Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391654 gånger)

Fia743

• Blekinge
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2380 skrivet: 04 mar-12 kl 11:33 »
Våra små pypplisar fick en släng av coccidios  >:( men tack vare vår fantastiskt snälla hönsuppfödande granne som kom med medicin och ett idogt arbete av oss med att ge vatten, städa, skura och ge omsorg så lyckades vi minimera förlusten till två små stackare. Jag lägger detta i glädjetråden för att vi faktiskt har nästan alla kvar. De är pigga och studsiga som tusan nu efter några dagar om än något förnärmade idag efter att ha fått små rumpor och fötter tvättade av människomamman  :-[
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2381 skrivet: 04 mar-12 kl 13:14 »
Hittade en liten mört i påsen med de fådda gäddorna. Hunden ville inte ha den, katten ännu mindre. Men jösses vilket krig det blev i hönsgården!  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2382 skrivet: 05 mar-12 kl 14:17 »
Hittade tre ägg i hönshuset idag och två av dem i samma rede. Snart kan jag lägga ut ägg för dem att ruva, ska bara se om det är någon som verkar irriterad på mig i morron, har jobbat tidiga dagar förra veckan, så jag har inte kunnat störa dem vid värpet än... >:D
Västgötamor

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2383 skrivet: 06 mar-12 kl 21:49 »
King Suron uppstartad och funkar bra. Nu fattas bara äggen långväga ifrån som kommer imorgon, hoppas jag!
Kanske ryms några av mina egna ägg också så nu ska det bli pycklingar i huset  ;D

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2384 skrivet: 07 mar-12 kl 16:41 »
101 ägg i kläckaren.... så klart att man e glad! ;D ;D

-kom o köp kycklingar  :P :-[ :)   stor orpington ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2385 skrivet: 08 mar-12 kl 10:40 »
Veterinären var här igår och vaccinerade hästarna. Jättesött när han satte ner lilla väskan med dosflaskor etc utanför ena hästhagen och alla hönorna kommer och myllrar runt hans fötter för att undersöka väskan. Hade de kunnat hade de väl försökt krypa in i den också!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

näshulta

• Uppland
« Svar #2386 skrivet: 08 mar-12 kl 10:45 »
En sån här vill jag ha, någon som vet vart man kan få tag på en?  ;D ;D ;D

http://www.cartoonsoup.com/talking_chicken_cards/chicken.htm

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #2387 skrivet: 08 mar-12 kl 10:56 »
Får höns i nästa vecka :D Sju åsbo; fem hönor svarta, och två tuppar en svart en vildfärgad. Jippie, jippie, jippie!

Letar efter en tråd jag såg en gång av en som snart skulle få höns och frågade om hon tänkt på allt/ glömt nåt, och listade det hon hade fixat. Har sökt och gått igenom 'övrigt om höns' till mitten av november utan att hitta den... Någon här som minns den? Skulle vara skönt att kolla om _jag_ tänkt på allt... :)
Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2388 skrivet: 08 mar-12 kl 12:19 »
Får höns i nästa vecka :D Sju åsbo; fem hönor svarta, och två tuppar en svart en vildfärgad. Jippie, jippie, jippie!

Letar efter en tråd jag såg en gång av en som snart skulle få höns och frågade om hon tänkt på allt/ glömt nåt, och listade det hon hade fixat. Har sökt och gått igenom 'övrigt om höns' till mitten av november utan att hitta den... Någon här som minns den? Skulle vara skönt att kolla om _jag_ tänkt på allt... :)

Lugn och fin nu! En del saknar allt, andra saknar inget. Vänta tills du tycker att något fattas, så sparar du en slant.

Fast lite mat är ju bra att ha till dom  8)

....å grattis till......till....till nedkomsten! *blev det fel där?* ???

MiMaanvandrare

• "Livet är för kort, gör det du är bra på!"
    • Värmland
« Svar #2389 skrivet: 08 mar-12 kl 12:57 »
tack :D Ska bli jättekul!

Andra vändan till självhushållning påbörjad, I maklig takt denna gång. Och med centralvärme... (snart).

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2390 skrivet: 08 mar-12 kl 13:42 »

Vet du vad: det allra viktigaste för mig har visat sig vara ett telefonnummer till en hönskunnig veterinär. Skapar sån panik och stress när någon väl är sjuk över att inte hitta någon, eller hitta sådana (de flesta) som inte kan något om höns! Nu har jag en som snabbt skriver ut recept över telefonen och ger råd. När jag kläcker kycklingar vill jag alltid ha ett sulfapreparat hemma som tex Esbetre om kycklingarna får Coccidios - för det går fort - alla kan ha dött innan man får tag i veterinär och utskrivet recept...
Så just detta med veterinären skulle jag inte ta sen när det händer utan ha fixat en kontakt redan nu utifall att...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2391 skrivet: 08 mar-12 kl 13:52 »
Bra höns-vet. som även opererar om det behövs finns nära men var tusan var det nu? mita 67 vet!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2392 skrivet: 08 mar-12 kl 16:19 »
mina höns på snömattan, de hade fullt upp med att leta grässtrån, t o m Tutankhamon får vara med nu utan att bli bortjagad
Västgötamor

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #2393 skrivet: 08 mar-12 kl 20:25 »
Äntligen sitter Grållan på sin gamla plats på pinnen igen. Verkade bli mobbad när hon kom tillbaka efter ögonoperationen men nu är det lugnt igen ;D Bara Nicke som är lite enträgen i sin uppvaktning :-[

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2394 skrivet: 08 mar-12 kl 20:28 »
min äggmaskiner jobbar hårt mot bra mat ! och kärlek  ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

• Gäst
« Svar #2395 skrivet: 08 mar-12 kl 20:55 »
På lördag ska jag FÅ 30 ägg av en i närheten. 10 dv kochin ägg.. O en friserad höna går där också (2 hönor och 1 tupp) och 20 Lohmann x Sultan blandisar.. Jag och hon som ger mej äggen ska sedan dela på kycklingarna. Är så glad, sådde ju havre som nu är nästan 2dm eftersom jag lagt i ägg i maskinen som var obefruktade..

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2396 skrivet: 09 mar-12 kl 00:18 »
Är så glad över att mina stora hönor lagt rekord idag 8 ägg av 10 :D

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
« Svar #2397 skrivet: 09 mar-12 kl 11:33 »
Jag är glad gör att jag har fått så många inbjudningar till sånkebor som vill visa upp sina höns och hönshus. Studiebesök ftw!  :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2398 skrivet: 09 mar-12 kl 12:03 »

Svor och hotade hönsen i förrgår när de bara la 5 ägg. Blev så mycke bättre igår, 13 ägg på 13 hönor.

hönstokan

• Jämtland
« Svar #2399 skrivet: 09 mar-12 kl 12:47 »
LYCKA = 13 hela fina rena cream crested legbar ägg med posten i dag. Tack Jonathan :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser