Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391663 gånger)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2540 skrivet: 10 apr-12 kl 17:15 »
Nu rullar det på för fult kycklingar och på lördag c 4-6 nya hönor som skall köpas in ! ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2541 skrivet: 11 apr-12 kl 08:43 »
Ja det är ju roligt att kolla !  ;D
Igårkväll fick jag ett MMS med bild på första ägget med ett hål i  ;D
Bättre än inget men inte i närheten av att se det på riktigt förstås...

Anna

• -
« Svar #2542 skrivet: 11 apr-12 kl 08:44 »
Fick strömavbrott precis när vi skulle åka nu på morgonen. Panik då äggen i kläckaren ska kläckas till helgen. Ringde nu och fick beskedet att strömmen var tillbaka i byn. Wohoo!!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2543 skrivet: 11 apr-12 kl 12:10 »
Igårkväll fick jag ett MMS med bild på första ägget med ett hål i  ;D
Bättre än inget men inte i närheten av att se det på riktigt förstås...

Vad roligt

Nu är mina första kycklingar på väg ut yupppppi !

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2544 skrivet: 11 apr-12 kl 13:00 »
Vad roligt

Nu är mina första kycklingar på väg ut yupppppi !

Wohoo! =) Va kul!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2545 skrivet: 11 apr-12 kl 18:49 »
*mutterimutterimutter* ser inte en enögd tupp-j***el att nuppa?  >:(
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2546 skrivet: 11 apr-12 kl 19:18 »
Nu är tre kycklingar ute och fler är på väg !  :-*

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2547 skrivet: 12 apr-12 kl 10:53 »
Såg det låg en liten mörk dununge bredvid Blomman idag! :D Antagligen ett ägg jag smög in under henne några dar efter att hon la sig. Är inte säker på om Wyandottehönan från Öland värpt det eller om det var från Erika.
Är det "ölandshönan" så är tuppen en Kochin, är det Erikas ägg så har den enögde Lindelo lyckats pricka rätt EN gång i år.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2548 skrivet: 13 apr-12 kl 18:55 »
Skulle städa bort odugliga ägg hos Blomman idag, samt flytta de 3 köpeäggen hon fick i söndags till Ettans holk. Tyckte det myllrade lite mycke under henne å c på tusikken, där var 2 små svarta dunbollar! :D Nu har de fått kokt mosat ägg.

Börjar tro att Lindelo nuppar mer än man kan ana  :-[
« Senast ändrad: 13 apr-12 kl 18:57 av ToA »

Micki o Molly

• -
« Svar #2549 skrivet: 13 apr-12 kl 22:19 »
Nu är tre kycklingar ute och fler är på väg !  :-*

håller tummarna att det går bra  :D
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2550 skrivet: 15 apr-12 kl 11:20 »
Idag för första gången sedan jag köpte dem(ca 3 veckor sedan) så låg det 2 ägg inne hos Lohmanhönorna. ;D
De 5 damerna har innan bara lagt ETT ägg om dagen.
I går kom ETT ägg som var lite mindre än vad de brukar lägga och som var mycket ljusare. Och i dag två
bautastora bruna.

Så de kanske börjar bo in sig lite nu och känner sig mer hemma?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2551 skrivet: 15 apr-12 kl 15:17 »
Idag kom första ägget från min Wesselshöna :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

mammazan

• Västmanland
« Svar #2552 skrivet: 15 apr-12 kl 16:25 »
Idag har min fina, duktiga Kindahöna börjat kläcka sin tredje kull! :) Jag köpte henne i juli-11 och, och det här är alltså tredje kullen, rekordhöna??

Nina W

• Värmland
« Svar #2553 skrivet: 15 apr-12 kl 17:35 »
Idag har jag släppt ut dom!  :) Efter tio dagar i en ganska trång husvagn och smått provosoriska förhållanden så fick dom äntligen komma ut i det gröna! Härligt. Jag har haft så mycket att göra med flytten och dessutom jobbat fyra nätter veckan som gick så det var därför dom fick vänta. Dom har elnätshage och det funkar bra. Nu bor jag granne med ett hundpensionat som dessutom tar hand om omplaceringshundar så jag vågade inte chansa och släppa ut dom utan nät.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2554 skrivet: 15 apr-12 kl 18:07 »
Såhär kavata är man när man är 4 dar men man håller sig nära hönsbenen även om päron är smarrigt!.

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2555 skrivet: 15 apr-12 kl 18:16 »
Byggt två gräs odlings lådor inne i mina två hönsgårdar ! Nu väntar jag bara på att gräset ska växa :D

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2556 skrivet: 15 apr-12 kl 21:18 »
Har äntligen fått en höna att vilja ruva, hoppas på kycklingar om tre veckor, hon ligger på 13 ägg, lite många, men ska lysa dem om en vecka eller så, då kanske jag får ta bort några, det verkar som om alla får plats under henne i alla fall
Västgötamor

Jennim

• Västmanland
« Svar #2557 skrivet: 15 apr-12 kl 21:40 »
Är så glad över min nya lilla avelsgrupp av appenzeller spetshättad  :-*
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2558 skrivet: 16 apr-12 kl 18:42 »
Nu har det varit lite omflyttningar här. Wille (kläckt från ett Willysägg) började gå hårt åt vaktelhönorna som han är uppvuxen med, höna som höna verkade han tänka  :o Så han fick flytta till annat boende och dit flyttade också Wessla (kläckt från ett Wesselsägg), så nu får vi se om de kommer överens och så kan jag samla avelsägg om 3 veckor. Hon gick innan med Brahma, Maran och Araucanatuppar.

Araucanatuppen ovan fick flytta in till grönvärpargruppen som han var inköpt till, ojojoj vad han gruffade och protesterade mot att bli infångad och uppburen under armen  8)
In i grönvärpargruppen flyttade också den rumplösa araucanatuppen med sin rumplösa flickvän som bott i karantänen ända tills nu, har inte blivit av att de flyttats över.

Så nu har 08 Coolisen, Isbartuppen från Astra, fullt upp att flirta in sig hos den nya hönan (och sätta på henne  ;D) och hålla de andra två herrarna borta.

Och förhoppningsvis gör denna rockaden att surhönan i grönvärpargruppen kommer av sig. Annars får hon väl några ägg eller kycklingar, hon adopterade unghönsen i höstas när de flyttade in.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

MarieA

• Västergötland
« Svar #2559 skrivet: 16 apr-12 kl 20:27 »
Har blivit av med 14 höns i vinter.. (iller) men nu är det på väg ägg från alla håll hem till min väntande kläckare :)
Dv silke, dv kochin, appenzeller,dv wyandotte o sabelpoot.. Jippi nu ska gruppen bli sig lik snart igen!!! längtar tills om drygt 3 veckor.. håller tummarna för bra resultat!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser