Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391652 gånger)

mig

• Gäst
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2300 skrivet: 09 feb-12 kl 20:23 »
Å!!! Jag lyste äggen idag (med makens pannlampa) och det var ådror i 17 av dem. 2 hade för mörkt och prickigt skal och 1 var det nog inget i. Trodde aldrig det skulle vara så här spännande!!!!

Men hur är det, ådrorna är på de flesta äggen runt luftbubblan. Ska det vara så??

David97

• Gäst
« Svar #2301 skrivet: 09 feb-12 kl 20:25 »
Ja, de måste ju få in luft i blodet ;)

mig

• Gäst
« Svar #2302 skrivet: 09 feb-12 kl 20:29 »
Åååå! Då blir jag ju ännu gladare  :D :D :D :-*

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2303 skrivet: 13 feb-12 kl 18:42 »
Är så glad fick hem ett nytt Åsbo par i går de är såååå fina!!! vetefärgade   :D

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2304 skrivet: 13 feb-12 kl 18:52 »
Lyste ägg idag, dag nr 6, och blev jätteglad när 10 av 12 hade tydlig "spindel".
Bara två obefruktade var mer än jag vågade hoppad på  ;D

Lilla grönvärparen ruvar på precis som hon ska  :-* och även tupparna verkar ha gjort sitt jobb  :D
Ser nu verkligen fram emot kläckning för att få se vad som gömmer sig i äggen. En herrans blandning skulle jag tro... :-[
Men så länge inte alla blir tuppkycklingar är jag nöjd  o:)
Vill man så kan man ;P

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #2305 skrivet: 14 feb-12 kl 12:06 »
Nu trippar 16 hedemora-och 4 silkeskycklingar i buren i matrummet.Vilka fin färger!Till helgen åker några silkesägg in i kläckaren.Myyys!

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
« Svar #2306 skrivet: 16 feb-12 kl 13:06 »
Vad roligt det är att läsa om alla som lyckas med sina kläckningar  :)

Flyttade igår mina 4 kycklingar från sonens sovrum till hönshuset. Det blev alldeles tyst därinne när kycklingarna kom ur lådan, oj vad alla är nyfikna på de små.
Var lite orolig då vi inatt haft -15 men kycklingarna var glada och pigga som vanligt när jag kom ut i morse, så glad för det.

Hoppas nu bara att det blir fler kycklingar av äggen som ligger i kläckaren nu.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2307 skrivet: 16 feb-12 kl 13:29 »
Har fått mitt första pluttägg någonsin, hela 16 gram vägde det :)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2308 skrivet: 16 feb-12 kl 20:19 »
Nu trippar 16 hedemora-och 4 silkeskycklingar i buren i matrummet.Vilka fin färger!Till helgen åker några silkesägg in i kläckaren.Myyys!
Så fint. Undrar: verkar som många har dem inomhus i början? Har inte kläckt när det är vinter - men fungerar det inte lika bra att ha dem i hönshuset trots minusgrader bara de får vara under värmelampan - eller håller inte lampan tillräckligt varmt när det är minusgrader?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
« Svar #2309 skrivet: 16 feb-12 kl 22:04 »
Så fint. Undrar: verkar som många har dem inomhus i början? Har inte kläckt när det är vinter - men fungerar det inte lika bra att ha dem i hönshuset trots minusgrader bara de får vara under värmelampan - eller håller inte lampan tillräckligt varmt när det är minusgrader?

Nina, jag har mina kycklingar inomhus så länge jag kan bara för att dem är så söta att titta på. Är dem ute i hönshusen så kan jag ju inte titta på dem dygnet runt :P

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2310 skrivet: 16 feb-12 kl 22:22 »
Nina, jag har mina kycklingar inomhus så länge jag kan bara för att dem är så söta att titta på. Är dem ute i hönshusen så kan jag ju inte titta på dem dygnet runt :P
Jag hade 15 små inne i några veckor - min första egna i väntan på litet hönshus. Ångrade mig sen då hela sonens rum var inbäddat i ett lager av damm och yrande värpstart..  Men de är söta men blev så attans skitigt. Något trick?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2311 skrivet: 16 feb-12 kl 23:12 »
I dag blev min ruvmaskin färdig, mitt tredje hemmabygge. Denna gången har vi hjälps åt, min karl och jag.

Tanken är nu att ha denna att enbart ruva i och då kan jag fylla på med ägg lite när som det passar. Ruvaren rymmer ca 90 medelstora ägg. Hemmabygge nr2 får nu bli enbart kläckmaskin. Den rymmer ca 48 ägg.

Om nån undrar... Hemmabygge nr1 är sen länge demonterad då den blev ersatt av nr2.  :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

AnGu

• Skåne
« Svar #2312 skrivet: 16 feb-12 kl 23:19 »
Jag hade 15 små inne i några veckor - min första egna i väntan på litet hönshus. Ångrade mig sen då hela sonens rum var inbäddat i ett lager av damm och yrande värpstart..  Men de är söta men blev så attans skitigt. Något trick?

Jag tycker inte att det blir skitigt, beror nog på hur buren ser ut och hur ofta man städar och vad man har för underlag till kycklingarna. Jag har en bur med höga kanter så ingenting kan sprättas ut ..

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2313 skrivet: 16 feb-12 kl 23:32 »
Jag tycker inte att det blir skitigt, beror nog på hur buren ser ut och hur ofta man städar och vad man har för underlag till kycklingarna. Jag har en bur med höga kanter så ingenting kan sprättas ut ..
Tror att det var mest kycklingstartfodret som dammade runt så mkt - ska faktiskt aldrig mer köpa Granngårdens då det är som ett stoft och de äter inte upp allt - blir så mkt spill. Ska testa Svenskt foders i stället. Efter en hel sommar med detta.. även i år..

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #2314 skrivet: 17 feb-12 kl 03:02 »
Har en hamsterbur till kycklingarna.. typ två plastlådor.. En i botten och en "upp och ned" ovanpå.. den upptill har ett rektangulärt hål med ett galler..
dvs plast under och hela väggarna samt en bit in på "taket" runt om...   = inget kan ramla/sprättas ut ur lådan.. samt att värmen stannar kvar..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

AnGu

• Skåne
« Svar #2315 skrivet: 17 feb-12 kl 13:34 »
Tror att det var mest kycklingstartfodret som dammade runt så mkt - ska faktiskt aldrig mer köpa Granngårdens då det är som ett stoft och de äter inte upp allt - blir så mkt spill. Ska testa Svenskt foders i stället. Efter en hel sommar med detta.. även i år..

Jag tycker inte det är någon skillnad på kycklingfodret ifrån Granngården eller Svenska foder ..

Men här är en bild på min kycklingbur till dem alldra minsta Nina ..

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2316 skrivet: 17 feb-12 kl 13:53 »
När jag hade mina kycklingar inomhus så blev det ett tjockt lager med damm. När man kollade närmare så var det pyttesmå fjädrar/dun. Jag hade höga kanter på min låda så det var inte det att de sprätte ut något. Det kom från kycklingarna när de tappade dun. Det blir likadant i kläckaren när de är kvar där för att torka.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2317 skrivet: 17 feb-12 kl 15:34 »
Jag tycker inte det är någon skillnad på kycklingfodret ifrån Granngården eller Svenska foder ..

Men här är en bild på min kycklingbur till dem alldra minsta Nina ..
Defintivt smart med så mycket plast runt - men nästan så man velat att taket var som en kattlåda med ett filter i - så inget smög sig ut. Dock tror jag inte att jag tar in kycklingar igen om jag inte måste. Men det är ju bra på så sätt att då  borde de fortare bli tama. Barnen är ju så bortskämda med att vi har massa djur för att mamma har det så här är det ingen större begeistring över att vi har katt, höns och kanin. För jag tänkte att annars så uppskattar säkert barn att ha dem inne. Få se när lillan blir större  :)

ronnystromberg

• Finland
« Svar #2318 skrivet: 18 feb-12 kl 21:01 »
5 kycklingar ur 7 ägg i hemmagjord kläckare, pappa Fauverolle och mamma(or) Vit Leghorn. Dvärgschnauzern Nellie agerar surrogatmamma :).
Har ni några tankar om hur ungarna blir, äggläggare? De liknar iaf. Fauverollen med skägget och de två extra tårna...

David97

• Gäst
« Svar #2319 skrivet: 18 feb-12 kl 21:24 »
Blir antagligen bra med ägg. Faverolle ger bra ägg, o Leghorn ger vääldigt bra med ägg. Men Faverolle ger bra kött också, så blir nog lite kombination..

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser