Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391668 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2420 skrivet: 13 mar-12 kl 22:22 »
En bild från idag

Oj tuppvärldens svar på Arnold Swartsenegger  ;D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2421 skrivet: 13 mar-12 kl 22:23 »
Inga problem med att starta upp köksträdgården.  :D

Hönorna grävde nästan ner sig i halmen jag la på i höstas.  ;D

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2422 skrivet: 14 mar-12 kl 09:50 »
En bild från idag

Det var ju en snygg tupp....
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2423 skrivet: 14 mar-12 kl 10:46 »
Jag tackar så hjärtligt för inbjudan  :D
det var faktiskt fantastikt intressant.
När man sett några olika smarta lösningar för hönshus så är det mycket lättare att planera sitt eget efter dess förutsättningar.

Jo när det gäller första hönshuset så är det svårt att leva sig in i hur mycket man kommer behöva flera avdelningar, sektioner... Jag tänkte bara, ett hönshus ett rum och så om någon blir sjuk så kan jag väl ha den i förrummet. Förstod ju inte hur gärna jag sen ville ha renrasigt tillsammans då folk vill köpa och jag ha själv, kunna ha höns och kycklingar för sig, annan egen plats för sjuka höns,  karantän! Eget ställe för foderförvaring osv. Det var liksom tillräckligt stort att få ett eget hönshus och skissa på det. Sen borde jag ju tänkt på hur jag är när det gäller att skaffa saker - projekten blir gärna stora - så det gick snabbt från ca 13 höns till 25 höns till 50 höns och 14 raser och det bara på två år...och ställa ut var ju kul... nu har jag valt vilka raser jag bara ska hönor till och vilka jag behåller tupparna till, vilket är så svårt då tupparna är så himla fina...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2424 skrivet: 14 mar-12 kl 12:48 »
Jo när det gäller första hönshuset så är det svårt att leva sig in i hur mycket man kommer behöva flera avdelningar, sektioner... Jag tänkte bara, ett hönshus ett rum och så om någon blir sjuk så kan jag väl ha den i förrummet. Förstod ju inte hur gärna jag sen ville ha renrasigt tillsammans då folk vill köpa och jag ha själv, kunna ha höns och kycklingar för sig, annan egen plats för sjuka höns,  karantän! Eget ställe för foderförvaring osv. Det var liksom tillräckligt stort att få ett eget hönshus och skissa på det. Sen borde jag ju tänkt på hur jag är när det gäller att skaffa saker - projekten blir gärna stora - så det gick snabbt från ca 13 höns till 25 höns till 50 höns och 14 raser och det bara på två år...och ställa ut var ju kul... nu har jag valt vilka raser jag bara ska hönor till och vilka jag behåller tupparna till, vilket är så svårt då tupparna är så himla fina...

Sch! Säg inte så så min sambo hör!  ;D

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2425 skrivet: 14 mar-12 kl 20:37 »
Vååår!!!  ;D

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2426 skrivet: 14 mar-12 kl 22:16 »
Så glad, jag hittade min stridshöna som jag trodde var försvunnen sedan ett par veckor. Hon låg längst inne i en gammal hundkoja ruvandes för fullt. Stackarn det blir nog inga kycklingar för äggen måste vara sönderfrysta, det var ju minusgrader för ett tag sedan.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2427 skrivet: 15 mar-12 kl 09:20 »
Inte alls säkert.. Hönor är bra på att värma  ;)

Här smet en dv. cochinhöna ut mitt i vintern (2009) ..  -15 dagen hon försvann.
Flög ut genom ett hål i nättaket på utegården..
Letade förtvivlat i flera dagar.. för att sen resignera och anta att räven varit framme....

Hon dök upp några veckor senare mycket stolt.. med sex kycklingar i släptåg..
Vad hon ätit under tiden vet ingen..  ??? dessutom var det under en period mer än -25 ..!! Och vi hade ca 1m snö!!

Tyvärr tog duvhöken super mamman sommaren 2010.. men kvar finns döttrar och barnbarn..  :D
De har dock inte fått chansen att smita...

Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2428 skrivet: 15 mar-12 kl 10:21 »
Sch! Säg inte så så min sambo hör!  ;D

Inte så att min heller hör.... o:)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #2429 skrivet: 15 mar-12 kl 10:46 »
Ikväll kommer de!! Kan bara inte vänta... Bäst att gå och snickra lite, så tiden går. Här är en bild på tuppar som se ut som de två jag får. Och hönsen också förstår, de är svarta också. Bilden har jag så klart haft som skrivbordsbakgrund på datorn sen jag fick den :D

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

näshulta

• Uppland
« Svar #2430 skrivet: 15 mar-12 kl 13:32 »
Så glad, jag hittade min stridshöna som jag trodde var försvunnen sedan ett par veckor. Hon låg längst inne i en gammal hundkoja ruvandes för fullt. Stackarn det blir nog inga kycklingar för äggen måste vara sönderfrysta, det var ju minusgrader för ett tag sedan.

Att det är en stridshöna ser manju på mördarblicken hon har...  ;D ;D ;D
Hoppas den snart byts ut mot en mödrablick...  ;)

Igår gjöt vi golvet till hönshuset, bara fogning och målning kvar sen så!!

Ja just det ja, inredning oxå förstås...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2431 skrivet: 15 mar-12 kl 17:36 »
Vad som är kvar här är att köra skit.  ::) Ska vänta tills grannarna försett sej bara.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2432 skrivet: 15 mar-12 kl 18:01 »
Sprutar ägg ur blandgruppen nu. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2433 skrivet: 15 mar-12 kl 18:15 »
Sprutar ägg ur blandgruppen nu. ;D

Vilka underbart vackra ägg! Blir helt lycklig av bilden, tack för den  :-*
Vill man så kan man ;P

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2434 skrivet: 15 mar-12 kl 18:19 »
Linkoso, inspirerande bild! Jag siktar på att ha lite varierade äggfärger och är på god väg nu med Araucana som värper, Hedemora som värper och mina nya söta Isbarkycklingar, hoppas det blir några hönor av de fem bara!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2435 skrivet: 15 mar-12 kl 18:25 »
Ja, här behövs det inte målas ägg till påsk. ;D De är redan färdigmålade. ::) ;D Här är en till bild jag tog med ett kalkonägg i mitten med och ett ankägg (det stora lite "grådassiga") =) Själv gillar jag skarpt det gröna ägget längst upp till vänster, är en unghöna brahma/isbar som börjat värpa. :) Sedan är det en maran/appenzellerkorsning (brunare stora), en "supermix" (mindre ägget) ::) Faverolle/Isbarkorsning (stora runda gröna), Bovan White (vita, som jag ser gått hål på :P ) och araucana (det turkosa).
« Senast ändrad: 15 mar-12 kl 18:28 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

David97

• Gäst
« Svar #2436 skrivet: 15 mar-12 kl 19:06 »
Vad är det riktigt mörk-gröna ägget för något?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2437 skrivet: 15 mar-12 kl 19:10 »
Brahma/Isbar ;D

David97

• Gäst
« Svar #2438 skrivet: 15 mar-12 kl 19:21 »
Lästa Vänstra nedre hörnet ;)

Jennim

• Västmanland
« Svar #2439 skrivet: 15 mar-12 kl 23:51 »
Efter vintern har fått högst 3 ägg per dag men idag var det 8  :o
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser