Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391728 gånger)

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2360 skrivet: 26 feb-12 kl 20:17 »
Då har man lagt i käckaren idag :D 37 ägg blev det, 17 holländsk dvärg blå-guldhalsad, 19 holländsk dvärg guldhalsade och 1 dvärg plymouth rock :D
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2361 skrivet: 28 feb-12 kl 12:17 »
Under den gångna natten kläcktes 6 små gula dumbollar av mix-modell under våran grönvärpare.
Jippi årets första kull här och det känns gött. ;)

Har förhoppningar om ett par till då hönan har flera ägg kvar under sig men är ändå såååå nöjd  ;D
Vill man så kan man ;P

lavandula

• Gäst
« Svar #2362 skrivet: 28 feb-12 kl 13:00 »
Hönsglädje! :) :) Mina unghöns (Hedemora) upplever sin första vår, och det är en glädje att se dem upptäcka omgivningarna. De får gå fritt under dagarna och har så gjort hela vintern.
De har med intresse struttat runt på gården trots snö och kyla. Ruggiga dagar har de mest hållit till under logen, men allteftersom dagarna nu blivit varmare och snön smält undan
vågar de sej längre ut. Dynghögen har varit ett favoritställe, men idag har de letat sej ut i hästhagen och nu har de hittat mitt grönsaksland från i fjol som tydligen bjuder på en del
godsaker. Vilken lycka att få sitta och titta på dem och höra deras samtal om vad de hittar! :) Tacksamt plockar jag in fler och fler och större och större ägg för varje dag. Jag är så
glad att jag äntligen har blivit med höns!!

Fia743

• Blekinge
« Svar #2363 skrivet: 28 feb-12 kl 14:50 »
Det piper och kvittrar så härligt från tvättstugan! Våra allra första kycklingar har det gott där inne i sitt bo  ;D
7 Sussex som är från vår egen flock, 6 av grannens kycklingar som fick följa med på foder =)
Im sooo in love!!
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2364 skrivet: 28 feb-12 kl 22:28 »
skulle iväg på en spinn-kurs i kväll o tänkte stänga in hönsen för natten innan. När jag gick in i hönshuset så satt det bara sex st på pinnen, så jag gick ut för att leta efter den sjunde. Ropade på honom o fick svar, ett svagt kacklande uppifrån (!). När jag tittade upp sitter han uppe på taknocken på hönshuset...
Det var bara att hämta stegen, han hade ingen lust alls att komma ner  :D
Västgötamor

Jennim

• Västmanland
« Svar #2365 skrivet: 29 feb-12 kl 12:21 »
Då har man bytt golv strö till hönsen. Blev ljust och fräscht  :D
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
« Svar #2366 skrivet: 29 feb-12 kl 12:47 »
Hönsglädje! :) :) Mina unghöns (Hedemora) upplever sin första vår, och det är en glädje att se dem upptäcka omgivningarna. De får gå fritt under dagarna och har så gjort hela vintern.
De har med intresse struttat runt på gården trots snö och kyla. Ruggiga dagar har de mest hållit till under logen, men allteftersom dagarna nu blivit varmare och snön smält undan
vågar de sej längre ut. Dynghögen har varit ett favoritställe, men idag har de letat sej ut i hästhagen och nu har de hittat mitt grönsaksland från i fjol som tydligen bjuder på en del
godsaker. Vilken lycka att få sitta och titta på dem och höra deras samtal om vad de hittar! :) Tacksamt plockar jag in fler och fler och större och större ägg för varje dag. Jag är så
glad att jag äntligen har blivit med höns!!

Åh vad mysigt!!! Gläds med dig, det är ju underbart med höns  :-*

Jag har haft höns i sommarstugan men nu bor vi äntligen i hus kan ha ett permanentgäng! Än så länge är det bara två, Bert & Babbsan, men jag sitter som du och tittar på dem halva dagarna :)

De går lösa på gården o kikar runt o blir helt till sig när de hittar en snöfri fläk! Kärlek!  :D

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2367 skrivet: 29 feb-12 kl 17:31 »
Under den här vintern har jag/vi lyckats döda 14 svinhusråttor. De fångas i en levandebur som står inne i hönshuset och likvideras sedan. Vågar inte lägga ut gift eftersom jag inte litar på att inga andra djur drabbas av det. Är bara glad över att inga fler hönor eller kycklingar har tagits sedan jag skaffade fällan. :)
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2368 skrivet: 29 feb-12 kl 20:52 »
AJ...........då får vi passa oss.  :o

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2369 skrivet: 02 mar-12 kl 18:19 »
Nu har årets första kläck kläckts.
Det blev 6 grårandiga (troligen 1 tupp och 5 hönor) och 1 vit  och alla av rasen Dvärg Orpington.
1 ägg kvar av de grårandiga som var fullt utväcklat + 4 chabo ägg som var fult utväcklade också men inte kläckta.

Ganska nöjd med resultatet
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Bettan Jernberg

• Värmland
« Svar #2370 skrivet: 02 mar-12 kl 19:53 »
 ;DPLÖTSLIGT HÄNDER DET ;D

Hönsglädje i överflöd, en av mina drömmar är uppfylld. Jag har blivit stolt ägare till Engelsk Araucana.
Ett STORT TACK och BAMSEKRAMAR till jerker_s :-*
som lät mej få äran att köpa och förvalta dessa underbart vackra djur.
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #2371 skrivet: 02 mar-12 kl 20:42 »
;DPLÖTSLIGT HÄNDER DET ;D

Hönsglädje i överflöd, en av mina drömmar är uppfylld. Jag har blivit stolt ägare till Engelsk Araucana.
Ett STORT TACK och BAMSEKRAMAR till jerker_s :-*
som lät mej få äran att köpa och förvalta dessa underbart vackra djur.

GRATTIS!!!!!  ;D ;D ;D
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2372 skrivet: 03 mar-12 kl 12:06 »
Ibland är man bara glad! För att det är vår, för att hönsen kommit igång med värpningen, för att man har ägg i kläckaren och framför allt för att djuren är så underbara  :-*

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Halte

• Gäst
« Svar #2373 skrivet: 03 mar-12 kl 12:12 »
Ibland är man bara glad! För att det är vår, för att hönsen kommit igång med värpningen, för att man har ägg i kläckaren och framför allt för att djuren är så underbara  :-*

Vad är det för djur bredvid hönsen? Vid första anblicken tyckte jag det var rådjur.. hehe
Men är det någon hundvariant eller?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2374 skrivet: 03 mar-12 kl 12:20 »
 ;D :D :D ;D

Någon hundvariant är det, ja...  :) För att vara exakt är det två hundflickor av rasen whippet!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2375 skrivet: 03 mar-12 kl 13:40 »
;D :D :D ;D

Någon hundvariant är det, ja...  :) För att vara exakt är det två hundflickor av rasen whippet!

Jag fick först för mig att det var getter... min nästa tanke att det kanske var väldigt smala långbenta grisar... Ber whippeterna om ursäkt...  :-[
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #2376 skrivet: 03 mar-12 kl 14:54 »
För att klargöra vad det är för slags djur som äter ihop med hönsen ber Garbo och Bianca att få lov att presentera sig  ;D 8)

Garbo - hund av rasen whippet!

Bianca - hund av rasen whippet!

Hönsen har det inte varit några frågetecken kring, men jag nämner för säkerhets skull att de är just höns och av rasen welsumer dvärg!  ;D

Som jag har skrattat idag! Rådjur har de blivit kallade förr, men varken get, gris eller "någon hundvariant"... :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2377 skrivet: 03 mar-12 kl 17:34 »
Jag trodde också det var getter först  :-[ haha!
Själv är jag glad för att en unghöna la sitt första ägg idag. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2378 skrivet: 03 mar-12 kl 21:30 »
idag tog jag beslutet att arbeta på en ny sittpinne till mina höns.Sagt o gjort, fram med tjock trädgren o släpkniven, gick bort till huggkubben o började spåna. Jag hade inte hållit på mer än typ tio sekunder förrän hela hönsflocken utom ungtuppen kommer rusande o vill ha hyvelspån!!! (Ungtuppen får inte vara med i flocken längre, gamlingen Svarte Petter jagar bort honom om han kommer för nära hönorna) Visst var jag medveten om att de håller koll på mig, men HYVELSPÅN?!? Grepen kan jag förstå, det innebär ju mask...
Efter en stund insåg de att det inte var mat jag höll på med, men de gick inte långt bort, jag kunde ju ändra mig... 8) 8) 8)
Västgötamor

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2379 skrivet: 03 mar-12 kl 22:09 »
När jag tog in ved i dag hittade jag ett helt litet förråd med majs, vi har småved till kaminen i mitt kontor i små bingar som stod i samma förråd som hönsmaten ett tag, det måste varit möss där som flyttat majs från säcken till vedbingen, vad det nu skulle vara bra för. Hönorna blev i alla fall väldigt glada när jag visade mitt fynd  :D
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser