Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391676 gånger)

Humla

• Närke
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2720 skrivet: 07 aug-12 kl 21:10 »
Första ägget! ÄGG ÄGG ÄGG!

Daggmar

• Uppland
« Svar #2721 skrivet: 08 aug-12 kl 21:55 »
Är så glad för att mina coola hybrider gav duvhöken en match och han fick lämna tomhänt, upprörda lite tilltufsade damer knatade kaxigt ut från tillflykten under granen och paraderade ned till hönsehuset. :)

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2722 skrivet: 10 aug-12 kl 17:27 »
Ska få köpa rasrena hedemora hönor + tupp utav mammas granne som föder upp.  :D Hoppas att de har någon med spännande färg då övriga hönor hemma är bruna eller grå.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #2723 skrivet: 10 aug-12 kl 19:30 »
I dag hämtade jag två O shamo hönor, av Rudbekia, som jag har önskat mig härligt!
Efter bara en litenstund hemma fick jag ett litet ägg ;D så fint i redet och allt :)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #2724 skrivet: 13 aug-12 kl 17:34 »
Stor hönsglädje när jag kastade in ett stort fång nyslaget hö i hönsgården med mycket daggkåpa och maskrosor. Att jag därtill smulade i ett par misslyckade köttfärsbiffar och en näve solrosfrö gjorde inte saken sämre.
Mina små hjärtevänner kommer inte att gå in i hönshuset på länge än ........ Har mycket att pyssla med  ;D
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

ylvis

• Västergötland
« Svar #2725 skrivet: 17 aug-12 kl 01:13 »
jag är glad för att vi äntligen skaffat höns! har alltid haft det, och nu vart utan i flera år. Så äntligen slog vi till och införskaffade dom.
Min kille döpte tuppen. Octor fick han heta. Jag själv tog silkeshönan som fick heta agda. sen fick barnen  döpa de andra, vilket blev:
Solis, Tindra, Leila.
ett glatt litet hönsgäng har vi nu. o vi sitter varje kväll o tittar på dom, o pratar med dom. ser redan nu (8veckor), vilka som är tuffa, o vilka som e bästa kompisar.  ;D

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2726 skrivet: 18 aug-12 kl 12:10 »
Jag har hämtad fyra O'shamo
lalalalalalalalalalala ;D ;D ;D ;D ;D ;D *lyrisk* ;D
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2727 skrivet: 21 aug-12 kl 14:14 »
Jag har fått ett ägg!  ;D

Kostnad: ca 5000kr + tre honungsburkar.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #2728 skrivet: 21 aug-12 kl 18:38 »

Grattis ! Gillar att du lagt det fint på snyggt och mjukt underlägg  :-*
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2729 skrivet: 21 aug-12 kl 19:00 »
Det vill väl till när det handlar om ett så dyrbart ägg! Det borde ligga på rosa bomull i förgylld ask!

Jag gjorde det när vår blommehöna Linnea la sitt första ägg, inte förgylld ask visserligen... Min systerdotter Linnea fyllde år i samma veva och hon tyckte det var så kul att vi döpte en höna till samma namn så hon fick det ägget i födelsedagspresent. Fint inslaget i en ask på rosa bomull som vi tagit ur nån gammal smyckepresentförpackning.

Hennes mamma sa då att då kan vi koka det så du får det till frukost i morgon och hon tittade chockad på sin mamma och utbrast: Ska vi KOKA det!

Minns inte hur det blev men det gjorde de nog...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2730 skrivet: 21 aug-12 kl 23:22 »
Förr, när byns ungar gick påskkärringar så brukade jag ge dem vars ett ägg. Alla mammor ringde sen och frågade om de var kokta.

-Det får ni väl reda ut  o:) sa jag.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2731 skrivet: 22 aug-12 kl 00:39 »
Visst ja! Jag fick mej ett gott skratt idag också! Katta som är en fenomenal jägare och kan ströva veckor utan att synas till, låg under nyponhäcken och mådde gott i solen. En av welsumerkycklingarna, som nu är 5 veckor, gick närmare och närmare. För att bekanta sej, såg det ut. Med spänning bevakade jag vad som skulle ske, hon har ju inte tagit några kycklingar innan (fast en har i o f s försvunnit spårlöst). Lär du dej ta kycklingar kattarynka så blir du blyförgiftad, tänkte jag. Men inte då! För att frestelsen inte skulle bli onödigt stor, så vände hon ryggen till när kycklingen var en halvmeter ifrån. ;D

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2732 skrivet: 23 aug-12 kl 01:02 »

Tjohoo! Jag har fått ett till ägg, och vips halverades kostnaden per ägg!  ;D

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2733 skrivet: 23 aug-12 kl 14:38 »
Kan inte annat än skratta åt mina höns som numera är mer INNANFÖR än utanför staketet runt gårdsplan. Det är mina vinbärsbuskar som lockar.
Hundarna bryr dom sig inte om och går där tillsammans med dom och äter bär.
Här är det orpingtontuppen Albert och en av mina unga marantuppar som siktat in sig på lite godsaker!

fraggla

• Var glad åt det lilla och skratta ofta
    • Närke
« Svar #2734 skrivet: 23 aug-12 kl 20:59 »
Det har börjat pipa i min äggkläckare  ;D. Isbar och några dvärgkockin. Alltid lika roligt. Har äggkläckaren på köksbordet och kollar när de tar sig ut  :).

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2735 skrivet: 24 aug-12 kl 07:20 »
Har rumsterat om i flocken. Ibland lönar det sej att vänta med huggkubben. Tog undan en annan tupp i början på veckan och vips var rangordningen i ordning. Nu är den tidigare mobbade Ragge ledaren och Hans som var så illa mobbad att han bott i eget rum i 9 månader får komma till bland hönorna  :) .

Nu är det kollat inget tängt istället för tänkt. Har säkert gjort andra stavfel men alltid roar man väll någon.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

JQHANNES

• Gotland
« Svar #2736 skrivet: 25 aug-12 kl 14:51 »
Idag sprang hönsen runt inne i huset  :o
Snacka om frigående höns  ;D

Dessutom märkte jag att en kyckling var borta. Mamman ropade oroligt och jag hörde den... den låg under en plastbunke!!!
Förstår inte hur den hamnat där under, men vilken tur att jag hittade den!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2737 skrivet: 25 aug-12 kl 14:56 »
Nu går hönsen lösa och bara en av dagishundarna har gjort ett utfall. Var väl phaen om det inte ska lära dom att hönsen hör till flocken  >:D

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2738 skrivet: 26 aug-12 kl 12:57 »
Jag är så nöjd med min nya tupp Hugo. Han är snäll, tyst, snygg och alldeles underbar. Han tar så väl hand om sina damer, visar vart det finns gottgott, vart de kan värpa och småpratar lite i största allmänhet. Och så är han snäll mot lilltuppen Wilhelm.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2739 skrivet: 27 aug-12 kl 07:15 »
Idag sprang hönsen runt inne i huset  :o
Snacka om frigående höns  ;D

Dessutom märkte jag att en kyckling var borta. Mamman ropade oroligt och jag hörde den... den låg under en plastbunke!!!
Förstår inte hur den hamnat där under, men vilken tur att jag hittade den!

En eller fler står på kanten. Bunken tippar och någon blir kvra under. Har hänt både kycklingar och killingar. En bedrövad getvakt ringde och sa det fattas en killing. Men de var inne i en "rymningssäker box". Under baljan låg en tilltufsad hungrig killing. Kycklingen var i sämre skick och fick vara rehab i köket ett par dagar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser