Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391669 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2400 skrivet: 09 mar-12 kl 13:32 »
Glad över att min annons på Blocket, om Hönsbytardagen i april, verkar locka folk.
Här inne känns det inte som att det är särskilt mycket intresse för en hönsbytardag i Östergötland, men den kommer säkert bli lyckad ändå.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2401 skrivet: 09 mar-12 kl 13:54 »
Mina tuppar har slutit fred nu, Svarte Petter låter Tutankhamon vara med och vakta flocken igen, han får t o m göra det ensam ibland, under övervakning så klart...
Västgötamor

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2402 skrivet: 09 mar-12 kl 14:46 »
Just ja, glömde skriva att jag är glad över att Blocketannonsen resulterade i att en person ringde och undrade om jag hade några tuppar att sälja. Självklart hade jag det, så sålde en av dem och han skulle få 6 värphönor att ta hand om. Skönt att slippa slakta de små liven. Har 3 tuppar till att göra mig av med men än så länge är de inte såpass mogna att de blir jagade av gammeltupparna. Så de får leva ett tag till i alla fall. :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2403 skrivet: 09 mar-12 kl 15:07 »
Jippie, min man ska hjälpa mig att göra en ägg-kläckare! Brorsan som är el/teknik-kunnig håller på att leta termostat, värme-källa mm. som behövs + att jag har läst så mycket jag kan komma över här på detta fantastiska forum! Sedan kommer mina fösta kycklingar på måndag och tisdag om allt går bra! Och min andra höna lade sig att ruva igår!! 8) ;D :D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

David97

• Gäst
« Svar #2404 skrivet: 10 mar-12 kl 17:24 »
Idag har jag vart o mött upp en tjej som gav mej lite ägg.. Så nu ligger det 12 dv. Kochin ägg, 2 Sultn-ägg, 14 blandrasägg (Sultan x Lohmann) Så nu hoppas vi på att iaf alla dv. Kochin ägg kläcks..

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2405 skrivet: 10 mar-12 kl 17:57 »
Idag fick årets första kycklilng kull (8 st som är 13 dagar gamla) gå ut för första gången, tillsammans med sin skyddande och bevakande mor.  ;D :-*
Hela den lilla familjen njöt av vårsolens värmande strålar.
Vi hade idag hela +8 grader och strålande sol.

Efter ca 20 min valde dock modern att leda in sin lilla skara via extra landgång.
De små var helt enkelt för små att hoppa in själva, drygt 5 cm... :-*  o:)
Vill man så kan man ;P

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2406 skrivet: 10 mar-12 kl 18:02 »
Men så härligt.
Vi har mycket snö ännu .
Hedemorahöns

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2407 skrivet: 10 mar-12 kl 19:06 »
Idag har jag varit på studiebesök!
Tusen tack till Skåne-Fredde, Azoo-Lina och Höna8993 för att ni tog er tid att visa upp era underbara hönor och tuppar och deras hus :D
Idag har vart toppen!
Hoppas vi ses igen  ;D
Och tack min älskade sambo Henkek för du följde med på turné :-*

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2408 skrivet: 10 mar-12 kl 19:18 »
Tusen tack till Skåne-Fredde, Azoo-Lina och Höna8993 för att ni tog er tid att visa upp era underbara hönor och tuppar och deras hus :D
Idag har vart toppen!
Hoppas vi ses igen  ;D

kul att du hade kul! :)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Eva77

• -
« Svar #2409 skrivet: 10 mar-12 kl 19:33 »
kul att du hade kul! :)
Jag tittar förbi dej när det passar  :D

MiniMina

• Skåne
« Svar #2410 skrivet: 10 mar-12 kl 20:16 »
Jag är så glad över mina 3 dv. brahma hönor och tuppen så klart. Dom är inte bara vackra att titta på utan det är himla mysigt att gå ut i hönsgården med min 14 månaders son och bjuda pullorna på bröd :) pigga och glada verkar dom vara trots att det flyttade in en ny höna i flocken idag! Tack MittUtopia för att jag fick förtroendet att köpa Lady, hon är super mysig :D
Glad tjej som bor på landet med sambo, son, 2 isländska fårhundar, 2 katter, häst och 3 dvärg brahmor

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2411 skrivet: 11 mar-12 kl 22:44 »
Har hittat ett hönsvant hem till min ena vita kochintupp Pippin där han får vare ensam tupp och slipper bli upppryglad av  elaka Spräckel och Gandhi..
Sålde honom tillsammans med två av kochinhönorna till en som har rätt många års erfarenhet och som nu skaffar höns igen.

Känns bra.

Men nu måste jag fixa till det så att den andra vita tuppen (Spock) får en lugn hörna där HAN kan var tillsammans med en eller två hönor som han får ha ifred.
Han är väldigt förtjust i en av de svarta kochinhönorna samt av Rappa (brahmahönan), De har suttit bredvid varandra på samma plats på sittpinnen i flera veckor nu. ( Kan hönor bli kära?) Spock sitter i mitten och de två hönorna sitter så nära att de nästan är under hans vingar. Det är väldigt sött. Men på dagarna så ser de andra tupparna till att alla hönorna går med DOM...

Kanske jag borde skaffa en eller två brahmahönor till som kan gå med brahmatuppen? För det känns inte så litet taskigt att separera Spock från de här två...
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2412 skrivet: 11 mar-12 kl 22:44 »
Jag tittar förbi dej när det passar  :D

Har du tid nån vardag???
Mörkmårdens Minigrisar

Eva77

• -
« Svar #2413 skrivet: 12 mar-12 kl 13:31 »
Har du tid nån vardag???
Jobbar i Limhamn så jag är hemma rätt sent. får jag komma efter middagen, typ 19:30 så kan det passa nån dag. Inte idag för vi ska till sortergården ;P

David97

• Gäst
« Svar #2414 skrivet: 13 mar-12 kl 15:11 »
Jippie! När man är hemma sjuk, så har man tråkigt.. Så jag lyste 4ägg.. I Sultan-Äggen, tyckte jag det var små spindlar samt i ett Slätt och ett friserat Dv. Kochin! Vet inte hur det är med blandis äggen, men de går ju med Sultanerna, så de borde ju också vara befruktade! Överlycklig!!

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2415 skrivet: 13 mar-12 kl 17:33 »
Idag har vart toppen!
Hoppas vi ses igen  ;D

Mycket smart och lärorikt att åka på "studiebesök". Vi borde kanske göra en skåneslinga  :D. Jag har prickat av några men alldeles för få. Såg att du jobbade i Limhamn - så du är hjärtligt välkommen till Svedala också om du känner för det någon gång  :D
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2416 skrivet: 13 mar-12 kl 20:59 »
En bild från idag

Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Eva77

• -
« Svar #2417 skrivet: 13 mar-12 kl 21:51 »
Mycket smart och lärorikt att åka på "studiebesök". Vi borde kanske göra en skåneslinga  :D. Jag har prickat av några men alldeles för få. Såg att du jobbade i Limhamn - så du är hjärtligt välkommen till Svedala också om du känner för det någon gång  :D

Jag tackar så hjärtligt för inbjudan  :D
det var faktiskt fantastikt intressant.
När man sett några olika smarta lösningar för hönshus så är det mycket lättare att planera sitt eget efter dess förutsättningar.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2418 skrivet: 13 mar-12 kl 22:02 »
Är så glad för alla "egna" ägg i ruvmaskinen, 99-100% befruktning och utvecklas finfint. Har nio faverolleägg i kläckaren som ska kläckas i morgon, rörelser i alla.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2419 skrivet: 13 mar-12 kl 22:22 »
Är så glad för alla "egna" ägg i ruvmaskinen, 99-100% befruktning och utvecklas finfint. Har nio faverolleägg i kläckaren som ska kläckas i morgon, rörelser i alla.

Jag kanske fick svar nu på min fråga i mailet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser