Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391633 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2520 skrivet: 06 apr-12 kl 14:52 »
Överaskad och glad blev jag när jag hittade min gamla hedemorablandis Bubblan sittandes och klämma ut ett ägg i redet idag. Trodde faktiskt att hon slutat lägga ägg nu den ca 13 åriga halvblinda (gråstarr på ena ögat) gamla tanten.  :-X Ett litet ljusrosa ägg ploppa hon ur sig. Blir faktiskt sugen på och testa kläcka det, mamma på gamla dar. ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2521 skrivet: 06 apr-12 kl 16:16 »
Idag  startade jag kläckaren för mitt andra kläck hittills. Nu är det övervägande köpeägg, ett gäng sussex från corillo här på forumet, 4 FFF fr Johan här på forumet och så från min blandgrupp varav jag 100 % vet att det ena komme från min brahmahöna. ( Stod bredvid redet  när det ploppade ut...).

Av mitt förra kläck ( alla 24 ägg efter egna sussexhönor och som tur är också efter sussextuppen eftersom ingen verkar få benfjädrar) i lördags blev det 17 kycklingar plus en som var sent ut ur ägget och som nog inte är riktigt som den ska. Den är liten (ungefär hälften så stor som syskonen) och den har en mycket mer upprest kroppsställning en står lite som man ser att MESar gör på de flesta foton, men den äter och dricker och verkar pigg. Håller den under observation. Denna lilla knatte är inget som ska säljas i alla fall...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2522 skrivet: 09 apr-12 kl 08:34 »
Nu har en till pärlgrå, skäggig liten araucana kläckts! ;D Denna har helt avsaknad av gump också! *jubel*
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2523 skrivet: 09 apr-12 kl 08:44 »
Nu har en till pärlgrå, skäggig liten araucana kläckts! ;D Denna har helt avsaknad av gump också! *jubel*

vad roligt Gratis Bild ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2524 skrivet: 09 apr-12 kl 08:51 »
Yaaay! Var inte det ditt mål? Pärlgrå stjärtlösa?  ;D  ;D kul!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2525 skrivet: 09 apr-12 kl 10:55 »
NY KLÄCKARE BESTÄLLD - GLAD !   ;D

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2526 skrivet: 09 apr-12 kl 13:24 »
Jag har fått min första surhöna  ;D Och hon har fått ett lass ägg att ruva på *tre veckors väntan*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2527 skrivet: 09 apr-12 kl 14:26 »
vad roligt Gratis Bild ?

Lilla knatten med dv kochinsyskon ... Det har nu kläcks en till gumplös gråing. :D

Citera
Yaaay! Var inte det ditt mål? Pärlgrå stjärtlösa?     kul!

Japp! Pärlgrå (rumplös) araucana med kindskägg och/eller kvastar var målet. ;D

pytte

• -
« Svar #2528 skrivet: 09 apr-12 kl 14:56 »
Vet inte om jag ska vara glad eller bekymrad, en av mina welsumerdamer ruvar 9 månader gammal, hon har 7 eller 8 ägg, olika raser.
Vill ju helst att mina dv. kochin ska sura de är ju helsäkra ruvare, men hon får väl ligga :-\
Hoppas att hon inte kliver av då jag inte har någon kläckare....
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

AnGu

• Skåne
« Svar #2529 skrivet: 09 apr-12 kl 15:20 »
Vet inte om jag ska vara glad eller bekymrad, en av mina welsumerdamer ruvar 9 månader gammal, hon har 7 eller 8 ägg, olika raser.
Vill ju helst att mina dv. kochin ska sura de är ju helsäkra ruvare, men hon får väl ligga :-\
Hoppas att hon inte kliver av då jag inte har någon kläckare....

håller tummarna :)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2530 skrivet: 09 apr-12 kl 15:29 »
köpte nu en till värme lampa då det kommer så många kycklingar !  ;D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2531 skrivet: 10 apr-12 kl 11:48 »
Tack till Tinna som har sytt hönssadlar åt mina nakna damer  :D I kväll blir det mannekänguppvisning  ;D ;D ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2532 skrivet: 10 apr-12 kl 12:08 »
Tack till Tinna som har sytt hönssadlar åt mina nakna damer  :D I kväll blir det mannekänguppvisning  ;D ;D ;D
Härlig syn  ;D Är det någon som lagt ut ett mönster samt med storlekar för mindre och större raser? Svärmor är duktig på att sy så kom på att jag faktiskt kunnat be henne att göra några så jag har utifall att.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2533 skrivet: 10 apr-12 kl 12:22 »
Har JUST fått veta av Azoo-Lina att hon har hört pip hela morgonen och 3 av mina Vit Leghorn är på väg att ta sej ut  ;D
Det betyder också att det mycket snart börjar röra sej hos Höna8993 där Faverollerna ligger i deras kläckare.
Jubel och fröjd!  :D
Innan veckan är slut är jag en riktig hönsmamma! *stolt som en tupp* ;)

AnGu

• Skåne
« Svar #2534 skrivet: 10 apr-12 kl 14:15 »
Har JUST fått veta av Azoo-Lina att hon har hört pip hela morgonen och 3 av mina Vit Leghorn är på väg att ta sej ut  ;D
Det betyder också att det mycket snart börjar röra sej hos Höna8993 där Faverollerna ligger i deras kläckare.
Jubel och fröjd!  :D
Innan veckan är slut är jag en riktig hönsmamma! *stolt som en tupp* ;)

Grattis :)

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2535 skrivet: 10 apr-12 kl 14:24 »
Äggen piper för fult och det är några sprickor i dem  ;D

Eva77

• -
« Svar #2536 skrivet: 10 apr-12 kl 14:27 »

Eva77

• -
« Svar #2537 skrivet: 10 apr-12 kl 14:28 »
Äggen piper för fult och det är några sprickor i dem  ;D
Vad spännande!
Önskar jag var på plats medan mina kläcks!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2538 skrivet: 10 apr-12 kl 14:30 »

Av mitt förra kläck ( alla 24 ägg efter egna sussexhönor och som tur är också efter sussextuppen eftersom ingen verkar få benfjädrar) i lördags blev det 17 kycklingar plus en som var sent ut ur ägget och som nog inte är riktigt som den ska. Den är liten (ungefär hälften så stor som syskonen) och den har en mycket mer upprest kroppsställning en står lite som man ser att MESar gör på de flesta foton, men den äter och dricker och verkar pigg. Håller den under observation. Denna lilla knatte är inget som ska säljas i alla fall...

Lille Tjippe lever än....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2539 skrivet: 10 apr-12 kl 16:24 »
Vad spännande!
Önskar jag var på plats medan mina kläcks!

Ja det är ju roligt att kolla !  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser