Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391580 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2320 skrivet: 18 feb-12 kl 22:53 »
Jag vill också vara med i denna tråden. Har fått mina allra första egna kycklingar som kläcktes i den inköpte äggkläckningsmaskinen. 3 ljuva dunbollar finns i buren, 1 i kläckaren och 1 är på väg ut från ägget i skrivandets stund. Rasen? Dvärgkochin såklart!  ;D

Är helt såld på detta mirakel och ska beställa nya ägg ganska snart och sen vet jag ju inte om det är någon höna som vill ruva där ute i hönshuset till våren. :)
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

Minimika

• Västerbotten
« Svar #2321 skrivet: 19 feb-12 kl 20:36 »
Glädje!
Att det har varit bara 5-6 minusgrader ett tag och att hönsen fått, eller rättare sagt velat gå ut.
Att mina duktiga hönor, 4 orpington, lägger 4 ägg om dagen!
Att ljuset har återvänt till kalla Norrland och planerna på fler höns kommer närmare!
Att få äta gryta på ungtupp imorgon.
Att ha höns! Punkt.

David97

• Gäst
« Svar #2322 skrivet: 19 feb-12 kl 20:40 »
Idag har det nog vart rekord sen ifjol! 12 ägg!! O det är inte länge tills det blir kläck! Ska ladda maskinen v. 12, o det kläcks v. 15, sen laddar jag direkt, då jag har prao v. 18 och 19! Så nu blir det mycket kycklingar!

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2323 skrivet: 20 feb-12 kl 19:05 »
Äntligen!! En av mina Hedemora har lagt sig att ruva! Så klart passade hon på när jag var bortrest, min man ringde och sa att han inte kunde hämta några ägg för en höna var helt galen och fräste och "högg" efter honom ;D Det var i onsdags och idag har jag tagit bort de ägg hon låg på och la dit 6 Isbarägg som jag så påpassligt köpte i Skåne och 2 Araucanaägg från 2 nya hönor jag också köpte i Skåne i söndags och 2 Hedemoraägg från mina egna. HOPPAS allt går vägen nu. Har gjort en avspärrning då alla ándra hönor var så intresserade och ville vara där hon ruvar!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2324 skrivet: 20 feb-12 kl 21:02 »
Idag är jag så glad för det kläcks som bara den. :D Har bara kläckt inköpta/postlevererade ägg förra och förrförra året med mycket varierande resultat. Detta är egna avelsägg (om än med "lånad" tupp). 35 fullgångna av 39 och hitintills har 16 kläckts som verkar livskraftiga. Ytterligare 8 hålslag och det är 21 dygn nu i kväll.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Josie82

• Uppland
« Svar #2325 skrivet: 20 feb-12 kl 21:23 »
Här vill jag vara med. Jag är så glad för mitt hönshus börjar ta form sakta men säkert. Idag har jag fixat vita antiklister runt hönsluckan, helt onödigt men tanterna måste ju ha det fint tycker jag.
Lite tips mottages gärna när det gäller att beställa befruktade ägg. Jag har 6 hönor, ingen tupp eftersom att vi numer bor i ett villaområde. Men jag misstänker att mina tanter kommer bli ruvningsgalna till sommarn och kan gärna tänka mig lite kycklingar. Måste dock göra mig av med dom då man bara får ha 5 höns i området. Hur skulle ni gjort? Tips mottages gärna. Tack
Hovslagarinna från Vallentuna med sambo, 1 son (som är bebis), en underbar Aussietik, en väldigt hårig och vacker katt, en stooor och en väääääldigt liten häst, en brahma, en faveroll, en Cochin, en orpington och två rubinhönor. Nyinflyttade i villa i Brottby. Hästarna fick dock inte plats.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2326 skrivet: 21 feb-12 kl 10:41 »
Här vill jag vara med. Jag är så glad för mitt hönshus börjar ta form sakta men säkert. Idag har jag fixat vita antiklister runt hönsluckan, helt onödigt men tanterna måste ju ha det fint tycker jag.
Lite tips mottages gärna när det gäller att beställa befruktade ägg. Jag har 6 hönor, ingen tupp eftersom att vi numer bor i ett villaområde. Men jag misstänker att mina tanter kommer bli ruvningsgalna till sommarn och kan gärna tänka mig lite kycklingar. Måste dock göra mig av med dom då man bara får ha 5 höns i området. Hur skulle ni gjort? Tips mottages gärna. Tack
Beror ju på vilken ras du har- det är alltså en ras som ruvar? Att få en kull kycklingar är ju trevligt både för er och hönsen - så får du väl sälja av dem hyfsat i tid då om det är 5 höns som är begränsningen (vem som nu räknar dem). Köp lite redägg (låtsasägg) som du kan lägga under i väntan på dina beställda ägg och de får gärna ligga  några dagar så du är säker på att de kommer ligga hela perioden.... Beställ ägg av en ras som är lätt att sälja vidare som Dvärgkochin, silke, kopparmaran och isbar. Små dvärghönor kan ruva även på stora raser men då kanske på sin höjd tre ägg om det är av stor ras. De ska ju få plats under hönan i några veckor (Till slut blir det hönan som ligger och värmer sig under kycklingen :-) så är det med min Bantamhöna som hade en Orpingtonkyckling! Hon sitter under henne på pinnen fortfarande nu när båda är vuxna)
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #2327 skrivet: 21 feb-12 kl 14:45 »
jag är som ett barn på julafton för idag kom min kläckare som jag beställde igår :D snacka om snabb leverans. denna är det jag beställde.:
http://www.arctichen.se/nyborjarsats-vaktel-special-p-172-c-160.aspx

men blev lite fundersam.. om de inte kläcks på dag 21 stänger den av sig då.. tänkte eftersom den räknar ner.. nån som vet?
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

David97

• Gäst
« Svar #2328 skrivet: 21 feb-12 kl 15:10 »
Det tror jag nog inte den gör! Det måste de nog fattat själva (skaparna av maskinen) att det inte kläcks exakt på dag 21, det är som att säga att en bäbis föds exakt efter 9 månader..

David97

• Gäst
« Svar #2329 skrivet: 21 feb-12 kl 15:52 »
Räknade nyss mina ägg jag fått under ca 3v.. Ca 170-180..

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2330 skrivet: 21 feb-12 kl 20:54 »
Jag är riktigt nöjd med att ha hittat 1.2 höns av just den raskorsning jag vill ha... och "nästgårds" också (nästan, 2-3 mil är ju ingenting när det gäller att hitta det man söker). Tur ska man ha ibland. Tack Andreeas :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #2331 skrivet: 21 feb-12 kl 22:10 »
Det tror jag nog inte den gör! Det måste de nog fattat själva (skaparna av maskinen) att det inte kläcks exakt på dag 21, det är som att säga att en bäbis föds exakt efter 9 månader..

haha ja de är sant.. fast hade varit bra om bäbisar alltid kom på beräknad förlossning så man kunde plandera mer.

hur som så har jag lusläst bruksanvisningen nu och den går bara man trycker i kontakten.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2332 skrivet: 21 feb-12 kl 23:25 »
Och så är jag glad för att 30 av 35 befruktade ägg kläcktes.  :) :) :)

David97

• Gäst
« Svar #2333 skrivet: 21 feb-12 kl 23:42 »

Grattis!!

HJFF

• Västerbotten
« Svar #2334 skrivet: 22 feb-12 kl 07:41 »

Bra jobbat, vilket utfall  :)

Jennim

• Västmanland
« Svar #2335 skrivet: 22 feb-12 kl 11:13 »
Tror att har fått mina första tvillingar. Hur jag än räknar så är det 5 kycklingar och 4 trasiga skalar.
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

David97

• Gäst
« Svar #2336 skrivet: 22 feb-12 kl 11:17 »
Oj! Är det möjligt? :o

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2337 skrivet: 22 feb-12 kl 13:09 »
Tror att har fått mina första tvillingar. Hur jag än räknar så är det 5 kycklingar och 4 trasiga skalar.

Coolt! Synd att du inte fick se dem kläckas.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2338 skrivet: 22 feb-12 kl 13:13 »
Grattis!!
Bra jobbat, vilket utfall  :)

Tack, det har aldrig gått så bra nån gång förrut, men det blir såklart skillnad på egna och postfraktade ägg.

änga

• Småland
    • 1811 ord&bild
« Svar #2339 skrivet: 22 feb-12 kl 13:14 »
Coolt med tvillingar! Vi har fått ägg med två gulor i och då är det såklart möjligt att det blir två kycklingar. Men de måste haft det väldigt trångt i skalet? Är de mycket mindre än de andra?

Vi är bara sådär allmän-glada öve våra höns :) När de kom ville de inte gå ut, de åt inte matrester (verkade inte fatta vad det var) och var allmänt spaka. Men nu efter ett par månader är de världens goaste, de kommer springande med sträckta halsar när man går in till dem och de värper så himla fina, och många ägg! Mellan 3-5 om dagen på 5 maraner :)

Knasiga är de också - en av hönorna har fått för sig att hon prompt ska värpa på ett avlastningsbord vi har i hönshuset. När hon började värpa var där fullt med spikar och grejer från byggnationen, så jag rensade och satte dit ett mysigt halmfyllt rede. Men NEJ, det välte hon snabbt ner på golvet och lägger sig nu och värper rakt ner på den hårda, platta bordsskivan. Knäppgökar!  ??? Det mysiga redet står kvar på bordet och det finns två fina reden på golvet men de duger uppenbarligen inte heller. Fakirhönan!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser