Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391684 gånger)

David97

• Gäst
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2340 skrivet: 22 feb-12 kl 13:18 »
Samma här, har en egenn kläckt, som ska lägga sina ägg i en hörna, under de redena som finns.. Knasboll!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #2341 skrivet: 22 feb-12 kl 14:11 »
jag hade en höna som envisades med att lägga sina ägg på några (lutande)plankor uppe under taket (rulle, rulle kras..)
Västgötamor

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2342 skrivet: 22 feb-12 kl 16:44 »
Idag kom det första ägget från mina Ko Shamo sedan de flyttade hit!

Hela 31gram var det på :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

mammazan

• Västmanland
« Svar #2343 skrivet: 23 feb-12 kl 13:39 »
Jag är så glad för att  solen skiner och de 5 kycklingarna som min envisa höna kläckte 7/1 idag har varit ute hela dan och pickat och mått gott!  :D. Det var neråt -25 deras första levnadsveckor och jag trodde aldrig att de skulle överleva! :)

David97

• Gäst
« Svar #2344 skrivet: 23 feb-12 kl 14:22 »
Jag är så glad för att  solen skiner och de 5 kycklingarna som min envisa höna kläckte 7/1 idag har varit ute hela dan och pickat och mått gott!  :D. Det var neråt -25 deras första levnadsveckor och jag trodde aldrig att de skulle överleva! :)

Här är det också jättefint väder! Inga kycklingar, men försöker övertala hönorna att ruva.. Går inte så bra :/

Pernilla Lava

• Södermanland
« Svar #2345 skrivet: 23 feb-12 kl 19:56 »
 ;D ;D ;D
& jag är så glad för min nya (begagnade) kläckare och mitt nya ställe till hönsen! Känns lovande!  ;D ;D ;D
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2346 skrivet: 23 feb-12 kl 20:25 »
Roddan låg ett par dar på en tallkotte. Lite synd hon klev av, annars hade vi ju kunnat avverka om 160 år. 8)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #2347 skrivet: 23 feb-12 kl 22:39 »
Idag har hönsen varit ute "ensamma" för första gången sen attacken förra veckan när jag jobbat.
Och alla är vid liv :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2348 skrivet: 23 feb-12 kl 22:45 »
Mina hönor fick gå ut och spatsera i trädgården i dag för nu har snön smält bort så pass så det finns lite barmark här och där. De var så glada så man blev varm i hjärtat av att se dem!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2349 skrivet: 24 feb-12 kl 09:17 »
å nu kan ÄNTLIGEN jag också skriva här!!
Igår anlände mina 4 hönor å en tupp!!!  ;D ;D ;D
LYCKA!

David97

• Gäst
« Svar #2350 skrivet: 24 feb-12 kl 19:15 »
å nu kan ÄNTLIGEN jag också skriva här!!
Igår anlände mina 4 hönor å en tupp!!!  ;D ;D ;D
LYCKA!

Vad kul ;D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2351 skrivet: 24 feb-12 kl 20:12 »
Jag har lyst mina ägg som började ruvas av höna som klev av igår, då fick jag akutlåna en liten kläckare av granne och av 11 ägg så ser jag spindlar i 7 st! LYCKA :D Hoppas det går vägen ända fram till kläckning!
Hönan har lagt sig igen på redägg.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #2352 skrivet: 25 feb-12 kl 08:06 »
Små pyttehål i två av äggen!!!!!  :D
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #2353 skrivet: 25 feb-12 kl 12:38 »
Imorgon har vi bestämt att vi skall slakta tuppar farsgubben och jag. :'( Han ringde därför till sin bror, som så snällt brukar vara hönsvakt när det kniper, och frågade om denne ville ha en slaktad tupp. Nix, däremot behövde han en levande! ;D ;D ;D

svartorkidee

• Västergötland
« Svar #2354 skrivet: 25 feb-12 kl 14:17 »
Jag har lyst mina ägg som började ruvas av höna som klev av igår, då fick jag akutlåna en liten kläckare av granne och av 11 ägg så ser jag spindlar i 7 st! LYCKA :D Hoppas det går vägen ända fram till kläckning!
Hönan har lagt sig igen på redägg.

;D

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #2355 skrivet: 26 feb-12 kl 10:10 »
Roddan låg ett par dar på en tallkotte. Lite synd hon klev av, annars hade vi ju kunnat avverka om 160 år. 8)

;D ;D ;D ;D ;D
TACK för dagens jättegarv ToA !! Den satt fint!
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2356 skrivet: 26 feb-12 kl 16:23 »
Sonen (numera ståkkållmare) med famlj, har varit här i helgen. På son-sonens förskola har de några höns så gemensamt intresse finns. Han frågade hur hönsen gör ägg (brist i undervisningen?  >:( ) och han accepterade efter många och långa bedyranden från mig att de kommer ur rompan.
Vid hemresa höll han på att bli akterseglad, stod som en fura i hönshuset och stirrade på hönsen i värpredena. SKULLE se när de ploppar ut!
« Senast ändrad: 26 feb-12 kl 17:09 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2357 skrivet: 26 feb-12 kl 17:36 »
Nu har 2 av min 3 Ko Shamohönor börjat värpa, låg 2 ägg där när jag kom hem efter besök hos Linkoso  :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

David97

• Gäst
« Svar #2358 skrivet: 26 feb-12 kl 18:42 »
Sonen (numera ståkkållmare) med famlj, har varit här i helgen. På son-sonens förskola har de några höns så gemensamt intresse finns. Han frågade hur hönsen gör ägg (brist i undervisningen?  >:( ) och han accepterade efter många och långa bedyranden från mig att de kommer ur rompan.
Vid hemresa höll han på att bli akterseglad, stod som en fura i hönshuset och stirrade på hönsen i värpredena. SKULLE se när de ploppar ut!

Haha! Vilken gó unge! Jag har inte tålamod att stå där.. Kan ju ta allt från 1-20min.. Hehe ;)

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2359 skrivet: 26 feb-12 kl 18:50 »
Fick tag på lite nät man har på byggen,sånt där din finmaskigt, grönt i nylon,som vi lade som tak över hönsgårdarna idag.Så nu kan man låta hönsen gå ute utan att behöva vakta dom.Rovfåglarna kan känna sej blåsta på fler middagar!Hoppas det inte kommer mera snö bara,då får vi plocka ner nätet igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser