Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391693 gånger)

Lycka

• Ångermanland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2680 skrivet: 03 jun-12 kl 11:15 »
Äntligen ägare av en gul hedemora kyckling.
det är lycka  :D
Hedemorahöns

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2681 skrivet: 04 jun-12 kl 16:39 »
Nu har min äldsta höna Sara Svartfot bestämt sig för att hon OCKSÅ minsann vill ha små kycklingar, så det så!!! När jag skulle hämta in dagens ägg hade jag TVÅ surhönor i hönshuset...
Men hon får allt vänta en vecka eller två, jag kan ju inte ha en kull som kläcks när jag inte är hemma ens, det är illa nog att ha en nykläckt kull på sju st (hoppas jag) en på en dryg månad och en på en o en halv...
Västgötamor

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2682 skrivet: 04 jun-12 kl 17:43 »
För ca 2 veckor sedan råkade jag stänga av strömmen till min kläckare med 4-5 dagars ägg i. De hade det kallt i närmare 20 timmar. Jag trodde förstås att alla var döda men såg efter några dagar att det faktiskt var liv i de flesta. Och nu har de börjat att kläckas. Jag har lagt 11 st under en ruvhöna, fem under en annan och sex är kvar i kläckaren. Hittills har det kläckts 12 kycklingar och flera är på gång. Det är alltid jätteroligt när det kommer kycklingar men de här är verkligen små mirakel!! ;D ;D ;D
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #2683 skrivet: 04 jun-12 kl 21:46 »
Jag hittade en av mina hönor i redet sent i eftermiddags, och tror att hon lagt sig för att ruva! Nu är det bara hålla tummarna!  ;D

//ARCTICA

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #2684 skrivet: 07 jun-12 kl 07:43 »
Jösses Amalia, blir inte mycket gjort här.
Mina höns har tagit över. Kommer på mig själv att stå och studera de små individerna och småskratta för mig själv.

Den som lockar till mest skratt har jag döpt till Ärtan efter ärthjärna. Hönshjärna kan man ju inte använda sig av  :-[
Hon hittade inte hålet in till hönshuset till att börja med. Fick skruva bort vindfånget där för att det skulle gå bra. Nu har hon iaf lärt sig och vindfånget är tillbaka.

Hon har även svårt för att fatta hur man tar sig upp på sittpinnarna vilket inte är något problem för de övriga. Hon har nu utvecklat en teknik vilket innebär att hon först flaxar upp i fönstret för att därifrån flaxa upp på stegen och därifrån flaxa upp på sittpinne. Varför inte flaxa hela vägensom dom andra eller ta stegen hela vägen......

Jag byggt hönsgård i vinkel med två avdelningar. I gården längst bort så finns det en vinkel och för att komma in i hönshuset genom den första hönsgården så måste de gå runt ett hörn. Det har Ärtan svårt att förstå  ::) men ingen av de andra. Har ett flertal gånger fått gå in i hönsgården och fösa henne runt hörnet när hon får panik i vinkeln för att dom andra gått ifrån henne.
Lilla Ärtan, vad ska det bli av dig ?
Hade besök och en kommentar som fälldes när jag berättade om Ärtan var: Man får passa sig för äggen som kommer från den där  ;D
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2685 skrivet: 07 jun-12 kl 08:16 »
Jösses Amalia, blir inte mycket gjort här.
Mina höns har tagit över. Kommer på mig själv att stå och studera de små individerna och småskratta för mig själv.

Den som lockar till mest skratt har jag döpt till Ärtan efter ärthjärna. Hönshjärna kan man ju inte använda sig av  :-[
Hon hittade inte hålet in till hönshuset till att börja med. Fick skruva bort vindfånget där för att det skulle gå bra. Nu har hon iaf lärt sig och vindfånget är tillbaka.

Hon har även svårt för att fatta hur man tar sig upp på sittpinnarna vilket inte är något problem för de övriga. Hon har nu utvecklat en teknik vilket innebär att hon först flaxar upp i fönstret för att därifrån flaxa upp på stegen och därifrån flaxa upp på sittpinne. Varför inte flaxa hela vägensom dom andra eller ta stegen hela vägen......

Jag byggt hönsgård i vinkel med två avdelningar. I gården längst bort så finns det en vinkel och för att komma in i hönshuset genom den första hönsgården så måste de gå runt ett hörn. Det har Ärtan svårt att förstå  ::) men ingen av de andra. Har ett flertal gånger fått gå in i hönsgården och fösa henne runt hörnet när hon får panik i vinkeln för att dom andra gått ifrån henne.
Lilla Ärtan, vad ska det bli av dig ?
Hade besök och en kommentar som fälldes när jag berättade om Ärtan var: Man får passa sig för äggen som kommer från den där  ;D
  ;D ;D ;D Heja Ärtan  :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #2686 skrivet: 11 jun-12 kl 18:22 »
Av 28 Sussexägg blev det 27 välskapta, pigga kycklingar!  ;D Det 28:e togs bort vid första lysningen eftersom det var blankt. På sussex har vi haft de här siffrorna på varje kläckning! Dvärgwelsumisarna blev 8 av 13, så lite sämre där. Någon sade till mig att dvärgwelsumer är könsvisande, stämmer det tro? (Vi vann en trio på hönsbingo & har inte hunnit forska så mkt inom rasen ännu)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

henrietta70

• Skåne

Wildvittra

• -
« Svar #2688 skrivet: 13 jun-12 kl 10:54 »
Årets först kyckling anlände i förrgår! En underbar liten dunboll med Brahmamamma och Brahma/dvärgkochinpappa (antagligen).

Dessutom byggde jag en kycklingbur åt mamma o bebis igår, alldeles själv!

;D ;D ;D
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2689 skrivet: 24 jun-12 kl 20:57 »
500 spänn fattigare men 2 höns och en tupp rikare. Fel pris, visst! Men det är rätt snygga.......... Welsumer:D
Blir det inte kycklingar under någon av de tre hönorna närmaste dagarna ska de få nya ägg efter ung viril tupp. Lindelo flyttade till hönshimlen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Smajsan

• -
« Svar #2690 skrivet: 24 jun-12 kl 21:04 »

jag är så lycklig...På midsommarafton kläcktes det 9 stycken små underbara otroligt gulliga, Orpington bebisar.Tack Neinor för otroligt bara ägg! Jag kläckte 9 av 9!!!!!!Jag har nog aldrig sett så söta kycklingar förrut, de är extraordinära :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2691 skrivet: 26 jun-12 kl 00:02 »
500 spänn fattigare men 2 höns och en tupp rikare. Fel pris, visst! Men det är rätt snygga.......... Welsumer:D
Blir det inte kycklingar under någon av de tre hönorna närmaste dagarna ska de få nya ägg efter ung viril tupp. Lindelo flyttade till hönshimlen.

tyckte inte priset var så farligt ...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2692 skrivet: 26 jun-12 kl 08:41 »
Ändå en vinstlott om jag får fram några welsumer- och welsumer/australorpskorsnings-ägg lite snabbt.

Riktiga fy-för-fan-luktbomber de tre ruvhönorna har under sig nu och Blomman är färdig att lägga sig igen! Hur  >:D -ligt kan det osa i ett hönshus?
« Senast ändrad: 26 jun-12 kl 08:43 av TiB »

Nybo

• Västerbotten
« Svar #2693 skrivet: 26 jun-12 kl 18:48 »
Jag är så glad och tacksam att ALLA höns tuppar och kycklingar har överlevt rävattacken

David97

• Gäst
« Svar #2694 skrivet: 26 jun-12 kl 18:53 »
Årets först kyckling anlände i förrgår! En underbar liten dunboll med Brahmamamma och Brahma/dvärgkochinpappa (antagligen).

Kan avslöja att det antingen är annan pappa, eller annan mamma... Skulle det va brahma mamma o brahma/dv. kochin pappa, skulle det va mycket mer dun på fötterna!

David97

• Gäst
« Svar #2695 skrivet: 26 jun-12 kl 18:59 »
Var ett tag sen jag skrev här..

1. Veterinären var här o tog prover för Hönstyfus (S. Gallinarium), fick veta att det var negativt, men var kvar i utredningen :/
Igår mejlade jag dem o frågade om jag var utesluten eller inte.. Idag fick jag svar, o var helt fri från det!!
2. 2 hönor ruvar, en Brahma och en blandis.. Blandisaen hade 8ägg, det blev tuppfajt o 4ägg gick sönder.. Idag, har en kyckling kläckts, och 2 till är på väg.. Det sista ägget har inte visat något än!.
3. Har ''råkat'' få massa kycklingar i år (kläckt 2 kullar, o köpt en).. Detta resulterar i att jag har 40 kycklingar över 1 månad (De äldsta är 13v o börjar troligen snart värpa).. Då räknar jag inte med de som håller på att kläckas, sammanlagt med alla kycklingar, har jag 58 hönor (med den ny kläckta)..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2696 skrivet: 26 jun-12 kl 20:51 »
Varit i skogen och skrotat gamla ruvägg idag. Det lät som i Syrien  ;D

David97

• Gäst
« Svar #2697 skrivet: 27 jun-12 kl 12:13 »
Idag har de sista 3 äggen kläckts under hönan  ;D Så hon har nu alla sina 4 kycklingar (Full pott!!).. Hon är verkligen beskyddande! Ska ut nu o göra ordning en bur som hon ska vara med sina kycklingar ut i.. Ska nog bli jättemysigt för dem!

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2698 skrivet: 02 jul-12 kl 13:19 »
Lycka är när man pratat med kommunen, länsstyrelsen och jordbruksverket om en gnällande granne som tycker jag ska ta bort mina tuppar för att dem inte kan sova ( dem har själv höns och tuppar) . Svaret blev iallafall att inga regler finns då vi bor på lantbruksmark !  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2699 skrivet: 02 jul-12 kl 15:39 »
Lycka är när man pratat med kommunen, länsstyrelsen och jordbruksverket om en gnällande granne som tycker jag ska ta bort mina tuppar för att dem inte kan sova ( dem har själv höns och tuppar) . Svaret blev iallafall att inga regler finns då vi bor på lantbruksmark !  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Gott  ;D Men tänk på att inte skaffa fler än 10000 hönor för då behöver du prata med länstyrelsen igen ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser