkten hos hönan Lotta! Så nu vid 7 v ålder har de fått en mamma igen, som skyddar, letar mat och går och kluckar belåtet med "sina" kycklingar  :)

Lotta räddade jag från avlivning för 3 år sedan, hon har aldrig visat nått intresse för att ruva och jag tror hon är en gammal dam. Slutet gott, allting gott! Underbart att se den lilla familjen må så bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser