Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allmänna hönsglädjetråden  (läst 391579 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Allmänna hönsglädjetråden
« Svar #2280 skrivet: 05 feb-12 kl 20:44 »
Idag la Ettan (kläckt 27/8) sitt första ägg. Formen var som en prinskorv!
Tyvärr var det inte grönt så phaen vet vad det är för ras(er) på tuppen. Samma färg som på moderns, nästan vitt och ganska blankt. Hon är vorwerk.

Innan hon la ägget rotade hon runt i ett rede, rullade in glasägget under sig. Inte phaen blir dom väl liggsjuka innan de börjat värpa?
På bilden är hon en vecka.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2281 skrivet: 05 feb-12 kl 21:19 »
Liten blir stor  ;D Grattis till Ettans första ägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #2282 skrivet: 05 feb-12 kl 21:38 »
Yes, nu har vi löst problemet med frusen vattenautomat! Det är en sk frostvakt - en värmeslang som vi genom plaströret som går ner i själva plastkoppen de dricker i - där har vi dragit upp slangen så den ligger i vattnet och sen kopplat slangen till eluttaget. Så nu behöver jag bara fylla på en skål med vatten till de höns som väljer att gå ut i "uterummet" (vindskyddat med pinnar och lite käk). Den stora vattenautomaten rymmer ca 30 liter så nu åter till att fylla på vatten var tredje dag  :D Sen behöver jag inte heller vara rädd för att hönsen ska ramla i den jättestora skålen jag har där inne nu - i denna kylan hade de blivit sjuka snabbt. Så skönt med goda ideér som fungerar! Nu skulle jag bara vilja ha någon smart lösning till kaninernas ständigt frusna flaska...
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2283 skrivet: 06 feb-12 kl 10:52 »
@ Bubblis;
Det är ju bra........om det är den sorts värmekabel som är OK att ha i vatten och annat som kan leda ström. Att den är monterad så inte hönsen kan hacka på den.

Ska skälv ha en sån när jag hittar.

@Lina;
Tack! Ja hon ser ut som hon tänkte bli rätt stor. Märklig färg, gul som mor i fjädrarna, Det som är dolt är blått som Lindelo, å så grönaktiga kinder.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #2284 skrivet: 06 feb-12 kl 11:36 »
Det har kläckts 2 små blommekycklingar hittils under min ena bovanshöna,hoppas på ett par till.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2285 skrivet: 06 feb-12 kl 13:29 »
@ Bubblis;
Det är ju bra........om det är den sorts värmekabel som är OK att ha i vatten och annat som kan leda ström. Att den är monterad så inte hönsen kan hacka på den.

Ska skälv ha en sån när jag hittar.
Den är gjord för att vara i rör eller snurrad runt rör. Heter Frostvakt 10 - köpte den på Jula för ca 300 kr. Dock ligger det lite slang i vattnet innan den går upp i röret för att värma vattnet längst ned. Ser inte ut som hönsen är intresserade av att picka på den. Funderar på om vi ska vira in själva slangen i något mer.... ska kolla in dem lite mer. Just nu dricker de och går iväg direkt och tar ingen notis om slangen. Vattnet fylls ju på hela tiden, kanske om den låg blottad utan vatten...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #2286 skrivet: 06 feb-12 kl 13:56 »
Igår lades det ett ägg, idag lades det ett ägg!

Kan det vara så att hönorna börjar komma igång nu efter vintern? ???

Hoppas det för det är tråkigt att köpa ägg i affären!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2287 skrivet: 06 feb-12 kl 17:18 »

Hoppas det för det är tråkigt att köpa ägg i affären!

Och så smakar de inget heller  :-X

Fick ta till köpeägg under julen då det var totalt sin här då.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2288 skrivet: 06 feb-12 kl 17:22 »
Mina hönor har varit igång ordentligt sen i julas, nu hade vi åttio ägg i kylskåpet så maken fick ta med sig och sälja i dag!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

David97

• Gäst
« Svar #2289 skrivet: 06 feb-12 kl 17:29 »
Pff.. 80, e ju inget!! vi fick ca 90 på ca 1 vecka..

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2290 skrivet: 06 feb-12 kl 17:43 »
Pff.. 80, e ju inget!! vi fick ca 90 på ca 1 vecka..
Det beror ju på hur många höns man har. Jag fick drygt 300 ägg förra veckan och det är inget märkvärdigt med det för jag har rätt många hönor  ;) När alla mina unghönor är igång och värper så borde jag komma upp i 500 i alla fall.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2291 skrivet: 06 feb-12 kl 17:46 »
Jag har trettiofem hönor och de lägger i snitt åtta nio ägg om dagen nu, det tycker jag inte är så dåligt!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

David97

• Gäst
« Svar #2292 skrivet: 06 feb-12 kl 17:51 »
Det beror ju på hur många höns man har. Jag fick drygt 300 ägg förra veckan och det är inget märkvärdigt med det för jag har rätt många hönor  ;) När alla mina unghönor är igång och värper så borde jag komma upp i 500 i alla fall.

Jag har 17 hönor..

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2293 skrivet: 06 feb-12 kl 22:40 »
Jag har trettiofem hönor och de lägger i snitt åtta nio ägg om dagen nu, det tycker jag inte är så dåligt!
Då kan du och jag jämföra: jag har 34 hönor och får ca 12 ägg om dagen som mest  ;) dock har ju inte alla kommit igång ännu... unghönsen som varit igång sen i höstas några har vilat lite efter jul och vissa väntade tills nu. De äldre Orpingtonhönsen kom igång igår. Fru Faverolle för en vecka sen - hennes ägg har en svag ton av lila i sig. Har 14 olika hönsraser och nästan allas ägg har jag sett nu - spännande att se hur de ska se ut innan man vet.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2294 skrivet: 07 feb-12 kl 12:23 »
Alla hönsen glada och mår bra Juppi ! ;D
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2295 skrivet: 07 feb-12 kl 12:25 »
Här har blivit 6-11 ägg /dag senaste månaden, på 12 hönor. Å nu kom ett litet från Ettan idag igen. Lite grövre än en prinskorv den här gången.  :-*

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #2296 skrivet: 08 feb-12 kl 01:52 »
Den är gjord för att vara i rör eller snurrad runt rör. Heter Frostvakt 10 - köpte den på Jula för ca 300 kr. Dock ligger det lite slang i vattnet innan den går upp i röret för att värma vattnet längst ned. Ser inte ut som hönsen är intresserade av att picka på den. Funderar på om vi ska vira in själva slangen i något mer.... ska kolla in dem lite mer. Just nu dricker de och går iväg direkt och tar ingen notis om slangen. Vattnet fylls ju på hela tiden, kanske om den låg blottad utan vatten...
Letar just nu på Jula, billigaste frostsladden heter 20 och kostar 500. Är det en sådan? Galen av kyla  ::)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2297 skrivet: 08 feb-12 kl 11:15 »
Letar just nu på Jula, billigaste frostsladden heter 20 och kostar 500. Är det en sådan? Galen av kyla  ::)
Har skickat PM med all produktfakta. Synd att betala 500 kr om du kan hitta den som heter 10 som kostar ca 200 kr mindre. Vi är jättenöjda. Helt isfritt. Hönsen pickar inte på kabeln. De har aldrig pickat på kablar innan heller. Känns så bra att kunna använda automaten då det går i så många liter vatten och att den är på ben.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2298 skrivet: 09 feb-12 kl 16:09 »
Första äggen i kläckaren är inlagda för detta året  :D
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2299 skrivet: 09 feb-12 kl 16:11 »
Ha pratde med en hönskompis i dag .
Häruppe är det två jag känner som startat kläckaren.
I mitt trycke lite för tidigt.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser