Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391710 gånger)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2600 skrivet: 29 apr-12 kl 06:55 »
igår har jag byggt hela dagen på ett vindskydd nu är det klart om bygt till ett litet hnseri för c 30 höns som snart kommer från närkes hönseri hoppas att dem kommer bra överäns med mina gammala höns !
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2601 skrivet: 29 apr-12 kl 13:18 »
Ska hämta nätsektioner 10 st 150 * 200
Tycker att 1000:- är ett bra pris.
Ska bli en hönsgård :D
Hedemorahöns

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2602 skrivet: 29 apr-12 kl 20:46 »
Tur jag inte var snabb med yxan. Hönan som var hos veterinären och opererade ögat ligger nu och ruvar ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2603 skrivet: 30 apr-12 kl 10:25 »
Grattis Mita !!!!!

jag är så glad  ;Datt jag äntligen fått tag på hängselbyxor
till överskådligt pris (JULA) Så nu har jag riktiga
arbetsbyxor att ha i hönshuset och när jag fixar med hönsa.
Hedemorahöns

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2604 skrivet: 02 maj-12 kl 11:59 »
Och jag är bara glad för att jag nu kan släppa ut hönorna i trädgården igen, sitta där och titta på dem och dricka kaffe och bara vara. o:)

De har fått vara i hönsgården eftersom "den tjuriga grannen" blev upprörd i höstas att en höna flygit över nätet och landat på hans garageuppfart. >:D (alltså ett litet missöde en gång på hela året ::)) Nu har jag bättre staket (rådjursnät) åt det hållet. Supernöjd med det staketet så jag kommer definitivt köpa mer så jag kan ha runt hela tomten. Hade tänkt sätta upp begagnat gunnebostängsel men det är tungt, besvärligt och man kan inte ta med det om man flyttar. Nu tänker jag bygga flyttbara nätsektioner till hönsgård och kaninbetesburar av det rovdjurssäkra nätet istället. ;D
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2605 skrivet: 02 maj-12 kl 12:25 »
Tänkte passa på att byta äggen under Ettan idag när hon var ute. Å DÅÅÅÅÅ, på dag 25, låg där en liten gul sak som precis torkat. Nu får de andra äggen ligga kvar.  :D yihAAAAAAAAAAAA!! Trodde ju det var kört............

Å Zassy är lika till sig som vanligt när det kommit "en liiiiiiiiiiiiiten höna"
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2606 skrivet: 02 maj-12 kl 20:51 »
Hålslag på två ägg. Första kläckningen någonsin för mig.  ;D

Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2607 skrivet: 02 maj-12 kl 20:59 »
Grattis! Det blir aldrig mindre spännande kan jag säga.  ;)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2608 skrivet: 02 maj-12 kl 22:56 »
Surhönan i blandisgruppen gav sig inte trots storstädning och rockad av djur, så hon fick märkta ägg att ligga på. Hon makade sig tillrätta så nöjt över de hon fick.

Bara att vänta nu då.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Eva o Getterna

• Uppland
« Svar #2609 skrivet: 03 maj-12 kl 06:46 »
Hål i äggen i kläckaren igår och idag en gul kyckling. Hoppas det är fler till lunch. så inte stackarn blir själv.
Ja ni vet det blir som ett lyckorus. ;D
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2610 skrivet: 03 maj-12 kl 07:05 »
Två kycklingar ute och dom för ett  >:D liv. Jag såg bådas kläck! Hålslag på ytterligare tre ägg.  :)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2611 skrivet: 03 maj-12 kl 10:47 »
Idag har jag börjat maila i tur och ordning till de som står i kö att köpa från mitt första sussexkläck de är 6 veckor på lördag. Lite kul.
får se hur många som verkligen fullföljer bokningarna för vissa fattar inte att om de har bokat så är det ett avtal gjort om köp. Till skillnad mot en intresseförfrågan.

Men vissa verkar boka lite överallt och så köper de där det först blir leveransklart. Det är i alla fall EN riktigt redig köpare som lagt handpeng och som kommer och hämtar sina töser idag eller någon av de närmaste dagarna. Det är sånt man bli impad av.

Fast alla är jättesöta så helst vill man ju behålla dem själv. Men vad ska jag med 17 sussex till :). I varje fall har jag bestämt att behålla två av hönorna till egen rekrytering. Mina gamla hönor är ju födda 2010 så 2 års mellanrum kan ju vara rätt lagom. Har ett till kläck från Corillos sussexar som nu är ca en vecka. Tänkte behålla en grupp därifrån också. 2-3 hönor och en tupp kanske? För att kunna erbjuda köpare djur ur två icke närabesläktade linjer till nästa år.

Det är kul att sitta och gulla med ungdjuren, de är ohyggligt nyfikna och håller sig framme så fort nåt nytt händer. Nu bor de i en box i stallet, vågar inte ta med dem ut för jag är inte så säker på att alla kommer med en gång om jag ropar på den och det var svårt nog att hålla kolla på mina 7 kycklingar förra sommaren.

Funderar lite på att ta med mig ett par av ungtupparna till djurmarknaden på Franks i helgen, får se. Det beror lite på väder etc. Vill ju inte att de ska bli kalla och förkylda.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2612 skrivet: 03 maj-12 kl 12:21 »
Ettan är ilsken som vanligt, gick t.o.m. till anfall mot Zassy igår. Dunungen är redan handtam och vill följa med mej ut! :D

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2613 skrivet: 03 maj-12 kl 17:29 »
kycklingarna har blivit stora nu  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2614 skrivet: 03 maj-12 kl 17:52 »
Ja, de växer fasligt fort. :o Har tyckt tidigare att de varit "små" till 114-15 veckor och sen ränt iväg men de jag har nu som är 10 veckor nu, där har vissa nästan blivit så stora som min Isbarhöna (som är minst i min flock).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2615 skrivet: 03 maj-12 kl 17:52 »
Tur jag inte var snabb med yxan. Hönan som var hos veterinären och opererade ögat ligger nu och ruvar ;D

Undrar om han kan sätta in ett emaljöga på tuppen....... ::) han ser inte å......å....åååååh.......ser inte å jobba.

Jag tycker den som är knappt 3 veckor är stor! Ja jämfört med nyfödingen.
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 17:54 av ToA »

lena70

• Gäst
« Svar #2616 skrivet: 03 maj-12 kl 18:15 »
Ska hämta nätsektioner 10 st 150 * 200
Tycker att 1000:- är ett bra pris.
Ska bli en hönsgård :D
Oj, vad billigt! Förstår att du är jättenöjd!!( Jag är RIKTIGT avundssjuk på dig!!) Lycka till med hönsgården!!

David97

• Gäst
« Svar #2617 skrivet: 03 maj-12 kl 18:24 »
Var ett bra tag sedan jag var på Alternativ.. Alla kycklingar lever (13 st) Av Dv. Kochin, blev det 2 tuppar och 3 hönor. Tupparna är ju såklart de finaste *Suck*.. Idag ''råkade'' jag få med mej 30 ägg från en djurpark där jag har praktik.. Så om 3v. kläcks det nya raser här.. (Isbar/Okänd Lantras, Silkes och Faverolle).. Lyckades få ner alla i min maskin.. Nu börjar den eviga väntan.. :/

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2618 skrivet: 03 maj-12 kl 19:20 »
Farsan har köpt en bra elektrisk fläkt till vårt hönshus! Nu kommer luften bytas ut över 40 gånger/timme!  8) Behöver inte fundera på att såga stora hål i väggarna längre!  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #2619 skrivet: 04 maj-12 kl 19:20 »
Jag trodde att det inte skulle bli några Hedemorakycklingar, endast ett ägg kvar utav 12, men nu när jag kom hem håller det på att kläckas!  :D :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser