Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391666 gånger)

Lelin

• Uppland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2700 skrivet: 03 jul-12 kl 05:52 »
Vi har fått våra första ägg! Det är lycka! :)

Luff

• Västergötland
« Svar #2701 skrivet: 08 jul-12 kl 23:02 »
Min envisa klumpiga Blommehöna som ABSOLUT skulle ruva, men ABSOLUT i värpredena och därför mosat flera ägg när jag försökt plocka undan henne i lämplig ruvhörna har ÄNTLIGEN fått en kyckling - och det blev en Blomme - nu kanske det kommer 3 till.
Härligt för hönapöna som ruvat i 3 månader nu...
//Luff

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2702 skrivet: 11 jul-12 kl 08:57 »
Sköt en räv utanför hönshuset igår ;D

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2703 skrivet: 12 jul-12 kl 17:52 »
Idag sålde jag 7 av 9 höns på Hästveda marknad och köpte inget :D
Fick 1200 kr för de 7 som åkte till 3 olika ägare :D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2704 skrivet: 12 jul-12 kl 19:39 »
Flyttat ut ett gäng dvärgkycklingar från kläckaren idag.
5 serama, 7 torpardvärg och 1 ko shamo.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2705 skrivet: 12 jul-12 kl 22:15 »
Klar med hönsgården. I den huserar nu tupparna. Hönorna bor kvar i de inbrytningssäkra, flyttbara sommarburarna med tupparna Halte Ludvig i en och Den lille brune i den andra. De var mobbade utav de andra tupparna så de får istället avnjuta resten utav sina (korta) liv tillsammans med damerna.  ;D
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2706 skrivet: 12 jul-12 kl 22:36 »
Vi har idag flyttat 11 maskinkläckta pyllingar till vår ruvande maranhöna som nästan legat sina tre veckor. Detta är fjärde gången vi går tillväga på detta sätt & det funkar lika bra var gång! (på tre olika hönor) De lägger sig alltid för att ruva några dagar efter att vi startat kläckaren så vi gör en kompromiss.  :D De får vackert ligga på gipsägg.

I senaste kläckningen har vi två O-shamos, hoppas det kommer gå bra med dem, skall bli kul att se dem växa upp! Man får ju hoppas på att det är 1.1.  ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2707 skrivet: 13 jul-12 kl 22:52 »
Vad är torpardvärg för nåt?
Torpardvärghöns är en gammal hönsras. Sök på det på forumet eller google så kommer det upp info.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dentaku

• Dalarna
« Svar #2708 skrivet: 14 jul-12 kl 10:58 »
Jag bara njuter av att äntligen vara hönsägare och mina hedemorahöns är så trevliga! Särskilt en av dem är en riktig sällskapshöna, hon är framåt och tuff och går gärna sin egen väg - vilket betyder att hon ofta väljer mitt sällskap framför de andra hönornas. Idag höll hon mig sällskap i hönshuset när jag städade i stället för att följa med kompisarna ut.  :D Och allihop är ena riktiga matfriare som inte bara äter ur handen utan gärna kommer upp i knät - min sällskapshöna har till och med flugit upp på min axel för att komma åt min smörgås som jag försökte rädda. Lite bökigt men mest bara mysigt. Här är en bild på henne och tuppen när de sitter i knät:

Hedemorahöns med genbank, korthårig collie och cornish rex

kbh

• Gäst
« Svar #2709 skrivet: 14 jul-12 kl 11:02 »
Jag bara njuter av att äntligen vara hönsägare och mina hedemorahöns är så trevliga! Särskilt en av dem är en riktig sällskapshöna, hon är framåt och tuff och går gärna sin egen väg - vilket betyder att hon ofta väljer mitt sällskap framför de andra hönornas. Idag höll hon mig sällskap i hönshuset när jag städade i stället för att följa med kompisarna ut.  :D Och allihop är ena riktiga matfriare som inte bara äter ur handen utan gärna kommer upp i knät - min sällskapshöna har till och med flugit upp på min axel för att komma åt min smörgås som jag försökte rädda. Lite bökigt men mest bara mysigt. Här är en bild på henne och tuppen när de sitter i knät:

Grattis .Härligt och roligt att höra har samma dilemma  men ett kärt sådant  :D

Dentaku

• Dalarna
« Svar #2710 skrivet: 16 jul-12 kl 13:16 »
Grattis till de fina hönsen! Visst är det kul när de fattar precis vad som gäller på en gång!  :)

Dentaku

• Dalarna
« Svar #2711 skrivet: 16 jul-12 kl 23:25 »
Tack!

Vi har döpt dem efter kända ultramarathonlöpare... Skapligt nördigt! Emma och Sofia har dock 4-åringen hittat på.

Hahaha! Skönt att det finns några som är lika nördiga/konstiga som vi är då! Här är det nämligen Jazz och Blues som är temat.

Duke Ellington heter tuppen och hans fyra damer är döpta till Etta James, Peggy Lee, Mildred Bailey och Julie London. Dessutom lystrar de inte till pullpullpull som min mammas höns - de här har lärt sig att man får något gott när matte kvittrar jazzjazzjazzjazzjazzbluuuueees!  ;D  :-[

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2712 skrivet: 17 jul-12 kl 18:23 »
Jag är sååå glad !
Var presis o kikade under ruvhönan och det är smått på G :D årets första naturruvade kull :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2713 skrivet: 22 jul-12 kl 10:52 »
Idag är welsumerkycklingarna tre dar och får gå ut med resten av flocken, om de vill. En är ute i solgasset. Förstagångsmamman är lite mer försiktig.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2714 skrivet: 25 jul-12 kl 08:52 »
Piper ordentligt i kläckaren nu ;D,Det är ägg från loman höns som har faverolle och sussex pappor,Ska bli kul att se hur dom ser ut ???.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2715 skrivet: 29 jul-12 kl 22:30 »
Åh jag är så glad :D
Imorgon får jag ägg av STOR svart Faverolle och ägg av STOR ljus Faverolle skickat till mig :D
« Senast ändrad: 30 jul-12 kl 22:35 av Strands Gård »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

LimJans

• Dalarna
« Svar #2716 skrivet: 01 aug-12 kl 18:28 »
Ett par här i byn, som tyvärr inte har hönsen kvar, hade gårdsplan på ena sidan vägen och hönshuset på den andra. Då är det ju bra att göra såhär:

AnnaD

• Hedemorahöns i Jämtland
    • Jämtland
    • Hedemorahöns
« Svar #2717 skrivet: 01 aug-12 kl 18:42 »
Jag är så glad över att min allra första egna ruvhöna ligger på 5 ägg och kycklingarna kommer i början av nästa vecka!
Skaffade hönsen i våras och har haft lite otur då en av två vuxna höns har svamp i ansiktet (som som ruvar). Den andra värper inte och går knappt ut längre, inget annat är synligt fel på henne. Köpte 6 kycklingar varav en fick vi avliva då den hade diarré och blev jättedålig vid 9 veckor. Resterande 5 blev 4 tuppar och 1 höna... Har alltså 8 djur nu, men det kommer snart reduceras till 5 (tar bort en höna och 2 tuppar till att börja med.
   Så lite nytt FRISKT blod känns väldigt välkommet! :-)

Henrik99

• Skåne
« Svar #2718 skrivet: 02 aug-12 kl 11:15 »
Jag är glad för att jag har skaffat mina första hönor .
En stor silkes och en dvärg kochin :) :) :) :) :) :) ;D ;D ;D ;D ;D :D :D :D :D :D
Har fem kaniner en hund en katt två akvarium japanska vaktlar och jumbo vaktlar
en silkes höna en dvärg kochin och och snart duvor

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2719 skrivet: 07 aug-12 kl 21:07 »
Mina två tuppar visar sig vara hönor, det blir man glad av då tupparna har
blivit överrepresenterade i år.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser